ביום חמישי האחרון הושק הפרויקט להקמת כביש 561 ותחילת העבודות עליו בטקס חגיגי אותו הובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב. כביש 561 הוא כביש אזורי רחב ומתקדם שיחבר בין כביש 2 (כביש החוף) וכביש 4. הכביש ישרת את תושבי נתניה ויישובי השרון - אבן יהודה, כפר נטר וקדימה-צורן וצפוי להפחית את עומסי התנועה הכבדים באזור. העבודות על הכביש צפויות להתחיל בחודשים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
רגב בטקס הסרת הלוט
רגב בטקס הסרת הלוט
רגב בטקס הסרת הלוט
(צילום: ג׳יני סוכנות צילום)
בעת הסרת הלוט ניסו עשרות מפגינים להפריע למהלך האירוע בצעקות. מירי רגב התייחסה בדבריה למפגינים: ״למרות רעשי הרקע המיותרים של אלה שבאים להרוס, אנחנו באנו לבנות ולעשות טוב לציבור באזור השרון. הכביש הזה יחבר בין כביש 2 לכביש 4 וייתן מענה לכל תושבי השרון, לכל אלה שמפגינים פה, אלה שהולכים ליהנות מהכבישים האלה, הם יורקים מהכוס שהם שותים ממנה".
היא הוסיפה: "לאורך שנים כביש 561 היה ידוע כפרויקט שאף אחד לא רצה לקדם, והנה, יחד עם ראשי מועצות מימין ומשמאל, אנחנו מממשים אותו. היום אנחנו מסירים את הלוט, ובעוד חמישה חודשים הנוסעים פה יראו עבודות. הכביש ייתן מענה לכל תושבי השרון, גם לכל אלה שמפגינים פה ובסוף ייהנו מהכביש. באנו לעשות טוב למען מדינת ישראל״.

מירי רגב משיקה את כביש 561

זאת אינה הפעם הראשונה שמשרד התחבורה מודיע על הקמת הכביש ותחילת העבודות עליו. האם הפעם זה באמת ייצא אל הפועל? לפני כשנתיים הוצב שלט ענק בצד כיכר הכניסה לכפר נטר שבישר לתושבי האזור על התחלת העבודות בפרויקט "כביש 561", אך חצי שנה בלבד לאחר מכן הוקפא הפרויקט בשל בעיות תקציביות. בעקבות זאת שמונה ראשי רשויות מקומיות מאזור נתניה פנו למשרד התחבורה במכתב חריף ודרשו לקדם את סלילתו של הכביש. רק באוקטובר האחרון מאבקם נשא פרי והם קיבלו בשורה ממשרד התחבורה, בעת כהונתה של מרב מיכאלי כשרת המשרד, על אישורו לביצוע ותחילת העבודה עליו, אך העבודות טרם החלו.

3 צפייה בגלריה
השלט של הפרויקט שהוצב לפני כשנתיים
השלט של הפרויקט שהוצב לפני כשנתיים
השלט של הפרויקט שהוצב לפני כשנתיים
(צילום: יאיר שגיא)

נציין כי עד שהפרויקט של הכביש אושר עברו לא מעט שנים. בין השאר הכביש ידע גם מאבק משותף של קק"ל והמשרד לאיכות הסביבה שביקשו למנוע פגיעה ביער אילנות ולבסוף תוואי הכביש שונה.
נזכיר כי אורך הכביש כ-4 ק"מ והוא יוצא מאזור התעשייה של נתניה בצומת גיבורי ישראל, עובר דרך אבן יהודה ומתחבר לכביש 4 בצומת הדסים סמוך לקדימה-צורן. הכביש, שעלותו היא 215 מיליון שקל ומקודם על ידי משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל, נכלל בתוכנית החומש של נתיבי ישראל. לפי משרד התחבורה, כביש 561 יוקם בסטנדרטים החדשים של משרד התחבורה והוא יכלול שלושה נתיבי נסיעה לכל כיוון, שניים לרכב פרטי ונתיב לתחבורה ציבורית (נת"צ), וכן שבילי אופניים ומדרכות בשני צידי הכביש. בין המסלולים תוקם מפרדה קשיחה ובטיחותית, ולאורכו יותקנו מערכת תאורה חדשה, שילוט ותמרורים.
ממשרד התחבורה הדגישו כי הכביש יספק מענה לתושבי אבן יהודה, אשר סובלים היום מתנועה בין-עירונית החוצה שכונת מגורים שקטה, ויפתח אפשרויות להרחבת אבן יהודה ולהוספת שכונה חדשה בצפון היישוב. הכביש יתמוך גם בהקמת אזור תעסוקה חדש בקדימה-צורן, ויעניק תנופה כלכלית לאזור כולו. הכביש ישפר את הנגישות לאזור התעשייה של נתניה ולקריית השרון, ויאפשר את הרחבת אזור התעשייה הדרומי ובית העלמין של נתניה.

קראו גם:

באירוע ההשקה נטלו חלק ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר, ראש המועצה המקומית אבן יהודה אבי הררי, ראש מועצת קדימה-צורן קרן גרין, ראש מועצת פרדסיה טל גורקי, יו"ר חברת נתיבי ישראל יגאל עמדי, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ ח"כ אלי דלל (הליכוד) ובכירים נוספים.

3 צפייה בגלריה
רגב וראשי הרשויות המקומיות בטקס
רגב וראשי הרשויות המקומיות בטקס
רגב וראשי הרשויות המקומיות בטקס
(צילום: ג׳יני סוכנות צילום)

פיירברג-איכר אמרה: "אני מברכת על תחילת העבודות לאחר שפעלתי רבות בעניין לקידומן. מדובר בכביש רוחב אזורי חשוב, מכביש 4 דרך צומת הדסים ועד כביש 2 דרך מחלף השלום. ציר זה מהווה חיבור חשוב נוסף במזרח נתניה וישרת את שכונות המגורים הקיימות והמתוכננות ואת אזור התעסוקה של נתניה. הציר החדש יצמצם תנועה עוברת בשכונות מזרח העיר, יפחית עומסי תנועה ויחבר את העיר והסביבה עם צירי התחבורה הארציים: כביש 4, כביש 2 וכביש 6".
הררי אמר: "מזה מספר שנים שאני פועל ודוחף לקידום כביש 561, עורק תחבורה קריטי לתושבי אבן יהודה והסביבה, שמהווה לא פחות מצינור חמצן תחבורתי. במצב הנוכחי, בכל יום אלפי כלי רכב המשתמשים בדרכים בין-עירוניות חוצים את אבן יהודה דרך כביש הבנים, ומהווים סיכון לתושבים ומפגע תחבורתי קשה. אני שמח ומברך על יציאת העבודות לדרך ומודה לשרת התחבורה מירי רגב ולמנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ, על העשייה. יישר כוח".
פרץ אמר: ״טקס הסרת הלוט מעל כביש עתידי הוא אירוע סמלי המבשר על בנייה של עוד כביש חדש במדינת ישראל. כידוע אזור המרכז צפוף מאוד לרבות אזור השרון החסר בצירי רוחב. סלילת כביש רוחב נוסף שיחבר בין כביש 4 במזרח לכביש 2 במערב יהווה בשורה לתושבי הסביבה. כביש 561 יהווה עורק תחבורה חשוב דבר שיאפשר להפחית את העומס מכבישי הרוחב הקיימים. כידוע, אזור המרכז צפוף מאוד לרבות אזור השרון החסר בצירי רוחב. סלילת כביש רוחב חדש נוסף שיחבר בין כביש 4 במזרח לכביש 2 במערב הינו בגד בשורה לתושבי הסביבה. כביש 561 יהווה עורק תחבורה חשוב דבר שיאפשר להפחית את העומס מכבישי הרוחב הקיימים״.