שלט ענק שהוצב לפני שנה בצד כיכר הכניסה לכפר נטר בישר לתושבי האזור על התחלת העבודות בפרויקט "כביש 561".
בשלט שהוצב על ידי חברת "נתיבי ישראל" האמורה לבצע את עבודות הסלילה, הודגש כי הפרויקט כולל ביצוע עבודות להקמת והעתקת תשתיות וסלילת הכביש. אולם, מאז הצבת השלט עברה שנה וחוץ מהשלט אין זכר לכביש לו מייחלים מאות אלפי תושבי הרחוב
4 צפייה בגלריה
האזור בו אמור להיסלל הכביש. בינתיים העבודות נעצרו
האזור בו אמור להיסלל הכביש. בינתיים העבודות נעצרו
האזור בו אמור להיסלל הכביש. בינתיים העבודות נעצרו
(יאיר שגיא)
אכזבה ואיומים
כביש 561, שהיה אמור להקל משמעותית על עומסי התנועה באזור הוקפא בהחלטת משרד התחבורה. כמעט חצי שנה עברה מאז החליט המשרד על הקפאת סלילת כביש 561 באזור נתניה והשרון, והאכזבה ברשויות המקומיות באזור רק הולכת וגדלה.
לאחרונה נשמעו איומים מצד ראשי ראשיות בנקיטת צעדי מחאה קשים, עד כדי חסימת צירים מרכזיים, על מנת לשנות גזרה זו. בעיריית נתניה פתחו במחאה חריפה נגד הקפאת תוכנית הסלילה.
קראו עוד>>>>
ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, הנחתה את הצוותים המקצועיים בעיריית נתניה להפסיק את מתן היתרי בניה למגורים בתוכניות החדשות המקודמות על ידי המדינה מדובר בכ-60 אלף יחידות דיור. בעיריית נתניה מסבירים כי ללא מענה בתחום התשתית התחבורתית, לא ניתן להוסיף יחידות דיור בנתניה. את ההחלטה על הקפאת הפרויקט הגדירה ראש העירייה לא פחות מ"קטסטרופה".
פיירברג-איכר, שנמצאת בקשר בנושא עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, על מנת להביא לפתרון, ציינה, כי מדובר במכה תחבורתית קשה למרחב השרון, בו חיים כיום כמיליון תושבים (260 אלף בנתניה לבדה).
4 צפייה בגלריה
פיירברג- איכר."לא אוותר על הכביש"
פיירברג- איכר."לא אוותר על הכביש"
פיירברג- איכר."לא אוותר על הכביש"
(ריאן)
"צירים אלו, שתוכננו כצירים מוטי תחבורה ציבורית וכוללים נת"צים ייעודיים ושבילי אופניים הכרחיים לפיתוחו של מרחב השרון, אשר בשונה ממרחבים אחרים בארץ, לא זכה לפיתוח התחבורתי הנדרש", הסבירה פיירברג-איכר.
ראש העירייה שוחחה בנושא עם שרת התחבורה, מירב מיכאלי, בה סוכם כי השתיים תפגשנה בהקדם האפשרי. פגישתן צפוייה להתקיים ב – 17 בינואר.
פיירברג־איכר ציינה כי הייתה לה שיחה מקדימה טובה עם השרה ובפגישה ביניהן היא מתכוונת להציג בפניה את הבעיות התחבורתיות עימן העיר מתמודדת. לדבריה, השרה גילתה הבנה והפגינה רצון טוב להתמודד עם הצרכים של העיר והסביבה.
"הבהרתי כי לא אוותר על כביש 561 ובאשר לכביש 57 נדרוש תיקון על התוואי שתוכנן. כמו כן אדרוש כי חישמול פסי הרכבת ימשיך עד נתניה", מסרה ראש העירייה.
במשך שנים רבות מנסים ראשי הרשויות באזור השרון לקדם סלילתו של כביש 561 אותו הגדיר ראש מועצת אבן יהודה, אבי הררי "כביש החמצן של האזור". לא מעט פגישות ודיונים התקיימו עם שרי התחבורה הקודמים על מנת להוציא את הפרויקט לפועל. "יש החלטות והוקצו תקציבים למען סלילת הכביש ועכשיו הכל הוקפא", אומר הררי.
אורכו של כביש 561 מתוכנן להיות ארבעה קילומטר. הוא מתוכנן לעבור מגשר השלום "טרומן" בנתניה, הסמוך לכביש 2, עד מחלף אילנות העתידי בכביש 4, ובשלב הראשון עד אזור התעשייה של קדימה-צורן, סמוך לצומת הדסים. כחלק מהמתווה שלו, יתחבר הכביש לכיכר כפר-נטר, ובהמשך לגשר השלום.
בכביש מתוכננים לכל כיוון שלושה נתיבים – מתוכם אחד לתחבורה ציבורית. בצדו של הכביש מתוכננת מדרכה עם תאורה ושביל לרוכבי אופניים לרווחת תושבי האזור.

אין היתרים

חלומם של ראשי הרשויות ותושבי האזור המשוועים לפתרון עומסי התנועה באזור התרסק בבת אחת עקב החלטת משרד התחבורה להקפיא את סלילת הכביש. סגן ראש עיריית נתניה ומחזיק תיק התחבורה, אלי דלל, מנסה בכל דרך להביא להוצאת הפרויקט הזה לפועל.
בשבוע שעבר השתתף דלל בדיון שקיימה לשכת התכנון בוועדת תכנון ובניה מחוז מרכז שדנה בתכנון לעוד שני חיבורים מהכביש לעיר נתניה. "למרות החלטת ההקפאה אנחנו עדיין ממשיכים לקיים דיונים ובעיקר לחבר את נתניה לכביש", מסביר דלל. "כמעט חצי שנה הפרויקט הזה תקוע. הוא תקע לנו שיווק של אלפי יחידות דיור בשתי שכונות חדשות שאמורות לקום באזור קריית השרון".
דלל כבר הנחה את ועדת התכנון והבניה נתניה בראשה הוא עומד לא להנפיק היתרי בניה ליחידות הדיור המדוברות כל עוד אין החלטה על עבודות בכביש. "לא יכול להיות שהמדינה רוצה לקדם בנייה ולא מקדמת נגישות תחבורתית לאלפי יחידות דיור", הוא אומר.
באבן יהודה ציפו בכיליון עיניים לסלילת הכביש על מנת לפתור את בעיית עומסי התנועה בתוך היישוב. רחוב הבנים שחוצה את אבן יהודה הפך בשנים האחרונות למעבר ראשי של עשרות אלפי מכוניות באופן יומיומי והדבר יוצר פקקים בתוך היישוב. "אנחנו סובלים יותר מכולם בגלל הקפאת הקמת הכביש". אומרים באבן יהודה.
4 צפייה בגלריה
אבי הררי. "כביש החמצן של האזור"
אבי הררי. "כביש החמצן של האזור"
אבי הררי. "כביש החמצן של האזור"
(אסף פרידמן)
ראש מועצת אבן יהודה, אבי הררי, הדגיש כי כביש 561 מאוד חיוני לכל תושבי האזור ובפרט לתושבי אבן יהודה. "כביש 561 יפתור את בעיית עומסי התנועה הקשים וכלי הרכב הרבים החוצים את אבן יהודה, במיוחד ברחוב הבנים בכל יום שגורמים לתושבים סבל רב וסכנה בטיחותית", הוא מסביר.
"לכן, ביקשתי לאשר את הכביש בהקדם, כדי שאפשר יהיה להתחיל לקדם אותו. היה ולא יאושר הכביש נצטרך ללכת לבג"ץ או לסגור את התנועה לאבן יהודה. הישוב שלנו לא יכול להיות בסגר כל הזמן".
לדברי הררי, כל שרי התחבורה איתם נפגש, בינהם השר לשעבר ישראל כץ, דיברו על חשיבות סלילת הכביש. "נפגשי בעבר עם ישראל כץ אשר דאג לתקצב את הכביש ב- 190 מיליון שקל. היום יש ממשהל ויש תקציב מדינה ולכן אין סיבה לעיכוב סלילת הכביש. שרת התחבורה מרב מיכאלי מחוייבת להפנות תקציב לסלילת הכביש", אומר הררי.
לדברי הררי, המשך הקפאת סלילת הכביש עלולה לפגוע בתוכנית המתאר של אבן יהודה. "אם התוכנית לא תצא לפועל גם תוכנית המתאר של אבן יהודה לא תצא לפועל".
גם תושבי תל מונד סובלים בעקבות הקפאת הכביש. לדברי ראש מועצה, לין קפלן, "אזור השרון הוא אחד האזורים הפקוקים ביותר בארץ וכתוצאה ממצב זה גם תושבי תל מונד משלמים מחיר כבד של פגיעה באיכות החיים שלהם, כולל מחיר כלכלי, משפחתי ואישי.
4 צפייה בגלריה
לין קפלן. "פקקים בלתי אפשריים"
לין קפלן. "פקקים בלתי אפשריים"
לין קפלן. "פקקים בלתי אפשריים"
(אסף פרידמן)
"להקפאה של הכביש יש מחיר כבד לכל האזור, זו החלטה שגויה וחשוב לבטלה. מחד, מצב התחבורה הציבורית באזור אינו מאפשר הסתמכות עליה ומנגד, תושבי האזור סובלים מפקקים בלתי אפשריים. משרד התחבורה חייב לחזור בו מהחלטתו".
יישוב נוסף שנפגע מההחלטה הוא קדימה־צורן. ראש המועצה, קרן גרין, אומרת כי הובילה בשנים האחרונות את המאבק נגד הפקקים מעל כל במה אפשרית. "כביש 561 ומחלף אילנות הם קריטיים להתפתחות האזור וחייבים להיות חלק מתוכנית החומש של משרד התחבורה.
"ההודעה על הקפאת 561 (מערב) מטרידה מאוד ותוביל להערכתי לעצירת בנייה בכל האזור. במפגש שהתקיים בנובמבר האחרון בקדימה צורן עם שרת התחבורה מרב מיכאלי, התרשמנו חבריי ואני ראשי הרשויות, כי כיום קיימת פתיחות והקשבה במשרד התחבורה בראשות השרה מיכאלי וכי כביש 561 מזרח ומחלף אילנות כן ייכנסו לתוכנית החומש".
גורם המעורה בנושא אמר השבוע כי משרד התחבורה כבר השקיע כ- 40 מיליון שקלים בשלב הראשון של העתקת תשתיות המהוות כתנאי להקמת הפרויקט. "בינתיים כל ההשקעה ירדה לטמיון וחוץ מעבודות ראשונות לא נעשה כלום. הכביש יכול לפתור בעיה גדולה של פקקים באזור השרון והוא מאוד חיוני". אמר הגורם.
ממשרד התחבורה נמסר: "בחודשים הקרובים עתידים להתקיים דיונים אודות התוכנית האסטרטגית לכבישים. במסגרת התכנית משרד התחבורה יבחן את כל תכניות הכבישים. התכנית האסטרטגית לחומש הקרוב תיבחן לאור המציאות התחבורתית הקשה, אשר כל ישראלי חווה יום-יום, בה שנים של תיעדוף לרכב הפרטי הובילו ליותר ויותר פקקים.
"בהתאם לכך, כלל התוכניות ייבחנו לפי מידת התמיכה שלהן בפתרונות תחבורתיים להסעת המונים ותחבורה ציבורית".
לעדכונים: חדשות נתניה