משרד הבריאות טוען כי בית החולים לניאדו בנתניה חרג מסמכויות חוק החמץ, אם אכן המאבטח חיפש בחפציהם של המבקרים חמץ ואסר עליהם להכניסו לשטחו. כך הגיב משרד הבריאות לעתירתה לבג"ץ של עמותת "ישראל חופשית" נגד לניאדו.
3 צפייה בגלריה
הכניסה לבית החולים לניאדו
הכניסה לבית החולים לניאדו
הכניסה לבית החולים לניאדו
(צילום: פרטי)
נזכיר כי לפי חוק החמץ שאושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, מנהלי בית החולים הוסמכו לקבוע הוראות שיאסרו או יגבילו הכנסת חמץ לבית החולים לשם שמירת כשרות לפסח ועבור המטופלים המאושפזים בו.
בעקבות זאת בבית החולים לניאדו, היחיד בעיר נתניה שמשרת את כלל תושבי העיר והאזור, מיהרו להכניס את ההנחיות לתוקף מספר ימים לפני תחילת החג. בהתאם לכך הוצבו במקום שלטים האוסרים על הכנסת מזון שאינו כשר לפסח, הועלו עדכון והבהרה לגבי נהלי בית החולים לאתר, הוצב אוהל חיצוני לאכילת חמץ והוצבו קופסות לאחסון מזון שהובא על ידי המבקרים ואינו כשל''פ בכניסה לבית החולים ובתוך מקררים. נהלים אלו גררו תלונות מבקרים בבית החולים שטענו כי לא הורשו להכניס מזון שאינו כשר לפסח למתחם בית החולים, ובכללם סיפורה של אישה בהריון בסיכון שחשפה כי נאסר עליה להכניס ופלים לבית החולים שלושה ימים לפני החג.
בעקבות המקרה שבו סורבה האישה בהריון להכניס את הוופלים ללניאדו לפני כשבוע, הגישה עמותת ישראל חופשית עתירה לבג''ץ נגד משרד הבריאות ובית החולים, באמצעות עורכי הדין חגי קלעי ועדיה שיינוולד. בעתירה יוצאת העמותה נגד האופן בו אכף בית החולים את חוק החמץ.
3 צפייה בגלריה
קופסאות לאחסון חמץ בלניאדו
קופסאות לאחסון חמץ בלניאדו
קופסאות לאחסון חמץ בלניאדו
(צילום: פרטי)

בעתירה נטען כי בית חולים לניאדו בחר לפעול באופן ברור בניגוד לחוק והנחה אנשי ביטחון, אבטחה ועובדים בבית החולים, לבצע חיפוש ובדיקה בחפציהם הפרטיים של הבאים בשערי בית החולים, קרי, ''להחרים מזון ולחייב את המעוניינים להיכנס לבית החולים להפקיד את כל מטלטליהם בכניסה למתחם או לאכול באוהל שקוף ומבודד בכניסה למתחם ולמנוע את כניסתם של מי שמסרבים למדיניות פוגענית זו''.
עוד נטען בעתירה כי ''הגבלת זכותו של אדם להשתמש במרחב הציבורי, מפאת אמונתו של אדם אחר המבקש להשליט את תפיסתו האמונית על המרחב הציבורי, היא פגיעה משמעותית במיוחד בחירויות הפרט, ובהתאמה – מחייבת הסמכה ספציפית בחקיקה''.
השבוע זכתה עתירה זו לתגובה תומכת מטעם משרד הבריאות, שבראשו עומד כעת מ"מ שר הבריאות ח"כ יואב בן צור ממפלגת ש''ס. תגובת המשרד צידדה בטענה כי מאבטח בית חולים לא מוסמך לחפש חמץ על גופו של אדם. בתגובה של משרד הבריאות לעתירה נכתב: "מאבטח בית החולים שהוסמך לפי חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור, או לפי החוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, אינו מוסמך לערוך חיפוש אחר חמץ על גופו של אדם, וכן בכלי תחבורה, במטען או בטובין אחרים של באי בית החולים או השוהים בו, וכן אינו מוסמך למנוע כניסה של אדם או הכנסת חמץ לבית החולים מטעמים הנוגעים לכשרות לפסח. כמו כן, מאבטח אינו מוסמך לעשות שימוש בכוח לשם ביצוע חיפוש או מניעת כניסה מטעמים הנוגעים לשמירת כשרות לפסח".

3 צפייה בגלריה
מתחם אכילת חמץ בלניאדו
מתחם אכילת חמץ בלניאדו
מתחם אכילת חמץ בלניאדו
(צילום: פרטי)

עוד נכתב כי "מאבטח אחראי מכוח הדין אך ורק על שמירה על ביטחון הציבור מפני פעילות חבלנית עוינת ומפני אלימות, ולכן אינו מוסמך ליידע את הנבדק או כל אדם אחר בדבר ההוראות בעניין איסור הכנסת החמץ, זאת גם אם המאבטח איתר חמץ, באקראי, במסגרת הבדיקה הביטחונית. כמו כן, יידוע של הנבדק או אדם אחר בדבר איתורו של חמץ אצלו אינו בגדר ייעודו ותפקידיו של מאבטח".
בתגובת בית החולים לניאדו לעתירה נכתב: "למרבה הצער, בפסח שנה זו מתוך מבקרים מרובים שנענו למדיניות בית החולים, אירעו שלושה אירועים (בלבד!) בהם סירבו מבקרים לכבד את מדיניות בית החולים והתעקשו להכניס חמץ לבית החולים. בהתאם להנחיות, הסדרנים לא התעמתו עם מפרי המדיניות ולא מנעו את כניסתם. בניגוד לנטען, לא מבוצע חיפוש על גופו של אדם כלל. מדובר בהמצאה שקרית ונבזית. אכן, הסדרנים מיידעים במדיניות בית החולים ומבקשים את הסכמת המבקרים לבדוק את תיקיהם. הסדרנים מונחים שלא להפעיל כוח כנגד מי שאינו מוכן לאפשר בדיקת תיקו, ואינם מונעים כניסה לבית החולים מטעם זה".
עוד נכתב כי "בית החולים אינו מונע כניסה בכוח מבאי בית החולים אלא נוהג בכבוד בכל אדם וניתן היה רק לקוות כי יכבדו גם אותו. העותרת 'ישראל החופשית' מעלה בכתבי טענותיה טענות כזב כנגד בית החולים ומבקשת להתעלות על 'הפורום החילוני' שקדם לה בביזוי, הכפשה, ובהתכבדות בקלונו של בית החולים. תוך יצירת מתחים מלאכותיים, ועל יסוד כתבת טלוויזיה - מבוימת ככל הנראה - ממשיכה העותרת בניסיון ל'חינוך מחדש' של בית החולים ושל הציבור הדתי והחרדי במדינת ישראל.

קראו גם:

אורי קידר מנכ"ל ישראל חופשית אמר: "גם תחת שר של ש"ס, משרד הבריאות מבין שהחוק לא מאפשר ולא יאפשר לחטט בתיקים של אף אדם ולא לעכב אף חולה בדרכו לבית החולים. אנחנו מאמינים שעל ידי העתירה הזו נוכל למגר את המנהג המכוער הזה לאלתר, ומדינת ישראל תמגר את תופעת משטרת הדת שיש מי שמנסים לייסד פה. יחד עם הציבור, אנחנו נדפוק ברקס לממשלת הכפייה הדתית ולחוקים הרעים שלה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "תשובת משרד הבריאות לבג״ץ משקפת את לשון החוק שאושר בכנסת לאחרונה. מטרת החוק להסמיך את מנהל בית החולים לקבוע את הכללים לאחר ששקל את כלל השיקולים. סמכות העובד, שהוסמך לכך על ידי מנהל בית החולים, ליידע בדבר הוראות שקבע מנהל בית החולים. כפי שהובהר גם במהלך הדיונים על ידי יו"ר הוועדה וחברי הכנסת - אין לערוך חיפוש בכליו של אדם הנכנס לבית החולים, למנוע או לעכב את כניסתו".