שר הפנים משה ארבל החליט בהתאם לבקשת עיריית נתניה על "הוראת שעה" לתיקון שטח חוף צאנז והגדלתו בכ-70 מ"ר.
3 צפייה בגלריה
חוף צאנז
חוף צאנז
חוף צאנז. משרד הפנים אישר להגדיל את שטחו
(צילום: יאיר שגיא)
בהתאם להנחיית שר הפנים משה ארבל, פורסמה אתמול (שני) טיוטת הודעה להערות הציבור בדבר תיקון צו להסדרת מקומות רחצה בנוגע לחוף צאנז. הפרסום עומד להערות הציבור למשך 48 שעות ובהתאם לכך הוא ייכנס לתוקף. לפי הטיוטה, התיקון המוצע יעמוד בתוקפו עד לתום עונת הרחצה הנוכחית (שנת 2023).
בטיוטה נכתב כי בהתאם לבקשת עיריית נתניה יוגדל שטח הרחצה בחוף צאנז מ-156 מטרים ל-225 מטרים, כלומר החוף יוגדל בכ-35 מטרים צפונית לתחנת ההצלה הקיימת ובכ-35 מטרים דרומית לה. סוכת מציל נוספת לא אושרה בחוף. עוד נכתב כי "הגדלת החוף תאפשר רחצה בטוחה בקטע החוף המוכרז ותמנע מעבר של מתרחצים לכיוון קטעים אסורים לרחצה".
כל זה קורה לאחר שהציבור הדתי בנתניה ביקש להרחיב את החוף, שהינו חוף נפרד, על רקע עומס המתרחצים המגיעים לחוף, ובמיוחד בתקופה זו של "בין הזמנים". הפתרון הזמני עליו החליטה עיריית נתניה, לאפשר רחצה לתושבי העיר בלבד עד השעה 10:30 בבוקר והגבלת הכניסה לחוף מסיבות בטיחותיות ל-1,000 מבקרים, עורר את זעמם של הרוחצים.
ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר אמרה: "אני שמחה על כך שהחופים בנתניה הם כל כך נקיים ואטרקטיביים ומושכים אליהם קהלים ומבקרים מכל רחבי הארץ. אני מברכת על היענותו של שר הפנים לפנייתי על מנת להרחיב את חוף צאנז על מנת שהציבור החרדי יוכל ליהנות מהחוף". בנוסף, ראש העירייה ביקשה ממהנדס העיר במסגרת התב"ע החדשה שתוכננה בחוף צאנז לתכנן גם מעלית לים.

3 צפייה בגלריה
חוף צאנז
חוף צאנז
העומס בחוף צאנז לפני שבועיים
(צילום: אושרי עמר)

בשורה נוספת בקשר לחוף צאנז היא לנשים מהמגזר הדתי - מיום שישי האחרון (4.8) נשים יכולות לראשונה להגיע לרחוץ בחוף צאנז בימי שישי. כך לפי הודעה שהוציאה העירייה בשבוע שעבר.
הנשים יוכלו לרחוץ בחוף הנפרד מהשעה 08:30 בבוקר עד השעה 12:00 בצהריים. הגברים יוכלו לרחוץ בחוף ביום שישי החל מהשעה 13:00 ועד חצי שעה לפני השקיעה. בנוסף, שאר מועדי הרחצה לא השתנו. מועדי רחצה נשים: ימים ראשון, שלישי וחמישי, מועדי רחצה גברים: ימים שני, רביעי ושישי.
זהו הישג ראשון לנשים דתיות וחרדיות בעיר שהחלו באוגוסט 2022 במאבק יוצא דופן בנתניה ולראשונה בישראל כשדרשו מהעירייה להקצות להן חוף. הכוונה היא לא לחוף נפרד כפי שקיים כיום ויש בו ימי שחייה נפרדים לנשים וגברים, אלא חוף לנשים בלבד, שהכניסה לגברים אליו אסורה. לצורך כך, הוקמה קבוצת וואטסאפ "חוף ים נפרד בנתניה (נשים)'', שכל תכליתו מאבק על הרחבת ושדרוג החוף הנפרד בנתניה כך שיותאם לנשים בלבד.

3 צפייה בגלריה
כניסה לחוף צאנז
כניסה לחוף צאנז
הכניסה לחוף צאנז. גם נשים יכולות לרחוץ בשישי
(צילום: יאיר שגיא)

מאחורי דרישה זו עומדות מספר סיבות, בהן צפיפות קשה הקיימת זה שנים בחוף ובקשה להוספת ימים לנשים, בשל הפרדה של משפחות המגיעות עם ילדים לחוף ונאלצות להתחלק לחוף מוכרז וחוף שאינו מוכרז סמוך, שבו אין מציל, דבר המסכן את הנשים. לנוכח דרישות אלו, פנו מובילות המאבק לראש העירייה מרים פיירברג-איכר, אריה דרעי ורב העיר, במטרה להטיב את תנאי הנשים בחוף. לראיה, ביום שישי האחרון התאפשרה לראשונה רחצה לנשים גם ביום שישי.
בפוסט שפרסמו מובילות המאבק בקבוצה "החוף הנפרד נתניה נשים" נכתב: "החל משבוע זה השחייה ביום שישי תתאפשר גם לנשים במתכונת של בוקר - נשים , צהריים - גברים, וזאת כמענה לבקשה שלכן''. עוד צוין בפוסט כי "פנינו לגב' יפה דרעי תחי' אשת הר' אריה דרעי , והועברה פניה דחופה למשרד הפנים. כמו כן ירדה ראש העיר מרים פיירברג בעצמה לחוף הנפרד, לראות את הדברים מקרוב, ובצעד נשי, החליטה ראש העיר להוסיף בשביל נשות נתניה גם מראות בחדרי ההלבשה לבקשת הנשים בחוף". בסיום הפוסט צוין כי השינוי נוצר בזכות התגובות של חברות הקבוצה שעוררו הדים רבים וכי על מנת למנוע אי נעימות וחוסר צניעות בכניסה לחוף רצוי שהבשורה תופץ ברבים.

קראו גם:

ל' אבוטבול ממארגנות המחאה מאשרת את הדברים ומספרת כי מדובר במאבק שלא אמור לפגוע בגברים המבלים בחוף, אלא לשפר את מצוקת המקום והתנאים, אותן חוות הנשים בחוף הים בנתניה. "הרצון להרחיב את החוף, שייכנסו יותר אנשים היא לטובת כולם. לא רק נשים דתיות, אלא גם נשים שרוצות לרחוץ בחוף נפרד, ללא גברים'', היא מבקשת להבהיר. "היתה דרישה מצד נשים שהחוף יהיה פתוח גם ביום שישי, והצלחנו להשיג את זה".