ב-27.2 יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, לאחר שנדחו ממועדן המקורי בסוף חודש אוקטובר 2023 בעקבות המלחמה. לא כולם מרוצים מההחלטה, אך כולם השלימו עם המציאות ונלחמים על קולות התושבים. יצאנו לבדוק מהי אווירת הבחירות בעיר.
6 צפייה בגלריה
שלטים לבחירות המקומיות בנתניה
שלטים לבחירות המקומיות בנתניה
שלטים לבחירות המקומיות בנתניה
(צילום: פרטי)

אירועי ה-7 באוקטובר תפסו את המועמדים לראשות העירייה בשלהי הקמפיין כשכל התקציבים לקראת מיצוי. הדחייה המתמשכת של הבחירות הותירה רבים מהם ללא תקציב לקמפיין כה ארוך, אחרים בכלל נעדרים את הכוח הנפשי לנהל קמפיין ולהביא למעורבות תושבים בעת מלחמה ורבים טוענים כי המרוויחים העיקריים הם ראשי העיריות שבעקבות המלחמה היו במוקד הפעילויות. בנתניה טוענים כי המצב הביטחוני גורם לחוסר עניין בבחירות שיתקיימו בקרוב, ועדות לכך היא רחובות העיר המנומנמים פוליטית.
"המלחמה הביאה לנתניה מפונים ואפשרה לראש העירייה לא מעט צילומים עם מפונים, חיילים ומקלטים וחיזקה את מעמדה משמעותית", אומרים גורמים במערכת הפוליטית בעיר. "היא הסיטה את תשומת הלב מרמת השירות לתושבי העיר לענייני ביטחון ומפונים". לדבריהם, מדובר במערכת הבחירות המנומנמת ביותר שידענו.

6 צפייה בגלריה
מרים פיירברג-איכר מבקרת את מפוני הדרום במלון איילנד
מרים פיירברג-איכר מבקרת את מפוני הדרום במלון איילנד
מרים פיירברג-איכר מבקרת את מפוני הדרום במלון איילנד
(צילום: רן אליהו)

"הייתי מאלה שהתנגדו לבחירות במועד הזה וסברו שיש לחכות לסיום המלחמה, כי תשומת הלב הציבורית לא פנויה לבחירות עכשיו", אומרת טלי מולנר שמתמודדת על ראשות העירייה. "הקמפיין שלי עצר ב-7 באוקטובר והפכנו לחמ"ל שמסייע למפונים ולתושבי נתניה. הקפאנו הכל. קמפיין של חמישה חודשים ירד לטמיון. להתחיל עכשיו קמפיין למפלגות שלא משויכות למפלגות ארציות זו משימה לא פשוטה, אבל משכך החליטה הממשלה, החודש שוב התכנסנו לקמפיין הרבה יותר צנוע ורגוע. בצל המלחמה, האווירה היתה שלהעביר ביקורת זה כבר לא בסדר. המרוויחים הגדולים מזה הם ראשי העיריות המכהנים. מתהלכים בעיר עם קסדה ואפוד כמושיעים. הם עשו קמפיין מכל תמונה של חייל או מפונה. המלחמה העמידה אותם במקום אחר".

קראו גם:

מולנר צופה אחוזי הצבעה נמוכים: "חלק לא יצביעו כי הם מגויסים, אנחנו גם יכולים ליפול על מזג אוויר סוער ויש ציבור שעסוק בהישרדות כלכלית, יהיה אתגר גדול להסביר לכולם כמה חשוב שילכו לבחור".

6 צפייה בגלריה
טלי מולנר
טלי מולנר
טלי מולנר
(צילום: יעל אלזם)

אבי סלמה, אחד המתמודדים על ראשות העירייה, נתקל גם הוא בקשיים לנוכח המצב. "עריכת קמפיין בחירות תוך כדי לחימה ומלחמה זו משימה קשה מאוד", הוא מסביר. לא פשוט לדבר על בחירות מקומיות בזמן שאחינו ואחיותינו מקריבים למעננו את עצמם בשדה הקרב ושיש חטופים הנמצאים לצערנו בידיהם של אויבים אכזרים ולא אנושיים. הקמנו מטה מתנדבים כבר ב-7 באוקטובר בערב, אשר פעל וממשיך לפעול בתקופת המלחמה ביוזמות רבות ומגוונות".
ובכל זאת, יש בחירות.
"נקבע התאריך ועל אף הקושי יש לנו הזדמנות. הזדמנות להוביל מדיניות אחרת לגמרי של סדרי עדיפויות, מתוך הבנה ש'דור הנצחון' וכלל תושבי העיר מצפים למנהיגות אחרת ושונה מאוד מהקיימת היום. עלינו להוביל מנהיגות הרבה יותר קשובה, מחוברת ובעיקר יותר מבינה את צרכי התושבים, לכן יש לנו היום הזדמנות לחשב מסלול מחדש. הגיע הזמן לשינוי מהותי ועמוק".

6 צפייה בגלריה
אבי סלמה
אבי סלמה
אבי סלמה
(צילום: פרטי)

אפרים בולמש, מתמודד נוסף על ראשות עיריית נתניה, טוען כי הוא מתקשה להתחיל שוב בקמפיין: "קשה לי נפשית לתלות שלטי חוצות, זה פשוט לא מתאים. מנגד, אני רואה אחרים עושים את זה וכועס על עצמי שאני עוצר את עצמי ובעצם יורה לי ברגל. אני חושב שהיה צריך לדחות את הבחירות".
גם בולמש סבור כי ראשי העיריות יצאו מורווחים אלקטורלית מהמלחמה: "נוצרו להם שעות חשיפה אדירות ועוד בנושאים ביטחוניים. מה שהסיט את המוקד ממצב הכבישים, הארנונה הגבוהה והעובדה שהעיר סגורה בשבת. כל זה נשכח".

6 צפייה בגלריה
אפרים בולמש בזירת האירוע ברחוב זנגוויל
אפרים בולמש בזירת האירוע ברחוב זנגוויל
אפרים בולמש
(צילום: אפרים בולמש)

לעומתם, המתמודד לראשות העירייה אהרון אורגד סבור שמועד הבחירות הגיוני: "אם הבחירות היו נדחות בחצי שנה זה לכאורה היה נוח יותר, מנגד, אף אחד לא מבטיח לנו שבעוד חצי שנה לא נהיה במצב מלחמה. בנוסף, עירייה היא גוף ציבורי דמוקרטי שמצריך ודאות לצורך תפקוד תקין. לכן ההחלטה על בחירות בסוף פברואר היא סבירה. זאת למרות שלאף אחד אין מצב רוח לקמפיינים ואנחנו עושים רק מה שממש צריך כדי להעביר את המסרים לציבור. בשבוע שעבר לדוגמא, התכוונתי לצאת עם פרסום בכמה אמצעים ואז התבשרנו על נפילת חיילים גיבורים שלנו בעזה. מיד עצרתי את הפרסום. פשוט הרגשתי שזה לא לעניין".

6 צפייה בגלריה
אורגד. "אני רוצה להבין מה קרה"
אורגד. "אני רוצה להבין מה קרה"
אהרון אורגד
(צילום: אסף פרידמן)

אחד ממנהלי הקמפיינים הפוליטיים בעיר סבור שזה רק עניין של זמן עד שבנתניה ייצאו קמפיינים נגטיביים נגד מי מהמועמדים לראשות: "בנתניה, כמו בערים רבות בארץ, כרגע אין כמעט אווירת בחירות. כשחיילים נהרגים וכל בוקר נפתח בהותר לפרסום אין קשב ציבורי, אפילו לדעת שיש בחירות בסוף החודש. אנשים לא יודעים שיש בחירות בכלל. להערכתי, אחוזי ההצבעה יהיו נמוכים, מה שישרת באופן גורף ראשי עירייה מכהנים, כי מדובר בדמויות מוכרות, עם מנגנון עשייה שיודע להוציא אנשים להצביע. זה נכון שהבחירות רדומות, אבל אני כבר מזהה ניצני קמפיינים נגטיביים בנתניה שאני מעריך שייצאו בשבועיים הקרובים. זה משהו שמשרת מועמדים שלא מצליחים להתבלט".
אז ראש עירייה מכהן בהכרח יזכה שוב?
"לא ידוע מראש, אבל למכהנים יש יתרון גדול. אם יצליחו להניע את הבוחר לקלפי הם אמורים לנצח בסיבוב ראשון בפערים משמעותיים. אם יהיה גשם זה עוד אלמנט שיקשה להוציא אנשים מהבית".
ראש עיריית נתניה מרים פיירברג איכר מסרה: "אני גאה בתושבי העיר נתניה שהתגייסו לסייע למעלה מ-5,000 מפונים מיישובי הצפון והדרום שקלטנו במהלך המלחמה. על פי כל הסקרים והאווירה, ברור שאני מובילה בפער גדול. אני תומכת במערכת בחירות דמוקרטית, עם אחוזי השתתפות גדולים, כיאה לעיר גדולה מתפתחת ומובילה כנתניה. אני סומכת על תושביה שייצאו להצביע ויממשו את זכותם הדמוקרטית".