משרד מבקר המדינה פרסם היום (רביעי) את החלק הראשון של דו"ח הביקורת השנתי שלו לשנת 2020, שבין היתר בוחן את התנהלות גורמי האכיפה אל מול יוצאי אתיופיה. על פי עיקרי הדו"ח, מספר תיקי החקירה והמעצרים של יוצאי אתיופיה בישראל, גדול משמעותית ביחס לחלקם באוכלוסיה. אחת מתחנות המשטרה ש"מככבות" ברשימת התחנות עם מספר המעצרים הגבוה ביותר של יוצאי אתיופיה - היא תחנת משטרת נתניה.
1 צפייה בגלריה
נתונים מדאיגים. מעצר במסגרת מחאת בני העדה האתיופית
נתונים מדאיגים. מעצר במסגרת מחאת בני העדה האתיופית
"נורה אדומה". מעצר במסגרת מחאת בני העדה האתיופית
(צילום: ירון ברנר)
קראו גם:
על פי דו"ח המבקר, 18.4 אחוזים ממעצרי הבגירים בשנת 2019 בתחנת נתניה היו של יוצאי אתיופיה. מדובר בנתון נמוך יותר רק משתי תחנות משטרה בארץ - רחובות (23 אחוזים) וקריית מלאכי (26 אחוזים). באותה השנה, תחנת משטרת נתניה הייתה אחראית על 8.1 אחוזים מהמעצרים של כלל הבגירים יוצאי אתיופיה בישראל - הנתון הגבוה ביותר מכל תחנות המשטרה בארץ. הדו"ח מייחס לנתונים בנתניה מגמת ירידה, שכן בשנת 2015, 19.3 אחוזים מהמעצרים בתחנה היו של יוצאי אתיופיה.
גם במספר מעצרי הקטינים יוצאי אתיופיה בישראל, נתניה מככבת בראש הטבלה. בשנת 2019, 41.4 אחוזים מכלל מעצרי הקטינים בתחנת משטרת נתניה היו של יוצאי אתיופיה. התחנה היחידה שמחזיקה בנתון גבוה יותר, היא פתח תקווה עם 44.4 אחוזים מכלל המעצרים. גם כאן הדו"ח מייחס לתחנת נתניה מגמת ירידה קלה.
(צילום ועריכה: משרד מבקר המדינה)
"הנתונים האלה לא מפתיעים אותי", אומר חבר המועצה אמייה טגה, "בכל הנוגע ליחס של משטרת ישראל לאתיופים, דרוש חריש עמוק מאוד. במקום למנות כל מיני פקידים עם טייטלים הזויים כמו 'ממונים על הקהילה האתיופית', עדיף לעשות את החריש העמוק הזה. הנתונים האלה הם נתונים מבהילים. מבחינתי זו נורה אדומה ובוהקת.
"אני בא ואומר רבותיי - בן אדם צריך לומר 'אם פשעתי, אני צריך להיענש. אבל אל תשפטו אותי בגלל הצבע שלי'. לא הגיוני ש-40 אחוזים מהקטינים שנעצרו במהלך 2019 הם יוצאי הקהילה האתיופית. אני לא מדבר כחבר מועצה, אני מדבר כבן הקהילה ואחד האדם בחברה. הנתונים לא הגיוניים, וזה לא רק אני אומר את זה. מבקר המדינה אומר את זה, המדינה אומרת את זה, ועדת פלמור אומרת את זה. שני הגופים היחידים שלא רוצים להטמיע את המסקנות - זה משטרת ישראל ומשרד החינוך".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "שוטרי משטרת ישראל פועלים כל העת להגן ולשרת נאמנה את כל אזרחי ישראל, ולספק להם שירותי משטרה שוויוניים ללא קשר למוצא, דת או צבע עור. בשנים באחרונות, המשטרה הכירה בפערים אל מול הקהילה, ולכן נעשו מגוון רחב של פעולות לחיזוק הקשר ולפתרון בעיות שונות.
"רק השבוע הוקמה במשטרה חטיבת הקהילות, שתהווה גורם מקצועי-ארצי מתכלל לנושא זה ותפעל לייצר מנגנונים ותהליכים נוספים, בקרב השוטרים ועם הקהילה. הקמת החטיבה הינה מהלך אסטרטגי ארוך טווח, שנועד לשפר את איכות שירותי המשטרה הניתנים לקהילות השונות, בהם קהילת יוצאי אתיופיה. נציין כי בשנים האחרונות, פעולות אקטיביות ויזומות של המשטרה בנושא הניבו תוצאות חיוביות משמעותיות, בהן מענה לסוגיית שיטור היתר, סגירת תיקים פליליים רבים לנוער יוצאי אתיופיה, קיום של דיאלוג קבוע מול מנהיגים מן הקהילה, סדנאות כשירות רב תרבותית לשוטרים, פעילות של עשרות שוטרים קהילתיים ועוד.
"בכל הנוגע לפשיעה בקרב יוצאי אתיופיה: הטיפול בפשיעה, החל מפתיחה בחקירה ועד מעצר או כל פעולת אכיפה אחרת- מתבצע ללא משוא פנים וללא קשר למוצאו של חשוד".
כל העדכונים - חדשות נתניה