תוכנית "קרן הארנונה" שאושרה ביום שני בוועדת הכספים בכנסת כחלק מחוק ההסדרים מעוררת סערה בקרב רשויות מקומיות רבות, איתנות, החוששות שהתוכנית תפגע בשירותים שהן מעניקות לתושביהן.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ועדת הכספים על "קרן הארנונה"
ישיבת ועדת הכספים על "קרן הארנונה"
ישיבת ועדת הכספים על "קרן הארנונה"
(צילום: עמית שאבי)
בעקבות ההחלטה השבוע בוועדת הכספים על העברת קרן הארנונה כחלק מחוק ההסדרים, עיריית נתניה, המועצה המקומית קדימה-צורן והמועצה האזורית עמק חפר החליטו להצטרף לשביתה.
מי שהביע את התנגדותו לחוק "קרן הארנונה" במתכונתו הנוכחית הוא חבר הקואליציה, אלי דלל מסיעת הליכוד, עד לא מזמן סגן ראש עיריית נתניה. "חוק קרן הארנונה הוא חוק עם כוונות טובות", מבהיר חבר הכנסת אלי דלל שישב בוועדת הכספים השבוע. "זה חוק שבא בעצם לתמוך ברשויות, אבל בדרך אנחנו כנראה חוטאים במימוש שלו, כי החוק הזה לא צריך להיות חלק מחוק ההסדרים והוא לא קשור לתקציב המדינה".

3 צפייה בגלריה
אלי דלל
אלי דלל
אלי דלל
(צילום: אסף פרידמן)

דלל מוסיף כי "הארנונה היא מס שמוטל על התושב לצורך מתן שירותים לאותה העיר בה הוא חי, ולכן אם רוצים לעזור לרשויות אחרות אפשר לעשות את זה דרך היטלי השבחה בשיתוף פעולה עם מנהל מקרקעי ישראל והשלטון המקומי. יש רשויות שזה יפגע בהן יותר או פחות אבל זה צריך לבוא מתקציב המדינה ולא מרשויות יעילות. צריך לעשות את זה בחוכמה ובשיתוף פעולה".
"לעיריית נתניה כמו לכל עירייה יש שני תקציבים - פיתוח ושוטף", מסביר גורם עירוני המעורה בפרטים. "קרן הארנונה אמורה לקחת חלק מהכסף מהפיתוח וחלק מההכנסות של הארנונה לעסקים, ולהעביר לקרן לטובת ערים חלשות. מדובר בסכומים מכובדים של מיליונים שיפגעו בתקציב העירוני שאמור להיות מחולק לטובת התושבים, למשל לחינוך, אירועים וחגיגות. למעשה זה עלול לפגוע בכל שירות עירוני, אפילו בתדירות הניקיון של הרחובות או חידוש ציוד. זה כסף שירד מהתקציב. אם הכסף הזה יוצא מהקופה של הארנונה, משהו אמור להיות מקוצץ. יהיה צריך לצמצם ממקום כלשהו".

3 צפייה בגלריה
אזור התעשייה פולג
אזור התעשייה פולג
אזור התעשייה פולג
(צילום: נמרוד גליקמן)

קראו גם:

חבר קואליציה הבהיר כי "אין ספק שמבחינה סוציאלית זה רעיון נחמד, לקחת מהעשירים ולהעביר לעניים, למשל בעיר כמו תל אביב שיש לה הכנסות מטורפות. אבל ברור לכולם שהסכמה לכזה דבר תבוא על חשבון מישהו ואלה התושבים. לדעתי, אם זה אכן יקרה, התקציב השנתי של העירייה יסבול מירידה, ובהתאם לכך, החלוקה של התקציב תשתנה. למשל, השקעה בשיפוץ מוסדות חינוך, פתיחה או סגירה של בתי ספר, השקעה בתשתיות קיימות ואפילו סעיף כמו פעילויות פנאי ותרבות ייפגע. מצד שני, אם יישארו עודפים והם יועברו בהתאם לחוזק של עיר, עיריית נתניה צפויה להחזרים יפים. טוב תעשה ראש העירייה אם תבדוק את הכדאיות של הפרשה לקרן הזו, לא רק לטווח הקצר".
מעיריית נתניה לא נמסרה תגובה בנושא.