שנתיים וחודשיים חלפו מאז נכנס נצ"מ שמעון דהאן לתפקיד מפקד משטרת נתניה. תקופת זמן שמספיקה כדי לדבר על הנעשה בעיר עליה הוא אחראי - על מצוקת כוח האדם, האלימות הגואה, השוהים הבלתי חוקיים ומכת הגניבות.
5 צפייה בגלריה
נצ"מ שמעון דהאן
נצ"מ שמעון דהאן
נצ"מ שמעון דהאן. "אנחנו צריכים עוד שוטרים"
(צילום: יאיר שגיא)
"תחנת נתניה כוללת בתוכה את אודים, חבצלת השרון ווינגייט ואת כל נתניה. בסך הכל 275 אלף תושבים'', מסביר סנ"צ דהאן (51). "בתחנת נתניה יש מצבת איוש של 94%, שזה כמעט מצבת כוח אדם מלאה הכוללת 186 שוטרים על כל האזור. אבל מבחינתי זה לא מספיק, כי מבחינה אסטרטגית אנחנו צריכים עוד לפחות מאה שוטרים על מנת לתת שירות מיטבי לכלל האוכלוסייה בשטח כל כך גדול".
בעיית כוח האדם קיימת כמעט בכל אגפי המשטרה, לא?
"זה לא סוד שמשטרת ישראל סובלת ממחסור בכוח אדם ולנוכח הגידול באוכלוסייה מצבת כוח האדם צריכה לגדול בהתאם, על מנת שנוכל לעמוד בכל האתגרים, וזאת בנוסף למתנדבים שעושים עבודה מצוינת ונחשבים כבונוס למשטרה. מבחינתי השוטרים שלי מגיעים משליחות עם עולם ערכים של תרומה לקהילה ולמדינה. הם משלמים מחיר, במיוחד לנוכח האתגרים שאנו נחשפים אליהם, למשל אירועי אלימות במשפחה, תפיסת חוליות גנבי רכב שמורכבות בחלקן מתושבי שטחים והמשולש, וגם בכל הקשור להפגנות כי אין ספק שהמשימה של אבטחת המחאות במשך 40 שבועות היא נטל מאוד כבד על משטרת ישראל ועל שוטרי העיר נתניה''.
זה פוגע בעבודה השוטפת שלכם?
"אנחנו מקדשים את החופש לדמוקרטיה, אבל זה שאני מאבטח כל מוצאי שבת את ההפגנות בעיר, זה אומר פחות שוטרים ברחובות, פחות עשייה בתחום הפשיעה ופחות מענה לתושבים, לגניבות כלי הרכב, וזה מסר שהעברתי גם למארגני המחאות. אגב, נוכח תלונות התושבים על כך שזכויות הפרט שלהם נפגעת בגלל ההפגנות, הרעש וסגירת הכבישים לנסיעה, ביקשתי מהמארגנים שימצאו חלופה למיקום ההפגנות".

5 צפייה בגלריה
הפגנה בנתניה נגד הרפורמה המשפטית
הפגנה בנתניה נגד הרפורמה המשפטית
הפגנה בנתניה נגד הרפורמה המשפטית
(צילום: פרטי)

אנחנו בשטח

הוא מתגורר בתל אביב, נשוי ואב לארבעה. הוא החליף בתפקיד את נצ"מ אסף צור (שעבר לפקד על ימ"ר ת"א), לאחר שפיקד על תחנת המשטרה בלוד במשך ארבע שנים, ושימש במשך כשלושה עשורים במגוון תפקידים במשטרת ישראל. הוא החל את דרכו במשטרה עם גיוסו למשמר הגבול בשנת 1990, שם שירת במשך 18 שנה ביחידת המסתערבים ברצועת עזה כלוחם וכמפקד היחידה. לאחר מכן עבר למשטרה ושימש ראש מפלג בילוש בימ"ר מרכז וסגן מפקד תחנה באזור המשולש.
אחת הבעיות שמטרידות את תושבי נתניה היא גניבות הרכבים. בינתיים לא נראה שיש פתרון.
"אין ירידה בכמות אירועי הפריצה וגניבת הרכב בנתניה, בעיקר לא באזור קרית השרון שם זיהינו עלייה. אנחנו כן בשטח ותפסנו קרוב ל-60 גנבי רכב שהוגשו נגדם כתבי אישום וגם הצלחנו לסכל מעל מאה גניבות רכב, שזה אומר שהכוחות הגיעו בזמן הפריצה או לפני העברת הרכב לשטחים. על מנת להגיע להישגים האלו, אנחנו עושים שימוש במצלמות ומבצעי מניעה יחד עם הפקחים. בנוסף, לנוכח המצב של עלייה בגניבות הרכב בכל המדינה, אנחנו פותחים נקודת שיטור קהילתי בקרית השרון, משם יפעילו מתנדבים יחד עם המשטרה, מה שייתן מענה מבצעי ואכיפה".

5 צפייה בגלריה
גניבת רכב מסוג קיה בקרית השרון
גניבת רכב מסוג קיה בקרית השרון
גניבת רכב מסוג קיה בקרית השרון
(צילום: מצלמת אבטחה)

באיזה תחום אתה רואה שיפור?
"יש ירידה בהתפרצויות לבתים ודירות. שמנו את ידינו על עבריינים מקומיים אליהם הגענו באמצעות מודיעין ובזכות הערנות של תושבים שמסייעת למשטרה. קרו לא מעט מקרים בהם תושבים שהיו עדים למעשה פריצה דיווחו בזמן, כך שכוחות משטרה הגיעו למקום ובוצע מרדף ותפיסה של הפורץ".
מה עושים עם רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים? זו מכה.
"כיום יש ילדים קטנים ונערים שעושים שימוש בכלים האלו שהם מאוד מסוכנים. הם נוסעים במהירות גבוהה, מרכיבים חברים, רוכבים ללא מיגון וגם ללא הכרה או ידיעה של חוקי התעבורה ובכך מסכנים את עצמם ואת משתמשי הדרך. אנחנו מבקשים למנוע את הגעת הכלים האלו לא רק לכבישים, אלא גם לבתי הספר. אנחנו עושים מזה שנתיים מבצעים יחד עם העירייה, מחרימים אופניים, נותנים קנסות לקורקינטים ומבצעים הסברה מול מוסדות החינוך על מנת לצמצם את התופעה. זה משהו שיזמתי יחד עם ח"כ אלי דלל בתקופה שהוא היה בעירייה".

5 צפייה בגלריה
קורקינטים שהוחרמו על ידי המשטרה
קורקינטים שהוחרמו על ידי המשטרה
קורקינטים שהוחרמו על ידי המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)

מבצעי אכיפה

הדריסה של רפאל אדנה בן ה-4 ז"ל העלתה שוב לכותרות את סוגיית היחסים המתוחים בין קהילת יוצאי אתיופיה למשטרה.
"הקשר עם הקהילה האתיופית הוא טוב, דבר המתבטא בנתון מדהים של אפס פתיחת תיקים של חברים בקהילה. מצד שני, חשוב לי להבהיר כי בתאונות כאלו תיק החקירה לא נמצא אצלנו כי התאונות מטופלות במרחב ותיק החקירה נמצא אצל הבוחנים ולא מטופל במשטרת נתניה".
מה לגבי המסיבות בלופטים, מסיבות הקריוקי בלילות שמטרידים את מנוחת התושבים?
"זה אתגר נוסף שהצבנו לעצמנו. בלופטים מתקיימות מסיבות עם שימוש בסמים, אלכוהול, נערות ליווי ועוד. בחודשים האחרונים ביצענו מאות מבצעים ופינוי לופטים, כולל הגשת עשרות כתבי אישום ומבצעי אכיפה בהם הגענו לאותם מקומות ומנענו עבירות, החרמנו ציוד".
לאחרונה מתגברים הדיווחים על שב"חים המסתובבים בעיר. איך אתם מטפלים בבעיה?
"עם כל הכבוד לטכנולוגיה ומצלמות, אין תחליף לעבודת רגלים ואנחנו מבצעים כמעט מדי יום מבצעים לאיתור שוהים בלתי חוקיים. אנחנו מגרשים המון תושבי שטחים ללא אישור בעיקר מאזור מרכז העיר, וחופי הרחצה. מדובר בתפיסה של עשרות מדי שבוע, ביניהם שב"חים שנתפסו על חם עם אמצעי פריצה או באמצע פריצה. לומר שזה מספיק? לצערי לא. הייתי רוצה שיהיו לי עוד כוחות ואנחנו מנסים כל הזמן לתת מענה לכל האתגרים".

5 צפייה בגלריה
פיגוע הדקירה בכיכר העצמאות
פיגוע הדקירה בכיכר העצמאות
פיגוע הדקירה בכיכר העצמאות
(צילום: דוברות המשטרה)

איך אתה מסביר את העלייה במקרי האלימות?
"אני חושש שהעלייה בדיווחים על מקרי אלימות, חרמות ואלימות מינית ברשת, היא בגלל חוסר המודעות של ההורים לסכנות שיש בניידים. הורים צריכים להיות מעורבים, לדעת מה יש בטלפון של הילד, לשאול שאלות, לדעת מה חוג החברים של הילד, איפה הוא מסתובב, להיות בקשר עם בית הספר. לנוכח העלייה במקרי האלימות, יש לנו שוטרים שמגיעים להרצאות בבתי הספר ובמועדונים לדבר עם הילדים והנוער על הנושא, אבל לצערי יש עוד הרבה עבודה בתחום".

קראו גם:

גם חופי הים מייצרים לא מעט עבודה.
"חופי הרחצה מייצרים הרבה עבירות של אלימות, קטטות, ונדליזם, חניה, בריונות, רעש ועוד עבירות שדורשים כוח משטרה שיעבוד רק בחופים. והתוצאות מדברות בעד עצמן. רק בסוף השבוע האחרון השוטרים טיפלו ב-33 איסורי חניה, שמונה הפרות סדר, החרמת רמקול הגברה שהפריע למתרחצים והכנסת בקבוקי זכוכית, נרגילות ואופניים חשמליים לאזור החוף. יש אכיפה ומיקוד בחופים וזה ניכר בירידה דרמטית באלימות בחופי הרחצה ואני גאה בנתון הזה".
עם יד על הלב, חושב שהמשטרה עושה עבודה טובה?
"תמיד יש לנו מה להשתפר, אבל למרות המספר הקטן של השוטרים אנחנו מצליחים להיכנס לכל אירוע ואתגר, כולל מקרי אלימות קשים, עד לתפיסת העבריינים והגשת כתבי אישום. למרות ההצלחות יש לי עוד עבודה קשה כמפקד התחנה, לא רק לשמור על הנתונים אלא לצמצם את התופעה. שמתי לנו כאתגר לא לחשוש מאף עבריין בנתניה, כל שוטר, סייר ובלש לא חושש לבוא במגע עם עבריין כזה או אחר, אני בעצמי שוחחתי עם חלקם באופן אישי. מצד שני, אני מודע לחששות התושבים, בעיקר לנוכח האירועים האחרונים שכללו פיצוצים בחסות החשיכה, עבריינים שמסתובבים עם נשקים, עלייה ברמת התחכום והחידושים הטכנולוגיים.
"אנחנו עם עין בוחנת כל הזמן על מה שקורה בעיר ולראיה אין יותר הסתובבות של רכבים ממוגנים בנתניה, בחניה של תחנת המשטרה יש כרגע שמונה כלי רכב ממוגנים ואנחנו הולכים לעשות תקדים בנושא, איסור נסיעה של הרכבים האלו בתוך העיר. גם אין יותר השתלטות של גורמים עבריינים על חופי הרחצה".