בית הספר הדמוקרטי ''אלומות'' בשכונת ותיקים בנתניה ייסגר, כך דווח להורי התלמידים בתחילת השבוע בפגישה דחופה עם צוות בית הספר ועם גורמים מהעירייה. ההורים נותרו המומים מהבשורה וטוענים כי מדובר בצעד לא הגיוני נוכח המספר הגבוה של הורים לתלמידי כיתה א' שהביעו עניין בלימודים במסגרת זו. מנגד טוענים גורמים בעירייה כי נרשמו פחות מעשרה ילדים לכיתה א'.
2 צפייה בגלריה
ההורים מתנגדים לסגירת בית הספר הדמוקרטי
ההורים מתנגדים לסגירת בית הספר הדמוקרטי
ההורים מתנגדים לסגירת בית הספר
(צילום: יאיר שגיא)
"הזמינו את ההורים לפגישה דחופה בבית הספר, עם כל הגורמים המעורים בנושא, גם מהעירייה וגם מבית הספר", מספר משה צדוק, שהיה נוכח בפגישה שנערכה ביום שני בבוקר בבית הספר. "ידענו שזה משהו לא טוב, כי ביקשו פגישה מעכשיו לעכשיו, ובאמת הודיעו לנו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שיש בעיה ונרשמו רק 13 תלמידים לכיתה א' (7 מתוכם מנתניה והשאר מחוץ לעיר) ולכן בית הספר עתיד להיסגר בסוף השנה".
לדבריו, "זה הלם. באופן מיידי לשנות את חיי ילדינו. זו מסגרת מדהימה לילדים. הם חוזרים פורחים מבית הספר. אז למה לא להשקיע משאבים בשיפוץ בית הספר ובפרסום רחב יותר למושבים וליישובים סמוכים. זה בית ספר על אזורי פתוח. כלומר, לא רק לתושבי נתניה, אבל בפועל, לא עשו שום שיווק שלו ועכשיו הם טוענים פחות מחודשיים לפני סוף השנה שיש רישום נמוך ורוצים לסגור את בית הספר".

"בית ספר נהדר"


בשיחה עם מזכירת בית הספר התברר כי חששם של ההורים מוצדק. להורים שביקשו לרשום את ילדיהם לכיתה א' בבית הספר נאמר: ''רק בעוד שבוע תהיה תשובה סופית אם ניתן להירשם ואם בית הספר ממשיך לפעול וזאת מאחר שנרשם מספר נמוך של תלמידים לכיתה א'".
נציין כי לפני כחמש שנים הפך בית ספר "אלומות" בשכונת נאות גנים (ותיקים) בנתניה לבית ספר דמוקרטי צומח וירוק, הראשון מסוגו בעיר, בניהולה של אורית מוקה-בליטנטל. אז התנגדו ההורים להפיכת בית הספר לדמוקרטי וטענו כי שיטת לימוד זו אינה מתאימה לשכונה ואף עלולה לגרום לכך שילדי השכונה יבחרו ללמוד בבתי ספר אחרים.
"זה בית ספר נהדר", מבהירה אמא לתלמיד בבית הספר. ''אנחנו ההורים לא נשב בחיבוק ידיים ולא נוותר. אנחנו דורשים פתרון מיטבי לילדים שלנו. לא שיסגרו לנו את בית הספר בסוף השנה, לא שיעבירו את התלמידים כיחידה אחת לבית ספר אחר וגם לא להמשיך עוד שנה ככה, בלי כיתה א' אבל עם סכנת סגירה מרחפת מעל. מי שיסבול מכל השינוי הזה אלה הילדים שלנו. אנחנו לא מוכנים שזה יקרה".


הורים איתם שוחחנו התנגדו בחריפות למהלך הסגירה. "שהעירייה תשווק את בית הספר גם מחוץ לנתניה", אומר הורה לתלמיד כיתה ה'. "שתראה את היתרונות המדהימים ללמידה במסגרת כזו, שתספר להורים שלמידה בדמוקרטי בנתניה זה בחינם ולא כמו בשאר הערים. בכל שאר בתי הספר הדמוקרטיים בארץ יש רשימת המתנה, איך יכול להיות שרק אצלנו זה לא ככה? הבטיחו לנו בית ספר דמוקרטי לחמש שנים, אבל לא השקיעו משאבים בשיפוץ המבנה או ביחסי ציבור טובים לבית הספר. גם ההבטחה להעביר אותנו לבית ספר אחר כיחידה אחת, לא בטוח שתצא לפועל, כי לא בטוח שהורים מחוץ לנתניה ירצו בזה".
"עד כה נערכו שתי פגישות עם מנהל החינוך", מספר אחד ההורים. "בכולן הובהר לנו שהפתרון הוא סגירת בית הספר. ממש כעסו על הורים שהביעו רצון להילחם נוכח ההחלטה. אני מודה שאני מודאג בעקבות השינוי שכופים על ההורים. באנו לבית הספר הזה בגלל הרצון שילדינו ילמדו בבית ספר דמוקרטי עם ערכים ומערכת לימודים תואמת. עכשיו אנחנו נאלץ לחפש מסגרות אחרות לילדינו. מדובר בשינוי שישפיע רבות על הילדים. לא רק המעבר למקום חדש, אלא גם לבית ספר עם ערכים ונורמות שונות. מישהו שם חשב על הטראומה שתהיה לילדים? אין מענה בכל נתניה לילדים שמחפשים בית ספר עם חינוך שכזה. זה הכי כואב לי".

2 צפייה בגלריה
ההורים מתנגדים לסגירת בית הספר הדמוקרטי
ההורים מתנגדים לסגירת בית הספר הדמוקרטי
ההורים מתנגדים לסגירת בית הספר
(צילום: יאיר שגיא)

מסיכום הפגישה עם נציגות אגף החינוך שנשלח להורים והגיע לידי "מיינט נתניה" עולה כי על אף שיותר מ-90% מההורים מרוצים מבית הספר, עדיין יש צורך ברישום גבוה לבית הספר במתכונתו הקיימת, על מנת שהמוסד החינוכי ימשיך לפעול במקומו הנוכחי גם בשנה הבאה.

קראו גם:

ראש מנהל חינוך וחברה בעיריית נתניה אתי דהן: "לבית הספר הדמוקרטי אלומות נרשמו בסך הכל שבעה תלמידים לכיתה א' (שלושה תלמידים מתוך השכונה וארבעה מרחבי העיר) וזאת למרות רוח פדגוגית חדשנית. לצורך הערכות לשנת תשפ"ד נפגשנו עם הנהלת בית הספר, הצוות החינוכי וקהילת ההורים, שיתפנו באפשרויות העומדות בפני כולנו - משרד החינוך ומנהל החינוך, בהבנה שלא נוכל לפתוח את כיתה א' ובידיעה שמספר התלמידים לשנה הבאה קטן. אנו פועלים יחד עם הפיקוח, ההורים והצוות לרווחת התלמידים. הצענו להורים שלוש אפשרויות לבחירתם: 1. להמשיך ולקיים את בית הספר במתכונת הנוכחית ללא פתיחת כיתה א'; 2. לעבור לבית הספר שורשים בו קיימת ייחודיות על פי העקרונות הדמוקרטיים; 3. להשתבץ בבית ספר אחר על פי בחירת ההורים. הורי בית הספר ביקשו לקיים מפגשים להחלטה משותפת ואנו ממתינים להחלטתם".
תגובת משרד החינוך תובא כשתתקבל.