בית הספר אלומות בנתניה ייפתח בשנת הלימודים הקרובה כבית ספר דמוקרטי, הראשון בעיר. מדובר בצעד נוסף במהלך החינוכי שמובילה העירייה, שבמסגרתו תוענק תעודת זהות ייחודית לכל אחד מבתי הספר.
יעקב הכט, שעומד בראש ארגון "ערי חינוך", שהקים את בית הספר הדמוקרטי הראשון בחדרה ומלווה את הקמתו של בית הספר הדמוקרטי בנתניה, מסביר, כי הילדים בבית הספר נעים במרחב ובזמן, בכל הגילאים, ובונים תוכנית לימודים אישית מתוך מערכת מגוונת ומרתקת של נושאים.
כדי לאפשר לכל תלמיד לברר ולזהות את מטרותיו האישיות והחברתיות, מיושמים רעיונות החינוך הדמוקרטי בכמה מישורים:
בלמידה: התלמידים בונים לעצמם, בעזרת החונך האישי, תוכנית לימודים אישית שבמסגרתה הם קובעים מה, איך, ועם מי, הם מעוניינים ללמוד.
בניהול: בית הספר פועל כמיקרוקוסמוס של מדינה דמוקרטית, וכולל את שלוש הרשויות הדמוקרטיות: הרשות המחוקקת — כל תהליך קבלת ההחלטות בבית הספר משתף את כלל הקהילה (תלמידים, צוות בית הספר ובחלק מבתי הספר גם את הורי התלמידים); הרשות המבצעת — החלטות הפרלמנט מבוצעות על ידי צוותי-ביצוע בהם שחברים תלמידים, אנשי צוות וחברי הקהילה; והרשות השופטת — מחלוקות בבית הספר נפתרות על ידי ועדות גישור ושיפוט. חברי הוועדות הם תלמידים, אנשי צוות וחברי הקהילה.
בנושא הליווי האישי, כל תלמיד בוחר את אחד מאנשי הצוות שיהיה חונך אישי שלו במסע הלמידה, ובתחום התוכן: בבתי הספר הדמוקרטיים מלמדים את תחומי התוכן שבחרו התלמידים ללמוד.
ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר מסרה: "במסגרת המהפכה שאנחנו עורכים בעיר בתחום החינוך, והרצון שלנו לייחד כל בית ספר ולאפשר לו להתמקד בנושא מסוים, החלטנו להפוך את בית הספר אלומות לבית ספר דמוקרטי, שבו אנחנו מתכוונים לאפשר לכל תלמיד ותלמידה למצות את הפוטנציאל שלהם בתוך המסגרת עד תום".