בית הספר אלומות בשכונת ותיקים בנתניה יהפוך בתחילת השנה לבית ספר דמוקרטי. אלא שיש הורים שאינם מעוניינים לשלוח אליו את ילדיהם. חלק אינם מעוניינים בחינוך "דמוקרטי", ולחלק אחר יש ביקורת על הרמה הלימודית בבית הספר.
"בבית הספר יש כיתות קטנות. לבני הייתה בעיה חברתית. אם חבר אחד לא מגיע, כבר יש בעיה", אומרת אחת האימהות. "הרמה בבית הספר נמוכה. הילד שלי היה בלחץ שהוא לא לומד מספיק. כשגיליתי את הפער בלימודים לעומת בתי ספר אחרים, הייתי בטוחה שתהיה סערה. עכשיו הם מנסים למתג מחדש את בית הספר. חייבת להיות לנו בחירה חופשית לאן לשלוח את הילדים שלנו".
בית הספר אלומות עבר תהפוכות במהלך השנים האחרונות. "הוא היה אנתרופוסופי, טכנולוגי, ועכשיו דמוקרטי", אומרת אם שבנה למד במקום. "עברו שלוש שיטות במשך כמה שנים, והילדים יצאו בעיקר מבולבלים. עכשיו הוא דמוקרטי".
העירייה מברכת על השינוי של בית הספר, אבל לא כל ההורים מתלהבים מהתפנית. "אני אישית לא מחנכת את הבנות שלי באופן דמוקרטי בבית. אני גם לא מאמינה בחינוך כזה, לכן לא אוכל לשלוח אותן למסגרת חינוכית דמוקרטית. התפיסה שלי שבעלי ואני מנהלים את הבית ולא הוא אותנו", אומרת אם. "אנחנו בעלי הסמכות בקבלת ההחלטות. לבנותינו יש האפשרות בכל מצב נתון להביע את עצמן, אנחנו תמיד נתפנה לשמוע אותן, אך לבסוף אנחנו נחליט מה טוב בשבילן. זה נראה לי רעיון דמוקרטי לפתוח בית ספר כזה, ולאפשר להורים שמאמינים בדרך הזאת לרשום את ילדיהם שם. מצד שני, ממש לא דמוקרטי להחליט בעבור הורים כמונו, לרשום את בנותינו לשם".
ההורים שביקשו לשלוח את ילדיהם למוסדות לימודיים אחרים טוענים, כי בינתיים לא קיבלו תשובות. "אני אישית הגשתי בקשת העברה ב-30/4 ועדיין אין לי תשובה", אומרת האם, דנית וינטראוב. "אצלי ספציפית הסיבה היא חברתית. מדובר בכיתה שבה יש רק עוד ארבע בנות, וסך הכול 15 תלמידים. כעת הבנתי שבית הספר הופך לדמוקרטי, דבר שעוד יותר לא מקובל עליי. יש תחושה שאין לנו בחירה כהורים היכן יתחנכו ילדינו, שפשוט מכריחים אותנו לשלוח את הילדים שלנו לשם".
"יש לנו הרגשה שכהורים, אין לנו זכות לבחור איפה ילמדו ילדינו", מוסיפה תושבת השכונה, לירון סולומון. "הייתי בעירייה, ודי ניפנפו אותי. כמו כן, אני לא מעוניינת בשיטה הדמוקרטית. עד מרץ השנה היו אמורים לסגור את בית הספר, וברגע האחרון מנסים להצילו, אז ילדינו הם שפני הניסיונות. מדוע בעירייה נלחמים בנו?"
"חשוב לציין, שהרבה הורים לא מתכוונים לפתוח את שנת הלימודים שם, וחבל מאוד להרוס לילדים את חוויית פתיחת שנת הלימודים, בעיקר לאלה שעולים לכיתה א'. יש ארבעה ילדים שנרשמו בפועל, והשאר בערעור", פוסקת וינטרוב.
מהעירייה נמסר: "נתניה מפעילה ברישום לכיתה א' את רפורמת 'הבחירה המבוקרת'. לכל תלמיד בעיר נקבע בית ספר 'עוגן', המצוי בקרבה גיאוגרפית לבית התלמיד. במקרה שההורים בוחרים את בית ספר ה'עוגן' שאליהם שייך ילדיהם, מקומם מובטח. בנוסף, ההורים מתבקשים לדרג את העדפותיהם בתוך המרחב הגיאוגרפי שאליו הם שייכים, כך שעומדת לרשותם האפשרות לבחור בתי ספר אחרים.
"עם זאת, ניוד התלמידים אפשרי אך ורק על בסיס מקום פנוי, ובכפוף לתקן משרד החינוך לבית הספר. בית הספר אלומות יחל בשנה הבאה במהלך לפיתוח ייחודיות בתחום התפיסה הדמוקרטית, תהליך שיימשך כמה שנים. תלמידי בית הספר הדמוקרטי יקבלו מענה על פי דרישות משרד החינוך, ועל פי לימודי הליבה המתבקשים. תהליך הפיתוח הפדגוגי ברוח הדמוקרטית צפוי לחזק את בית הספר, וההורים יוזמנו להשתתף בבניית החזון הבית-ספרי, ובבדיקת השלכותיו של חזון זה בפועל".