"לפתוח בחקירה מיידית של האירוע במכללה האקדמית נתניה" - כך דורש מרכז "עדאלה", המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, מגורמי אכיפת החוק. לטענתם, קדם לאירוע תכנון במטרה לפגוע בסטודנטים הערבים ממניעים גזעניים ועל רקע שיוכם הלאומי.
2 צפייה בגלריה
מפגינים מנסים לפרוץ למעונות של המכללה האקדמי נתניה
מפגינים מנסים לפרוץ למעונות של המכללה האקדמי נתניה
מפגינים מנסים לפרוץ למעונות של המכללה האקדמי נתניה
(צילום: פרסום לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)
מ"עדאלה" דורשים לחקור את הנסיבות לניסיון הפגיעה בסטודנטים ערבים שהתגוררו במעונות של המכללה שאירע לפני כשבועיים, ב-28.10. באותה שבת בלילה מאות מתושבי נתניה התקהלו בכניסה למעונות של המכללה האקדמית נתניה, דרשו את פינוי המעונות מתושביהם הערבים וקראו קריאות מסיתות כמו "מוות לערבים". בעדאלה טוענים כי הקריאות הופנו ממניעים גזעניים לעבר קבוצה של עשרות סטודנטים ערבים שהסתגרו והסתתרו מפני הקהל המתפרע בתוך אחד הבניינים של המעונות.

קראו גם:

מ"עדאלה" פנו בשם איגוד הסטודנטים הערבים במוסדות להשכלה גבוהה, ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה, פרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן ומפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי בדרישה לפתוח בחקירה מיידית של נסיבות האירוע.



במכתב שנשלח על ידי עו"ד נארימאן זועבי-שחאדה נטען כי התיעוד מהאירוע מראה כי בידי חלק מהמוחים היו נשק, אלות ועוד אמצעי תקיפה. "מה גם שחלקם אף ניסה לפרוץ את דלתות הבניין בו הסתתרו הסטודנטים הערבים בניסיון לפגוע בהם פיזית. במזל רב, האירוע הסתיים ללא נפגעי גוף", נטען.
ב"עדאלה" טוענים כי אין מדובר באירוע ספונטני שהתפתח בלהט של הרגע, אלא עולה חשש כבד כי מדובר באירוע שקדם לו תכנון ובמסגרתו קשרו המשתתפים קשר לבצע את מעשיהם. לטענת הארגון, על כך ניתן ללמוד מצילומי מסך שדלפו לתקשורת, מהתכתבויות בקבוצות ווטסאפ מהם ניתן להתרשם כי המפגינים תכננו ותיאמו יחד את הגעתם והצהירו על כוונתם לפגוע בערבים השוהים במקום.

2 צפייה בגלריה
מפגינים מנסים לפרוץ את שערי המכללה האקדמית נתניה
מפגינים מנסים לפרוץ את שערי המכללה האקדמית נתניה
מפגינים מנסים לפרוץ את שערי המכללה האקדמית נתניה
(צילום: פרסום לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)

"אין סטודנטים"


עו"ד זועבי-שחאדה מדגישה כי סוגיית פינוי המעונות מדייריהם הערבים לא עלתה רק באותו ערב ובמסגרת אותו אירוע אלים, אלא קדם לה שיח הן ברמה של הנהלת המעונות ועיריית נתניה עצמה, והן ברמה של קבוצות פעילים בעיר. לדבריה, על כך ניתן ללמוד מחומרים ובהם מסמך סיכום ישיבת ביטחון של מכללת נתניה מה-18 באוקטובר, כעשרה ימים לפני האירוע, ממנו עולה כי סוכם בין השאר כי "אין יותר סטודנטים במעונות, המעונות משמשים לאירוח משפחות מהעוטף ומקומות אחרים". בפגישה נכחו נשיא המכללה, פרופ' יעקב הרט, נוסף לנציגים של קבוצות "אזרחים מגנים על קריית השרון" ו-"חמושי מזרח נתניה".



בעדאלה טוענים כי "הבטחה זו לפינוי המעונות מוזכרת בהתכתבות בקבוצת וואטסאפ אחרת מיום ה-28 לאותו חודש, שגם היא הודלפה לתקשורת, ובה מתייחס אחד ממשתתפי הקבוצה להבטחה לפינוי המעונות שניתנה מוקדם כביכול על ידי ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר כשבוע וחצי לפני האירוע... האמור לעיל מעיד באופן שאינו משתמע לשני פנים כי האירוע לא צמח יש מאין, וכי להתפרעות האלימה ולניסיון הפגיעה בסטודנטים הערבים דיירי המעונות קדם שיח סביב פינוי המעונות, אשר הוביל לשיח האלים והמסית נגד הסטודנטים הערבים, ולניסיון הפגיעה בהם וסיכון חייהם וביטחונם".
מהמכללה האקדמית נתניה נמסר: "מעונות הסטודנטים מנוהלים ומופעלים על ידי חברת איסתא. החברה היא שמשכירה את חדרי המעונות לסטודנטים, הן סטודנטים במכללה האקדמית נתניה והן סטודנטים ממוסדות אקדמיים אחרים שבסביבה. במסגרת האירוע היו ניסיונות של המפגינים לפרוץ אל בנייני מעונות הסטודנטים. המשטרה מנעה בכוחות גדולים את הפריצה למעונות, הגנה על הסטודנטים וסייעה בידם להתפנות מהמעונות על מנת להגן עליהם. בעקבות האירוע אכן התקיימו מספר ישיבות ביטחון, בהשתתפות נציגים מהמשטרה, מהעירייה, מחברת איסתא ומהמכללה. מטרת הישיבות הייתה לבחון את המצב ולנסות למנוע עימותים עתידיים מהסוג זה שחווינו במוצ"ש 28.10. למותר לציין שהמכללה לא החליטה על סגירה של המעונות או על הרחקה של דיירי המעונות. כאמור, למכללה אין גם כל מעמד חוקי או סמכות בעניין זה. מתוך דאגה לסטודנטים ומחויבות לשלומם וביטחונם, פנתה המכללה האקדמית נתניה לרשויות הביטחון בדרישה שיעשו את כל שנדרש על מנת להבטיח את שלומם וביטחונם של הסטודנטים".