בצלאל לווינשטיין, מנהל מלון "גלי צאנז"
"מלון גלי צאנז קיים כבר 52 שנים", מספר זאב, "לפני שנתיים המלון עבר שיפוץ מאסיבי בכל חלקי המלון והוא הפך למלון המפואר והיוקרתי ביותר לציבור החרדי. לאחר השיפוץ מוניתי לכהן כמנכ"ל המלון, לאחר תקופה ארוכה כמנכ"ל חברת הסעדה גדולה. המלון כיום מונה 81 חדרים עם קרוב ל-50 אנשי צוות.
"בסגר הראשון השבתנו את המלון, הוצאנו עובדים לחל"ת על מנת לצמצם את הנזק הכלכלי והתחלנו לחשוב על אפיקים כלכליים נוספים שיכולים להחזיק את המלון. אחד החידושים שהכנסנו בחודשים האחרונים לצד המסעדה בקונספט הייחודי שלנו - הוא יריד מאכלי השבת שמבוסס על מטבח המלון בתוספת מנות יהודיות מסורתיות. יריד האוכל המוכן שפועל בימי חמישי ושישי בשטח המלון הפך בתוך מספר שבועות לשם דבר בקרב חובבי האוכל היהודי בנתניה ורבים מגיעים גם מחוץ לעיר בשביל הטעמים היהודיים היחודיים של 'גלי צאנז'".
איך הייתה התקופה בין הסגרים?
"בין הסגרים הפעלנו את המלון בהתאם לכללי התו הסגול, החל מחג השבועות ועד ערב ראש השנה. 'גלי צאנז' התקבע בשנתיים האחרונות כמלון הכי יוקרתי ומפנק בציבור החרדי, כך שברגע שזה התאפשר, הביקוש לנופש במלון היה גבוה ב"ה והיינו בתפוסה מלאה בחודשי הקיץ. חשוב לזכור שכמעט ולא היתה חלופה של נופש בחו"ל, ומלון 'גלי צאנז' היה אחד היעדים הבודדים לנופש איכותי ויוקרתי מותאם לציבור החרדי".
איך קיבלתם את בשורת הסגר השני?
"במיוחד לאור ההשקעה האדירה שעשינו בשיפוץ והתאמת המלון לרמה הכי גבוהה, קיבלנו את בשורת הסגר השני בתחושה של ייאוש הן בגלל ההבנה שהגענו לסגר בגלל טעויות שעשו אחרים והן בגלל שתקופת החגים היא אחת התקופות החזקות של מלון 'גלי צאנז'. זאת תקופה עם אורחים רבים שבאים מחו"ל לחודש החגים ואוהבים ליהנות מהאווירה היוקרתית-חרדית שלנו ומחוף הים הנפרד. האורחים מחו"ל נחשבים לנופשים איכותיים ומשתלמים".
כמה זמן לדעתכם תוכלו להחזיק ככה?
"כמו שהזכרתי, אנחנו נמצאים אחרי השקעה מאסיבית שהפכה את המלון למפואר במיוחד. מליוני שקלים הוצאנו על המבנה והאבזור הכי חדיש והכי מפואר, כך שאין לנו יכולת להחזיק אפילו יום אחד נוסף תחת הסגר הזה, זה גורם נזק מיידי ונזק שיהיה קשה לתקן גם לטווח הארוך. צריך להבין שהנזק הוא ספציפי לכל מלון שלא יכול לעבוד בתקופת החגים וגם נזק כללי לכל תעשיית התיירות הישראלית מעצם העובדה שבתקופת השיא המלונות היו סגורים".
לדעתך במצב התחלואה של היום, צריך לתת לבתי המלון לחזור לפעילות?
"למרות התפוסה המלאה לאורך כל חודשי הקיץ, הנתונים הראו בבירור שמספר ההדבקות בבתי המלון היה כמעט אפסי, במיוחד שאצלנו אין בריכות וחדרי ספא, כל שברור שיש אפשרות להפעיל את בתי המלון לפחות לפי המתווה של התו הסגול שהיה תקף לאחר הסגר הראשון".
אריק כהן, מנהל מלון "פארק"
"המלון קיים מ-1972, כמעט חמישים שנה, מכיל 90 חדרים, ואני מנכ"ל המלון מאוגוסט 1989", אומר אריק. "אנחנו בית מלון, כמו רוב בתי המלון בנתניה, שמבוססים על תיירות נכנסת. זאת אומרת שברגע שסוגרים את השמיים ותיירים לא נכנסים, אז אין לנו הרבה מה לעשות. מה-15 למרץ, אפשר לומר שהיינו מושבתים. סגרנו את המלון. בסוף יוני, פתחנו את המלון שוב".
ואיך הייתה הפרנסה אחרי הסגר הראשון?
"ביולי-אוגוסט עבדנו די טוב עם השוק הישראלי, וכשנגמר אוגוסט אז סגרנו שוב את המלון. כדי להיות אופטימי, אני אגיד שאנחנו סוגרים עד לפסח הבא, אבל כנראה שהמלון יהיה סגור עד הקיץ הבא".
קראו גם:
איך מסתדרים כלכלית עם מלון סגור?
"לא מסתדרים. אלה הוצאות לא קטנות. גם מלון סגור יש לו הוצאות, יש לו ביטוח, חשבונות, צריך לשמור עליו שלא ייכנסו אליו פולשים בזמן שהוא סגור. הממשלה קצת עוזרת. בהתחלה קצת היה ערפל, לא ידענו כמה עזרה נקבל. הרבה מאוד זמן לא ידענו כמה נקבל ומתי. כשנכנס שר אוצר חדש, יצרו תכנית כלכלית חדשה והבטיחו רשת ביטחון עד שנה הבאה. אני מקווה שזה באמת יתקיים. זו עזרה של 15-10 אחוז מתוך המחזור השנתי שלנו, אבל זו עדיין עזרה".
מה עם העובדים?
"יש לנו 25 עובדים, חלקם שכירים בעלי שליטה. הוצאנו בסגר הראשון את רוב העובדים לחל"ת, וחלקם העדיפו פיטורים. החזרנו ביולי-אוגוסט עובדים ספורים, ויש עדיין עובדים שתפקידם הוא לשמור על הנכס בזמן שהמלון סגור. חשוב להבין שהעונה נגמרת בכל מקרה בחורף, ואין פעילות גדולה, אבל אנחנו אף פעם לא סגרנו מלון באמצע שנה".
איך היה הקיץ מבחינה כלכלית?
"לעומת שנה שעברה, ירדנו ביותר מ-50 אחוז בקיץ הזה. אגב, גם חודש אוקטובר לדוגמא, אמור להיות עמוס מאוד אצלנו. ובגלל הסגר, לצערי אנחנו מפסידים את התקופה הזאת. התיירים בדרך כלל מביאים אותנו באוקטובר, חודש החגים, ל-90 אחוז תפוסה. ועכשיו אנחנו נמצאים ב-0 אחוזי תפוסה. זה עצוב מאוד".
אתה זוכר אי פעם תקופה גרועה כזאת?
"אף פעם לא היה כזה משבר ארוך".
גם לא אחרי הפיגוע במלון ב-2002?
"הפיגוע שהתרחש ב-2002 במלון כאב לנו מאוד, איבדנו אורחים יקרים שהכרנו את רובם, אני איבדתי את גיסי, והמלון סבל מאוד כמובן ברמה האישית, והיה נזק כלכלי, אבל הוא לא השתווה לאובדן האישי. אבל ברמה הכלכלית, מעולם לא היה משבר כזה".