לרבים מאתנו יצא להגיע עם הרכב הפרטי לבית החולים על מנת לבקר קרוב משפחה או חבר. אך ברגע שאתם מגיעים לבית החולים מתחיל מרדף בלתי פוסק אחרי חניה. חיפושים קדחתניים, מעקבים אחרי רכבים ולא מעט ייאוש. לעתים רק אחרי דקות ארוכות של חיפושים מוצאים חניה וגם היא רחוקה מאוד משערי הכניסה של המרכז הרפואי וכשכבר מוצאים חניה מגלים כי המחיר שנדרשים לשלם עבורה יקר.
5 צפייה בגלריה
לניאדו. מגרשי חול הפכו לחניונים מאולתרים
לניאדו. מגרשי חול הפכו לחניונים מאולתרים
לניאדו. מגרשי חול הפכו לחניונים מאולתרים
(צילום: יאיר שגיא)
ריכזנו עבורכם את כל המידע שאתם צריכים על החניה בבתי החולים באזור - לניאדו, מאיר והלל יפה.


לניאדו: החניה סגורה בשבתות


המרכז הרפואי לניאדו שבשכונת צאנז בנתניה הוא בית חולים פרטי ודתי, המשרת לא רק את תושבי נתניה, המונה למעלה מ-250 אלף תושבים, אלא גם את כל תושבי האזור. על אף שבית החולים מעניק שירות למספר גבוה של תושבים, מספר מקומות החניה בשטח הסמוך אליו - נמוך, ולכן מבקרים שמגיעים בקביעות לבית החולים מעדיפים לחנות בשכונות סמוכות כמו עין התכלת הסמוכה וצאנז, שם מגלים תושבי השכונות מדי יום מאות רכבים זרים ליד בתיהם. עיקר הבעיה היא בשכונת עין התכלת שהופכת בימי שבת לחניון מאולתר, כיוון שלא ניתן להיכנס לחניון בית החולים בשבת, למעט המגיעים לחדר מיון.
"אני מודה כי למרות שלניאדו קרוב אליי הביתה, נסעתי לא פעם לבית החולים מאיר בכפר סבא, במקום להגיע לבית החולים בעיר שלי", מספר תושב נתניה שנאלץ בחודשי הריונה של אשתו להגיע מספר פעמים רב לבית החולים. "לאשתי קשה ללכת מרחקים גדולים. בסוף, בגלל המצב שלה, ובגלל שהבנתי שאנחנו הולכים לבקר בבית החולים לניאדו מספר רב של פעמים, ביקשתי מהמאבטחים שם רשות להיכנס עם הרכב ולהוריד אותה בכניסה לבית החולים, בזמן שאני זה שמסתובב לחפש חניה".
אותו תושב מספר שהקושי עבורו היה בעיקר בימים חמים, אז נאלץ לצעוד מרחקים ארוכים. "בימים שהיה שרב או חום כבד, הייתי צריך לצעוד מרחק גדול בשביל להגיע לחניה, לרוב בשכונה ליד, בצאנז או בעין התכלת. אנשים הפכו כל מיני מגרשי חול לחניונים מאולתרים. זה היה סיוט כי הייתי חוזר לאסוף את אשתי רטוב מזיעה. ללידה הגעתי ברגע האחרון. ביום שאשתי ילדה בשעה טובה, מצאתי את עצמי במצב הזוי בו אני שוב מוריד את אשתי שכורעת ללדת ונוסע לחפש חניה, תוך שאני מקבל טלפון מבית החולים שמבשר לי שאשתי הגיעה לחדר לידה ויש לה פתיחה של חמש אצבעות ושהיא צריכה ללדת בקרוב והיא רוצה אותי לצדה. ברור שזה הוסיף ללחץ שלי למצוא חניה, קרובה ומהר. לקח לי עשרים דקות שנראו לי כמו נצח. מזל שהגעתי בזמן ללידה, שבסוף לקחה כמה שעות. כשחזרתי לרכב אחרי לילה ארוך בבית החולים, גיליתי שמישהו חסם אותי, כנראה לא בכוונה".
תושבת נוספת מספרת: "בבית החולים יש צוות מקסים, אנשים אדיבים ושירות נהדר. אבל זה בעייתי שהחניה סגורה בשישי-שבת. אם באתי לבקר מישהו, אני צריכה לחנות מחוץ לאזור בית החולים וללכת ברגל".
לדבריה, כשהגיעה לבית החולים לבקר חברה שאושפזה נאלצה לחפש חניה בשכונת עין התכלת: "אני לא שומרת שבת. השומר לא נתן לי להחנות כשאמרתי לו שבאתי לבקר קולגה שאך זה ילדה. אני מבינה שזה בית חולים שנמצא בשכונה דתית, אבל הוא משרת את כל התושבים באזור, אז מן הראוי שהם ינהגו בפלורליזם כלפי כולם".

קראו גם:

5 צפייה בגלריה
מאיר. יש מבקרים שחונים בקניון ערים
מאיר. יש מבקרים שחונים בקניון ערים
מאיר. יש מבקרים שחונים בקניון ערים
(צילום: יאיר שגיא)


מאיר: שעה ארוכה של חיפושים


המרכז הרפואי מאיר בכפר סבא משרת מזה שנים מאות אלפי תושבים. במקום יש בית יולדות מבוקש ומרכזי בדיקות וטיפולים מובילים, דבר שמוביל אליו מדי יום מבקרים רבים. מי שסובל מכך הם בעיקר תושבים המתגוררים בסמיכות לבית החולים, שמגלים רכבים רבים שחונים בחניות המיועדות להם. הסיבה לכך היא שחניון בית החולים מתמלא במהירות והמבקרים מחפשים חניה אלטרנטיבית.
"כשאני מגיעה לבית החולים מאיר לבדיקות שגרתיות עם אמא שלי שהיא אישה מבוגרת, אני נאלצת להסתובב שעה ארוכה בחיפוש אחר חניה", מספרת תושבת כפר סבא. "לאור העובדה שבשעות הבוקר הסיכוי שאמצא נמוך, אני כבר מראש מגיעה עם נעלי ספורט, מורידה את אמא שלי בכניסה לבית החולים ונוסעת עם הרכב לחפש חניה, רצוי כמה שיותר קרוב. זה פשוט סיוט, כי גם ברחובות הסמוכים כמעט ואין אז אני מרחיקה לחניונים קרובים, אפילו עד קניון ערים, שם אני מחנה את הרכב וצועדת את כל הדרך לבית החולים. אם אני חונה בחניה שאינה כחול לבן אני מקבלת קנס של 250 שקלים".
אב מאושר שאשתו ילדה לאחרונה במאיר מספר כי כמעט פספס את לידת בנו בשל מצוקת החניה. "לאשתי היו צירים קלים בבוקר, ונסענו לבית החולים, מרחק של עשר דקות מאזור תחנת הרכבת שם אנחנו גרים", הוא מספר. "כשהגענו לחניון בית החולים אשתי הרגישה שהיתה לה ירידת מים והתחילה להילחץ שהנה אוטוטו זה קורה, מה שעוד יותר הגביר את הלחץ שלי למצוא חניה. אבל זה לא ממש עזר כי הכול היה מלא, גם החניה הרחוקה ביותר.
"כשהבנתי שאני לא אמצא חניה בזמן הקרוב, ביקשתי מהשומרים להוריד את אשתי בכניסה לבית החולים, כך שצוות בית החולים ילווה אותה לחדר לידה, ואני אחנה את הרכב בתוך כמה דקות. אבל זה כמובן לקח לי כמעט 40 דקות ותוך כדי החיפוש הודיעו לי מבית החולים שאשתי עם פתיחה מתקדמת ורצוי שאני אגיע.
"חניתי במקום הראשון שמצאתי, רצתי לחדר לידה, הגעתי כשהיא כבר בתחילת הלידה. פחדנו שאני אפספס את הלידה. כשגיסתי הגיעה, ביקשתי ממנה להזיז את הרכב, אבל זה כבר היה מאוחר מדי כי קיבלתי דוח".

5 צפייה בגלריה
הלל יפה. כמעט תמיד עמוס
הלל יפה. כמעט תמיד עמוס
הלל יפה. כמעט תמיד עמוס
(צילום: שרון צור)

הלל יפה: חניה בתוך היער


המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, משרת לא רק את תושבי חדרה המונה למעלה מ-100 אלף תושבים, אלא גם את כל תושבי האזור. למרות מקומות החניה המרובים במרכז הרפואי עצמו, רבים מהמבקרים בוחרים לחנות מחוץ לשערי החניון, ולמצוא חניה במרחק הליכה, לרוב ברחוב עין הדבש או בסמוך לכביש דרך השלום הנחשב לאזור לא מיושב ובו יש חניה לא מוסדרת.
המרכז הרפואי הכשיר חניות נוספות ואף הציע שירותי הסעה ממקומות מרכזיים בעיר כגון תחנת הרכבת, וחניון הווילג', אך בשל היענות נמוכה השירות הופסק.
תושבים רבים עדיין מתקשים למצוא חניה בתוך המרכז הרפואי. אלו שמוצאים חניה מספרים כי באזורים מסוימים אין פיקוח, מה שגורם לחלק מבעלי הרכבים להתנהל בבריונות ולחסום רכבים חונים. אחרים סיפרו כי בלית ברירה הם חונים גם באדום לבן.
"תמיד כשאני נדרשת להגיע למיון, אני במצוקת חניה", מספרת תושבת חדרה שנאלצה להגיע מספר פעמים רב בחצי השנה האחרונה לבית החולים. "יצא לי להגיע לבית החולים כמה פעמים: אם זה כדי להביא את הבת שלי שחשה ברע, לבקר אחיין שאושפז, דוד חולה או להתאשפז בעצמי, ואף פעם לא מצאתי חניה בפנים. זה תמיד מאוד עמוס. בסמוך למיון הישן, החניה מאוד קטנה ולא מספיקה.
"אף פעם אין שם חניה, לא משנה באיזו שעה אני מגיעה. יש בהמשך חניה של רופאים וסגל שהיא סגורה לקהל הרחב ולא רלוונטית. גם בסמוך למבנה החדש, החניה קטנה ביחס לכמויות התושבים שמגיעים להלל יפה, לבקר, להתאשפז, לבדיקות מכונים, ללדת ומה לא. אני תמיד מעדיפה לחנות בפנים, זה קרוב ונגיש יותר, אבל על פי רוב אין ברירה ואני חונה בחוץ על דרך השלום, בצד של ישיבת בית שמואל שזה ממש מפחיד בלילה, זה בתוך יער, וזה לא נוח".

5 צפייה בגלריה
הלל יפה. חונים על הכורכר
הלל יפה. חונים על הכורכר
הלל יפה. חונים על הכורכר
(צילום: שרון צור)

התושבת מספרת כי בעבר אביה היה מאושפז בבית החולים עם מחלת ריאות כרונית. ''הוא היה מגיע ברכב, בלי אוויר, אבל לא היתה חניה אז הוא היה חונה בחוץ. הוא התקשה לעשות כמה צעדים. הגדילו את בית החולים, אבל נראה שלא מצאו פתרון לתשתיות. האוכלוסייה בחדרה מונה מעל 100 אלף איש, המונים מגיעים גם מיישובים סמוכים. למצוא חניה בפנים זו משימה בלתי אפשרית".
תושבת נוספת שמלווה אב חולה בדמנציה מספרת כי בשנה האחרונה, היא נמצאת במרכז הרפואי לפחות אחת לחודש: "אבא שלי מתאשפז במחלקות הפנימיות בכל פעם ואני תמיד נאבקת עם חניה. תלוי באיזה שעות אני מגיעה, אבל לרוב בבוקר אין חניה. הכול עמוס שם, וצריך לחנות בצד הדרומי יותר כדי להגיע למחלקות שנמצאות בכיוון הצפוני יותר של בית החולים. הבעיה היא שבאזור הזה אין אכיפה, כמה פעמים חסמו אותי רכבים כך שלא יכולתי לצאת מהחניה, פעם אפילו כמעט איחרתי לקחת את בני מהגן בגלל חסימה כזו. כל הזמן זו דאגה וכאב ראש. החבר'ה של הביטחון, הפנו אותי למשטרה ואז זה להתקשר, לחכות, לנסות לאתר, טרחה רבה".
התושבת הוסיפה: "אני תמיד חונה בפנים, זה בעייתי עבורי לחנות בחוץ, כי גם שם עמוס. בצד של בית החולים אנשים חונים על הכביש, כמעט עד לכיכר של אולגה וזו כבר הליכה ארוכה מדי בשבילי, וממול בצד של הישיבה זה לחצות כביש, והחניה שם מלאה בורות ומכשולים".

5 צפייה בגלריה
מחירים בחניוני בתי החולים בשרון
מחירים בחניוני בתי החולים בשרון
מחירים בחניוני בתי החולים בשרון

מי יכול לחנות חינם בבתי החולים?


ידעתם שיש מרכזים רפואיים שיכולים לגבות מחיר מקסימלי ליום חניה, ושהם מחויבים להעניק חניה בחינם לחלק מהמבקרים? מדובר בבתי החולים הממשלתיים, שעליהם חלות הנחיות של משרד הבריאות בנושא.
עו"ד הדס יעקובסון, מנהלת רגולציה במועצה לצרכנות, מסבירה למי מגיע לחנות בחינם: "מטופלים אמבולטוריים (אשפוז יום) בדיאליזה ובמחלקה האונקולוגית, מטופלים אמבולטוריים אחרים שנדרש מהם להגיע בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע לבית החולים (כולל מלווים), הורים לפגים מאושפזים, משפחות המבקרות חולים המאושפזים למעלה מחודש ימים, משפחות חיילים מאושפזים, עובדי משרד הבריאות, אנשים המחזיקים בתו חניה לנכה, רכב צבאי בתפקיד ועוד".
כמו כן, אין צורך בתשלום במקרה שבו יוצאים מבית החולים עד 30 דקות מרגע הכניסה לחניון. במועצה לצרכנות מדגישים כי הפטור בכל המקרים שצוינו ניתן עבור רכב אחד בלבד לזכאים.
מה שנקבע בנוסף הוא שגם בחניונים הסמוכים לבית החולים, נדרש מההנהלה להגיע להסכמים עם המפעילים לגבי הפטור לכל המבקרים שהוזכרו. הבעיה היא שלא תמיד ברור מה נחשב חניון קרוב, ולכן בשטח הדרישה הזו לא תמיד מיושמת.
אחד הרעיונות שעלו היה להוזיל משמעותית את דמי החניה בחניוני בתי חולים. אבל אז עלה חשש כי במקומות מבוקשים במרכזי ערים (כגון באיכילוב) הציבור הרחב יתנפל על מקומות החניה. חשש זה הוא גם מה שמונע ליישם באופן מלא את דרישת משרד הבריאות למחיר חניה יומית מקסימלי של 25 שקל. בפועל גובים יותר ועו"ד יעקובסון מסבירה מדוע זה קורה: "על מנת למנוע מצב שנהגים שאינם באים לבתי החולים יחנו בחניה כי היא זולה משמעותית מהסביבה - יש לעיתים אישור לחרוג מהמחיר של 25 השקלים, כדי להתאימו לעלות החניה באזור".