הפלנצ'ה שמטגנת חביתות מעולם לא היתה לוהטת יותר. במשך שנים ארוכות פעל בנתניה "יוסי חביתה" שמכר סנדוויצ'ים מרגשים. תושבי העיר הצביעו ברגליים ולעתים המתינו חצי שעה בשביל לקבל את החביתה שלהם בבגט, כשברקע מוזיקת טראנס. אלא שעכשיו, אחרי יותר מ-20 שנה שיוסי היה הכוכב הבלתי מעורער של החביתות הנתנייתיות, נכנס לתמונה כוכב חדש, ויקי עזרא, שהקים את "לחם חביתה". בזכות שיר קליט, כריזמה שופעת וכריכים עם טעם ייחודי הפכה המסעדה ללהיט קולינרי שמושך סועדים מרחבי הארץ. לאחרונה פתח עזרא גם דוכן פופ אפ בתל אביב.
6 צפייה בגלריה
יוסי בן ארויה (מימין) וויקי בן עזרא
יוסי בן ארויה (מימין) וויקי בן עזרא
יוסי בן ארויה (מימין) וויקי בן עזרא
(צילום: יאיר שגיא)
הצלחתה של מסעדת "לחם חביתה" הציתה עימות בנתניה: מי הסנדוויץ' חביתה הטוב בעיר, "יוסי חביתה" המיתולוגי או "לחם חביתה" החדשני.

חביתה מהלב


"אנחנו עסק ותיק בנתניה, למעלה מ-20 שנה, וכולם מכירים אותי'', אומר יוסי בן ארויה, הלוא הוא יוסי חביתה, שחוגג בימים אלו יום הולדת 43 ו-22 שנה במסעדה ברחוב דרך הרכבת באזור התעשייה. "לא הייתי עושה את זה אלמלא קובי ולימור ממשפחת חכמון שעזרו לי בתחילת הדרך, עוד לפני שהתחתנתי, עם מים וחשמל במקום. הם כמו משפחה בשבילי, כי מי שהקצה לי את המקום זה אבא שלהם. הוא ממש עזר לי. הם ממש חיבקו אותי בתקופה שאף אחד לא הכיר אותי. אין אנשים כאלה".
יוסי, חצי טורקי וחצי טריפוליטאי, מספר שכל העניין עם החביתות מגיע מבית אבא משה. לדבריו, הוא גדל על החביתות הטורקיות שאבא וסבא היו מכינים לו בתור ילד, ומשם זה התגלגל. ''הייתי מבשל חביתות מיוחדות לאחים הקטנים שלי כי ההורים שלי התגרשו בגיל מאוד צעיר ואני הייתי צריך בתור הבן הבכור במשפחה של שישה אחים ואחיות, לעזור בטיפול בהם", הוא מספר. "הייתי מקבל אותם מבית הספר ומכין להם חביתות. שם הכל התחיל. חיפשתי איך להפוך כל חביתה לשונה ומיוחדת''.

6 צפייה בגלריה
יוסי חביתה
יוסי חביתה
יוסי חביתה
(צילום: יאיר שגיא)

"הוא פתח את המקום מיד אחרי הצבא כי הוא תמיד אהב להתעסק באוכל ולבשל'', מספרת רחלי, רעייתו של יוסי זה 20 שנה, שמפרגנת לו ואחראית בחודשים האחרונים לסנן אנשי תקשורת ולתאם לו ראיונות. "יוסי לא מכין חביתה מהידיים, יוסי מכין חביתה מהלב. הוא תמיד מחייך, עוזר, מתעניין. זה הקסם שלו. הוא התחיל עם החביתות בתור ילד. היום זה כבר עסק שעובד בלי עין הרע ומפרנס את המשפחה, ואני עוזרת לו מאחורי הקלעים. בכל מיני דברים שהוא צריך לסדר ולסגור פינות. בגלל שזה עסק משפחתי, הילדים שלנו עובדים איתו וגם גיסתי".
רחלי, דמות מוכרת בעיר, מספרת שבין העזרה בעסק לגידול חמשת ילדיהם היא עובדת מהבית ומנהלת עסק למתנות. "אבל זה לא משנה כמה אני עסוקה, אני תמיד פנויה בשביל יוסי, לעזור לו ולהיות שם בשבילו. אני עוזרת לו מאחורי הקלעים. בהתחלה היו כאלה שצחקו, אמרו לי שכל אחד יכול להכין חביתה. ואני הייתי עונה להם: 'תלכו ותטעמו'. כי אין כמו החביתות של יוסי. זה כבר לא חביתה. זה משהו אחר. זה מעבר. אנשים לא מכירים אותו, הוא איש של אמונה, נתניה, מסיבות וטבע, אוהב לשמוח ולשמח, ולכן מי שבא לשבת במקום יודע שבמקום תמיד מתנגנת מוזיקת טראנס. בנוסף, הוא תמיד מכבד את כולם''.

6 צפייה בגלריה
מנה של יוסי חביתה
מנה של יוסי חביתה
מנה של יוסי חביתה. "מכין חביתה מהלב"
(צילום: יאיר שגיא)

מי מבשל בבית?
"יוסי מבשל בבית. כל מה שהוא מכין הוא מכין טעים. החל מניוקי עגבניות שיוצא לו נדיר, פסטה ומה לא. אבל חביתות הוא לא מכין בבית. גם לא בארוחות בוקר. אם אנחנו רוצים חביתות אנחנו צריכים להגיע אליו לעסק, אבל אנחנו נמנעים כי אנחנו לא רוצים להפריע לו בעבודה. הוא עובד מהלב. לא רובוטי, אלא פונה לכל אדם, מתעניין. עובד עם נשמה. חוזר כל ערב בשעה שש מהעבודה".
איך הוא מתמודד עם החשיפה?
"מנסים ליצור ביניהם קרב, אבל יוסי הוא בן אדם מאוד צנוע. הוא לא נכנס למקומות האלו. הוא לא אוהב להתראיין, וזה מה שמאפיין אותו, הצניעות והפשטות. הוא יודע שאנשים מנסים לייצר תחרות בינו לבין ויקי עזרא מ'לחם חביתה'. אפילו מזמינים אותו לאולפן יחד עם ויקי, ולעשות תחרות וזה ממש לא יוסי. הוא לא אוהב את הדברים האלו. הוא תמיד אומר שלכולם יש מקום".
יוסי, אז מה סוד הקסם?
"אני מכין אוכל מהלב. אוכל מנחם, אוכל טעים. אנשים מגיעים אליי כבר שנים. אני יכול לראות מי עצוב, מתגעגע או סתם במצב רוח לאוכל של בית. חוץ מזה שלמקום שלי יש את הקטע שלו שזה המיקום, הפשטות ומוזיקת פיצוצים. בגלל זה תמיד יש במקום אווירה טובה של מוזיקה. אני משמיע מוזיקת טראנס בשביל הקצב והאנרגיה".

6 צפייה בגלריה
יוסי בן ארויה
יוסי בן ארויה
יוסי בן ארויה. "אני מלך החביתות של נתניה"
(צילום: יאיר שגיא)

מה הלאה?
"השם גדול. אנחנו לא יודעים מה התוכניות של בורא עולם לגבינו. ברור שחשבתי להרחיב ולגדול. אשתי חולמת לפתוח סניף נוסף באשקלון, העיר ממנה היא באה. היא מאוד רוצה לפתוח שם סניף. אנחנו מדברים על זה לא מעט".
עבודה מאוד קשה של כמעט עשרים שנה הביאה את יוסי חביתה למעמד של מלך החביתות שמגיש חביתה בבגט עם סלט עגבניות, פלפלים ירוקים או חריפים, שומר, כוסברה ועוד שלל תוספות וגם שקשוקה טעימה. תושבים רבים בעיר עומדים בתור החל משעה תשע, גם בימים חמים מאוד. לדבריו, הוא ממש לא מתרגש מהשחקן חדש במגרש, "לחם חביתה" שקיים כתשעה חודשים. "אני מלך החביתות של נתניה. אני מכין חביתות מילדות ויש פרנסה תודה לאל'', אומר יוסי, "אם מחקים אותי זו מחמאה, אני לא בתחרות עם אף אחד''.

מכל הארץ


אלא שוויקי עזרא מ"לחם חביתה", שהפך בתוך תשעה חודשים למקום עלייה לרגל לסקרנים מרחבי הארץ, טוען אחרת. לדבריו, "אני לא גימיק, וכן בטח שזה עוזר הפרסום ברשת'', הוא מבהיר. "הכל עובד נהדר בעסק בנתניה ואנחנו מתרחבים בעזרת השם וגם עובדים על סניף חדש שנקרא לו בעזרת השם גם 'לחם חביתה'. כרגע אנחנו בתל אביב עד סוף השבוע בפופ אפ שהולך מדהים בלי עין הרע ומגיעים אליו מכל הארץ. וכן, אני שומע את מה שאנשים אומרים, אבל לדעתי, אין מה להשוות ביני לבין אחרים. אני לא יוסי חביתה ולכל אחד יש את המקום שלו".

6 צפייה בגלריה
ויקי עזרא ובנו דייב
ויקי עזרא ובנו דייב
ויקי עזרא ובנו דייב. "אין מה להשוות ביני לבין אחרים"
(צילום: יאיר שגיא)

בקרב תושבי נתניה יש כמובן ויכוחים על הבגט הטוב בעיר.
"יוסי מבחינתי הוא המקור'', מספר ליאור לנציצקי, תושב אגמים, שמספר כי הוא מבקר אצל יוסי הרבה שנים. "הוא ממש אחלה ויצא לי לאכול שם לא מעט, והתחרות בין שניהם שמה את נתניה על המפה מבחינה קולינרית. זה ממש גרם לזה שכולם מדברים על זה. זה מגניב. 'לחם חביתה' עשה משהו מדהים מבחינה שיווקית, ולדעתי התחרות היא לא באוכל, ומי עושה חביתה יותר טוב, אלא מי משווק יותר טוב''.
לקומפלימנטים מצטרף גם ג'ניה אלבוים מאגמים שמריץ בימים אלו קמפיין בעד יוסי חביתה בעמודי הפייסבוק. "אני גדלתי במשפחה של לולים. לסבא שלי היה את הלול הכי גדול בברית המועצות יש לנו ניסיון עם ביצים ולכן, ללא ספק, יוסי חביתה זאת המנה הכי טובה ו-ותיקה בעיר".

6 צפייה בגלריה
מנה של יוסי חביתה (מימין) מול מנה של לחם חביתה
מנה של יוסי חביתה (מימין) מול מנה של לחם חביתה
מנה של יוסי חביתה (מימין) מול מנה של לחם חביתה
(צילום: יאיר שגיא)

קראו גם:

"אני מעדיף את יוסי חביתה'', מסביר רוברט שלום מנתניה שטוען כי יוסי הוא המקורי. "אני לא מחליף את יוסי. לא בוגד באמון. טעים, ייחודי, הוא חלק מהנוף של נתניה. בעיני, לחם חביתה זה טרנד שיחלוף, לא כמו יוסי שמלא שנים פה. אגב, גם ליוסי יש שיר חדש ברשת שרץ, 'כל הארץ כבר יודעים, יוסי חביתה טעים. יוסי המקורי בנתניה, הרכבת 8 הכי טעים".
למפרגנים מצטרפים אלו שטעמו את שניהם וטוענים כי ההבדלים הם ברטבים ובתוספות בלבד. "זה מגיש חביתה עם פלפל צו'מה והשני עם מיונז או ירקות. אבל שניהם טובים", מפרגן אמנון סעדון משכונת פולג. "המקור כמובן זה יוסי חביתה. אין לו יחצנים והוא לא זקוק לזה. ליוסי חביתה לקוחות קבועים ונאמנים חלקם מקומיים ללחם חביתה לקוחות מזדמנים והכל בזכות הטיקטוק''.
גם איציק בן שושן המתנדב במד"א מצטרף לפרגון לשני הדוכנים. "ליוסי חביתה יש ותק ואילו ויקי עזרא קיבל חשיפה מעולה במדיה, ממש מנסים ליצור ביניהם תחרות, אבל העיקר ששניהם יתפרנסו בכבוד".