בזכות שיר קליט אחד וסרטונים בטיקטוק של הפרזנטור מבית, הבעלים ויקי (מוחאטו) עזרא בן ה-55 - הפכה מסעדת "לחם חביתה" ברחוב גיבורי ישראל 24 בנתניה, למקום עלייה לרגל ללקוחות מרחבי הארץ.
5 צפייה בגלריה
ויקי עזרא
ויקי עזרא
ויקי עזרא. "אנשים מבקשים להצטלם איתי"
(צילום: יאיר שגיא)
"הטיקטוק עזר לנו להגיע לכולם, זה ממש דחף את המסעדה והפך אותה למוכרת", מספר עזרא, תוך שהוא מצטלם עם לקוחות שמשמיעים לו את הרינגטון הייחודי שלהם, השיר "לחם חביתה", כמובן. "זה בעיקר החבר'ה הצעירים. הם מגיעים לפה, אוכלים, מצלמים ומשתפים. מי שזה הרינגטון שלו, אני גם מפנק אותו. זה לא מובן מאליו שזה המצב. בין לילה הפכתי לדמות שאנשים מבקשים להצטלם איתה. כל המשפחה שלי בעננים, גם הבנים שלי שעובדים איתי בעסק וגם אשתי. כולם מפרגנים".
תוך שבעה חודשים בלבד הפכה המסעדה למוקד משיכה לסקרנים שמבקשים להבין מה סוד הקסם של הלחם והחביתה. "אני בשוק שהמקום ככה מצליח בלי עין הרע", אומר עזרא, בזמן שבנו דייב עובד במרץ על הפלנצ'ה. "כששואלים אותי מה הסוד של המנות שלי, אני אומר 'תבוא ותטעם'. הבסיס של המנות זה החביתות ואז התוספות, השילובים, ההגשה. זה הכל ביחד".

5 צפייה בגלריה
לחם חביתה
לחם חביתה
לחם חביתה. "הטיקטוק עזר לנו להגיע לכולם"
(צילום: יאיר שגיא)

עזרא מספר שהוא פתח את המקום כריפוי וכעיסוק עבורו, לאחר שבתקופת הקורונה הוא היה מורדם ומונשם במשך שבועיים וחצי, בשל סיבוכי ריאה קשים.
"המחלה שינתה את חיי ללא היכר כי עברתי תקופה קשה שאחריה הייתי חייב שינוי", מספר מי שהיה מוכר בעיר כאיש נדל"ן ומתווך, ועכשיו הוא מככב ברשת החברתית כמלך החביתה הבלתי מעורער של נתניה. "כשהייתי מורדם ומונשם כל נתניה התפללה בשבילי. לאחר שהתעוררתי העבירו אותי לבית לוינשטיין למשך שלושה חודשים וחצי כי הייתי במצב קשה מאוד, עם שיתוק ברגליים וסיבוכים בריאות. עברתי שנתיים מאוד קשות של החלמה, עם חרדות. ממש ראיתי את המוות בעיניים, וזה קרה שנה וחצי אחרי שאבי, בו טיפלתי במסירות במשך שנתיים וחצי, נפטר כתוצאה מסיבוכים של סוכרת. ממש סעדתי אותו, החל מלקלח אותו ולגלח ועד להסיע אותו כל יום ולישון לצדו. זה היה חשוב לי".
עזרא מעיד על עצמו שהוא איש מאמין. הוא מספר שלדעתו חלק מההצלחה והעובדה שהוא נשאר בחיים, קשור למצוות כיבוד אב ואם בהן עמד. "אנשים לא יאמינו לי, אבל כשהייתי בין חיים ומוות, ממש חלמתי שאני לבד במדבר ורואה שם קופסא שחורה ובה היתה מצוות כיבוד הורים. ברגע שהצלחתי להגיע אליה, היא זהרה באור גדול וחזרתי לחיים. זה היה סימן בשבילי ולכן פתחתי את העסק הזה, שהוא עסק משפחתי".

5 צפייה בגלריה
מנת חביתה עם נקניקיות מרגז
מנת חביתה עם נקניקיות מרגז
מנת חביתה עם נקניקיות מרגז
(צילום: יאיר שגיא)

למה דווקא מסעדה?
"כי אני בא מבית טריפוליטאי בו מעמידים סירים ביום שישי והיום אני עושה את זה למשפחה שלי. מבשל קוסקוס, מפרום וחריימה לכל המשפחה עם אשתי בטי, שהיא אישה מדהימה, מורה לחינוך מיוחד, איתה אני מגדל ארבעה ילדים - דייב, מני, מוריאל וגאל. לכן החלטתי לפתוח מקום, גם בשביל להעסיק את עצמי עם משהו שאני אוהב שזה הבישול, אולי זה מנוגד למה שעשיתי לפני כן, אבל אני מאוד מחובר למי שאני, לאוכל שגדלתי עליו, וגם רציתי שיהיה לנו עסק משפחתי, שנבלה יותר ביחד".
מאיפה הרעיון לשילוב הזה - לחם חביתה?
"מהילדות שלי. זה מותג של לפני המון שנים, מהתקופה שסבא שלי אברהם שעלה מטריפולי, היה מוכר לחם עם חביתה עם מיונז ופלפל צ'ומה, חביתת ירק ובצל או מרגז ונקניק. כשהכל סובב סביב החביתה. זו ממש הצגה. ואני, עם הנכות שלי, בא לכאן לעשות שמח ולעזור ועל הדרך לשפר את המתכונים ולהגיש אותם כמו שואו, עם הרבה ירקות, תוספות מיוחדות, תיבול אחר, הכל מיוחד וטעים. אגב, מי שעוזר לי בעסק כל יום והוא ממש יד ימיני, זה הבן שלי דייב שהוא על הפלנצ'ה ומכין את כל החביתות, בזמן שאני עושה שקשוקות. מני, הבן שלי, מצלם ומעלה לטיקטוק. הוא היחצן שלנו. הוא מגיע כל יום למקום אחרי העבודה, עושה סרטונים ומעלה אותם".

5 צפייה בגלריה
דייב וויקי עזרא
דייב וויקי עזרא
דייב וויקי עזרא
(צילום: יאיר שגיא)

אז אתה הכוכב של העסק?
"הלחם חביתה זה הכוכב. הייתי פעם כוכב לפני 30 שנה. כשהייתי צעיר, ניגנתי על דרבוקה והופעתי עם זמרים גדולים כמו זוהר ארגוב. הייתי חלק מהאחים עזרא הדרבוקיסטים. היום אני מככב בסרטונים, אבל מי שמופיע על הבמות אלה הילדים שלי. הם הכוכבים. מני הוא זמר שמכניס חתן וכלה לחופה. הוא ממש עילוי וזמר נפלא. מוריאל הוא זמר ים תיכוני שעוד ישמעו עליו המון, וגאל הבת שלי היא זמרת ענקית שגם הוציאה לאחרונה דואט עם מני שעלה ביוטיוב וצובר צפיות".
מי עומד מאחורי השיר?
"אחי הקטן רמי עזרא שהוא הקלידן של שרית חדד. מהרגע שפתחנו הוא בא לפה הרבה ויום אחד הוא כתב את השיר 'לחם חביתה'. מהרגע שהוא העלה אותו זה הפך ללהיט מטורף בכל הרשתות ועשה רעש בכל הארץ. בזכות השיר הזה מגיעים לפה אנשים מערד, טבריה וצפת, שבאים לטעום את החביתות המיוחדות של המסעדה, גם מפורסמים מגיעים. השיר הזה ממש הקפיץ לנו את המקום. הוא אפילו הגיע למועדונים הכי גדולים. אנשים שרים ורוקדים את השיר הזה. עכשיו אני מחכה ששרית תבוא לפה לטעום".


קראו גם:

איך מגיבה המשפחה לנוכח השינוי?
"כולם מפרגנים לי, בעיקר אשתי. היא רואה שזה ממש מעסיק אותי, במיוחד לאור מה שעברתי בתקופת הקורונה והיא שמחה על השינוי, כי היא רואה את המחמאות, את התשוקה שלי לבישול, היא יודעת שאני אוהב ליצור ולבשל. גם היא לא מעכלת עדיין איך שהמסעדה שלנו ככה תפסה חזק. יש לנו כבר לקוחות חוזרים מכל הארץ".
ממה הלקוחות הכי מתלהבים?
"מהלחם, החביתה, המרגז והשקשוקה שאני עושה במקום עם הרבה שום, על אש קטנה. זה יוצא כמו ריבה עליה אני זורק את הביצים בליווי ירקות חתוכים גס. אני אוהב להגיש מנות מושקעות. אגב, חלק מהלקוחות חושפים אותי למה שקורה עכשיו ברשת, כמו רמיקס חדש לשיר של בחור מלוס אנג'לס או סרטון טיקטוק עם השם לחם חביתה שמלמד מתכון קל להכנה של המנה. זה מטורף".
מה הלאה?
"אני חולם להתרחב. לפתוח אולי פוד טראק, להגיע לכל הארץ, אבל זה קשה לי מאוד לנוכח המצב הבריאותי שלי. עכשיו אני בעיקר מעריך כל דקה שאני בחיים ומה שיש לי. עבורי, זה לא ברור מאליו, שככה תוך שבעה חודשים הפכנו לקטע ויראלי כזה ואני לדמות מוכרת שאנשים מגיעים עד לפה בשביל להצטלם סלפי איתה. אנשים ממש צועקים לי ברחוב 'ויקי - לחם חביתה', ככה אנשים מכירים אותי".

רוצים להכין לחם חביתה - נקניקיות מרגז בבית?

הנה המתכון:


5 צפייה בגלריה
מנת שקשוקה עם נקניקיות מרגז
מנת שקשוקה עם נקניקיות מרגז
מנת שקשוקה עם נקניקיות מרגז
(צילום: יאיר שגיא)

חומרים:

- לחם או בגט שלם
- 2 נקניקיות מרגז מבושלות
- 2 ביצים גדולות
- בצל
- 3 ענפי פטרוזיליה
- פלפל צ'ומה
- מיונז

אופן ההכנה:

קוצצים את הבצל והפטרוזיליה דק
מוסיפים כף פלפל צ'ומה ומערבבים ביחד עם הנקניקיות
חותכים את הלחם/בגט לחצי, ומורחים בשני החלקים הפנימיים מיונז ופלפל צ'ומה
במחבת נפרדת מכינים את החביתה, מכניסים לתוך שני החצאים, וצורבים היטב על הפלנצ'ה
מגישים עם צלחת ירקות, עם סלייס לימון ומלח גס.