הסיבוב הראשון בליגה הלאומית בכדורסל הגיע לסיומו, וזה בדיוק הזמן לבדוק מה קורה עם אליצור נתניה, שפנתה לסוג של ניסוי וטעייה עם העברתה של הקבוצה לידי מנהלי הפרויקט "שחקן אמיתי", הנחיתה את ליאור ליובין בתפקיד המנהל המקצועי ואת רובן נייברגר בתפקיד המאמן, שניהם אנשי "שחקן אמיתי", והכריזה על עונה שבה צעירים ישראליים יקבלו את הבמה להוכיח את עצמם.
בסיום 13 משחקים נמצאת נתניה עמוק בתחתית, ועושה רושם שהיא תצטרך להקיז דם, כדי להבטיח לעצמה עונה נוספת בליגה השנייה.
1 צפייה בגלריה
וושינגטון (מימין) וניילור. צילום: אסף פרידמן
וושינגטון (מימין) וניילור. צילום: אסף פרידמן
וושינגטון (מימין) וניילור. צילום: אסף פרידמן
"המצב בטבלה לא מלחיץ אותי", אומר השבוע היו"ר, אבידן נגר. "בעונה שעברה, ועם תקציב כפול, היינו באותו המצב ובסיבוב השני עשינו שמונה ניצחונות. אני בטוח שדברים ישתפרו בהמשך. המטרה שלנו היא להישאר בליגה, ולתת דקות ובמה לשחקנים צעירים".
יכול להיות שטעיתם בההחלטה על שיתוף פעולה עם "שחקן אמיתי"?
"היינו בצומת דרכים בקיץ. היו כמה אופציות והלכנו על 'שחקן אמיתי', ולתת במה לשחקנים הצעירים. אני רואה את האווירה, את השיטה, את הסגנון, את הדרך, ומהבחינה הזאת אני מרוצה. היו לנו ארבעה-חמישה משחקים שברחו לנו ברגעים האחרונים. היו לא מעט משחקים שיכולנו לנצח, ולהיות היום במקום אחר. אני בטוח שנעשה את ההתאמות הנדרשות, והחבר'ה יצברו קצת יותר ביטחון".
דרך ותהליך
מי שאמון על כך שהפרויקט יעבוד כמו שצריך הוא המנהל המקצועי שמונה בקיץ, ליאור ליובין. דיונים רבים התנהלו סביב מינויו, וסביב השאלה, כיצד מאמן בליגת העל יכול לשמש בו-זמנית גם בתפקיד מקצועי בכיר במועדון אחר, גם אם מדובר בליגה השנייה. ליובין מגיע לאימון אחד בשבוע, ולמשחקי הקבוצה. באימונים הוא לעיתים יורד אל הפרקט, אבל רוב העבודה היא מאחורי הקלעים.
"אנחנו עוברים דרך ותהליך", מסביר המנהל המקצועי. "יש דברים טובים ויש כאלה שצריך לשפר. הייתה לנו התחלה קשה בגלל פציעות ושחקנים שהשתלבו מאוחר. כמו הסיבוב הראשון, כך גם הסיבוב השני יהיה המשכיות של דרך. בסך הכול אנחנו מרוצים מההתקדמות, ורוצים לחבר לכך גם ניצחונות נוספים. אנחנו שמחים לראות את הקבוצה שהתגבשה, וגם את השחקנים שמשתפרים ומתקדמים".
בנוגע לעבודה עם "שחקן אמיתי", אומר ליובין: "הכול עובד כמו שתוכנן. הניהול המקצועי, השותפות וההכוונה המקצועית. פיספסנו לא מעט משחקים, אבל אין מה להתעסק בזה. נעסוק בהמשך ההשקעה ובדרך שלנו. הדגש הוא על שיפור השחקנים והמחויבות שלהם. בכדורסל צריך להתרכז בעשייה שלך, ובעבודה היום-יומית אנחנו מתמקדים בדברים שאנחנו צריכים לשפר. אני מאמין שאם נמשיך בדרך הזאת התוצאות יגיעו".
חסרי ניסיון
שני הזרים של נתניה, ברייס וושינגטון וקמרון ניילור, אמנם מספקים את הסחורה, אבל לבד הם יתקשו להשאיר את הקבוצה בליגה. בגזרת הישראלים רז אדם, הקפטן הצעיר, נותן את שלו עם כ-14 נקודות למשחק ויותר מארבעה אסיסטים. אבל כדי לטפס כלפי מעלה ולא להמשיך לשקוע בבוץ התחתית, הקבוצה צריכה לקבל יותר מהשחקנים האחרים.
"בגדול, אני חושב שאנחנו משחקים כדורסל טוב וקבוצתי. צריך לזכור שאנחנו הקבוצה הכי צעירה בליגה. באמת חסר לנו ניסיון, אבל אנחנו מחפים על כך בהרבה תחומים אחרים", אומר אדם השבוע. "אנחנו נלחמים בכל משחק, וכל יריבה יודעת שיהיה לה קשה מאוד לשחק נגדנו. אני חושב שלמרות הכול, אם נמשיך בגישה הזאת, נמשיך להשתפר. המטרה היא קודם כול להבטיח את ההישארות. צריך להגיע לכל משחק כאילו הוא מלחמת עולם, לשמור חזק, לשחק קבוצתי, לתת את כל הלב והנשמה וזה יבוא. אני מאמין מאוד בקבוצה, ובטוח שהניצחונות יגיעו".
הקפטן הנתנייתי הצעיר, שכזכור מחזיק בארון שתי מדליות זהב משתי אליפויות אירופה האחרונות במדי נבחרת העתודה, מקבל את מספר הדקות הכי גבוה בקבוצה, מלבד שני הזרים, ומחזיר בהתאם. "אני מקבל עזרה גדולה מאוד מהחברים שלי לקבוצה", הוא אומר. "כולנו בסופו של דבר שחקנים צעירים ועובדים יחד. יש כאן חבר'ה צעירים שאתה כבר יכול לראות את הקפיצה ביכולת שלהם. שטרנברג ומוסקוביץ הם שמות שאף אחד לא הכיר, שעושים עונה מעולה ומתקדמים".
גם קואוץ' נייברגר לא מתרגש יותר מדי מהקרבה של קבוצתו למקום שממנו יורדים לליגה הארצית. "אני לא חושב שאנחנו חזק כל כך בתחתית. הפסדנו העונה חמישה משחקים על חודה של נקודה, או שתיים או שלוש", אומר המאמן. "'פיספוסים' אפשר לקרוא לזה, ואפשר גם לקרוא לזה חבר'ה צעירים. זה חלק מהמחיר שאנחנו משלמים, אבל זה לא מפריע לנו שזה המחיר שצריך לשלם, כי יש לכך גם השלכות טובות כששחקנים צעירים מקבלים דקות ומתקדמים".
נייברגר מוסיף: "יש מטרות חשובות במועדון והן לקדם צעירים, להפוך אותם לשחקנים טובים יותר ולהוביל אותם לרמות הגבוהות. זה הבסיס של הפרויקט שלנו, מזה הוא מתקיים. זאת המהות שלנו כמאמנים, ובקטע הזה אני חושב שעשינו עבודה מדהימה".
על העבודה עם ליובין אומר נייברגר: "יש שיתוף פעולה מדהים עם ליובין. אני נהנה ממנו, וזאת זכות גדולה לעבוד איתו. אנחנו אמנם במקום נמוך, אבל אם היינו במקום ה-12 ומקבלים בראש תבוסות והפסדים של 15 ו-20 הפרש ונראים רע, היינו יכולים להגיד שאנחנו בבעיה גדולה בתחתית. המצב לא כזה. נמשיך לעבוד, ואני בטוח שבסיבוב השני נראה גם את התוצאות משתפרות".