המלחמה בדרום ובצפון שמתנהלת כבר חודשיים משפיעה ישירות גם על שוק הנדל"ן המקומי. אנשי הנדל"ן מספרים על מצב השוק בנתניה בימים אלה, מי הם אלה שרוכשים כעת דירות בעיר ומה הם צופים שיהיה בעתיד הקרוב.
4 צפייה בגלריה
עיר ימים. עליית מחירים
עיר ימים. עליית מחירים
עיר ימים. עליית מחירים
(צילום: יאיר שגיא)

"עד אוקטובר היתה האטה ברכישת הדירות, בגלל הריביות שטיפסו לשמיים. זה גרם להפחתה ואפילו לעצירה של עסקאות", מסביר אלי סעדיאן, יועץ נדל"ן בכיר ב-"רימקס" נתניה, שמתמחה בתיווך דירות יוקרה לרוכשים מעבר לים מזה 20 שנה. "בשלושת השבועות הראשונים אחרי ה-7 באוקטובר היתה עצירה מוחלטת של הכל. עכשיו יש התעוררות של השוק, כולל חשש לעליית מחירים דרסטית. להערכתי היא עוד תקרה בהמשך".
במה ההתעוררות הזו מתבטאת?
"בזה שיש ממש התעניינות של קונים, בעיקר של תושבי חוץ שמחפשים לרכוש דירות בנתניה, יש הרבה טלפונים, פגישות ועסקאות רבות שנסגרות, כולל מכירת דירות לתושבי חוץ אמריקאים ואירופאים, בעיקר צרפתים שמחפשים לקנות דירות להשקעה".
לדברי סעדיאן, את ההתעוררות רואים בעיקר באזורי היוקרה של העיר: "שם נמכרות דירות רבות למשל באזור שדרות ניצה שם יש עליית מחירים גדולה, עיר ימים, הדירות על קו החוף, רחוב דנקנר. יש התעוררות גם בקרב משקיעים באזורים של דירות זולות. בדירות הביניים יש עצירה, למשל באזורים כמו אגמים וקרית השרון, שאלו אזורים של זוגות צעירים בגיל 40-30, שם יש עצירה ואין עסקאות. השוק שם עומד. אגב, גם בקרב מפונים שהגיעו לנתניה והכירו את העיר יש עלייה בדרישה לדירות בעיר, בעיקר של אלו שחוששים לחזור לאזורי קו העימות, והם מחפשים לרכוש או לשכור דירה, בעיקר באזור עיר ימים".

4 צפייה בגלריה
ניצה. ליד הים
ניצה. ליד הים
ניצה. ליד הים
(צילום: יאיר שגיא)

איך הביקוש המחודש משפיע על המחירים?
"למשל תושב חוץ מארצות הברית שילם עכשיו על דירת שלושה חדרים בלי נוף לים באזור קו החוף 3.1 מיליון שקל. זו דירה שנמכרה אחרי הקורונה ב-2.9 מיליון שקל. היא מהווה עבור הקונה דירת מפלט אם יקרה משהו באמריקה. גם ברחוב דנקנר מכרתי דירת ארבעה חדרים על הים שזקוקה לשיפוץ כללי ב-3.5 מיליון שקל לתושב חוזר מניו יורק. אנחנו רואים ממש עלייה של אחוזים רבים במחירי הדירות בנתניה, בעיקר דירות היוקרה".
מה משפיע על הביקושים?
"בעיקר גילויי האנטישמיות שיש עכשיו בכל העולם. יש המון קונים שרוכשים נכסים אפילו בלי לראות, ממש כמו שהיה בקורונה. הם מחפשים מקום מקלט. מי שקונה עכשיו לדעתי עושה אחלה עסקה כי אני צופה עליית מחירים דרסטית. השוק לא יעצור למרות שההוא כן האט ביחס למה שהיה אחרי הקורונה. מתחת לפני הקרקע יש תנועה ואנו צופים עליית מחירים חזקה מאוד".

קראו גם:

ליאור גבריאלוב, סוכן נדל"ן בחברת "מקס הום'', מסכים עם סעדיאן. "המלחמה משפיעה על מצב שוק הנדל"ן בנתניה, אבל בניגוד לתחילת המלחמה אז המחירים ירדו, עכשיו המחירים יציבים ובאזורים מסוימים כמו קרית השרון וגלי ים הם אפילו עלו ויש ביקוש גבוה של דירות, בעיקר של אנשים שלחוצים למכור ומתפשרים על המחיר. אנחנו רואים את זה בעיקר באזורים פחות יוקרתיים למשל בשכונות דורה ואזורים".
תסביר.
"למרות המצב הביטחוני יש בנתניה שוק יציב ומי שמחפש דירת שלושה חדרים ייפרד מסכום של 2 מיליון שקל. לנוכח המצב אני רואה דווקא עלייה בדרישה לדירות ארבעה חדרים ורצוי עם ממ"ד או קרבה למקלט. מי שמחפש כזו דירה, זה מישהו שמחפש דיור קבע, למשל למשפחה".

4 צפייה בגלריה
אגמים. אטרקטיבית לזוגות צעירים
אגמים. אטרקטיבית לזוגות צעירים
אגמים. אטרקטיבית לזוגות צעירים
(צילום: יאיר שגיא)

"המחירים יקפצו"


מי שמשפיעים מהותית על שוק הדירות בנתניה הם רוכשים מחוץ לישראל שמחפשים אחרי דירות יוקרה על קו המים, לצד משפחות שמחפשות דירות 4-3 חדרים עם ממ"ד או קרבה למרחב מוגן. "אנחנו מקבלים מפרוץ המלחמה עשרות טלפונים מתושבי חוץ, בעיקר מאירופה ומארצות הברית שמעוניינים לרכוש דירות בנתניה ועובדים מאז שעות נוספות'', מספרים תומר סיני ועידו סיני ממשרד "קבוצת סיני נכסים''. "הפונים מתעניינים בעיקר בנכסי יוקרה, גם אם אין להם כוונה לעלות ארצה באופן מיידי. יש גם עלייה במספר הפניות ממפונים מהצפון והדרום שעברו להתארח בבתי מלון בעיר והתאהבו בה והמחירים עלו בהתאם".
במה זה מתבטא?
"הביקוש לדירות עם ממ"ד עלה באופן משמעותי בעיקר בצפון העיר, אזור שמתפתח בקצב בלתי רגיל, גם באזורי מרכז העיר ובאזור רחוב בארי בצפון העיר, אזורים שיש בהם ביקוש גדול ודרישה לדירות של שלושה חדרים עם ממ"ד שנמכרות ב-2.4 מיליון שקל. בנוסף, אנחנו עובדים עם הרבה תושבי חוץ שמחפשים דירות באזור עין התכלת, באזור קו החוף והמחירים שם רק ממשיכים לעלות גם עבור דירות הנחשבות רגילות".

4 צפייה בגלריה
שוברי גלים בנתניה
שוברי גלים בנתניה
חופי נתניה. תושבי חוץ מחפשים דירות על קו החוף
(צילום: יאיר שגיא)

הם מוסיפים כי מפונים שעברו לנתניה נשבו בקסם של העיר ושוקלים לרכוש בה דירות. "מתחילת המלחמה המשרד שלנו עשה עסקאות רבות עם תושבי חוץ שקונים נכס בישראל בשביל תחושת הביטחון ושוקלים בהמשך לעשות עלייה לישראל ויש פניות גם ממפונים ששוקלים לגור בעיר בעתיד. אנחנו תיווכנו בין תושבי חוץ עשירים שרכשו דירות לבין מפונים שעכשיו מאכלסים את הדירות האלו בחינם לנוכח המצב".
מה יהיה בעתיד?
"אנחנו חוזים שהמחירים הולכים לקפוץ בצורה משמעותית בעקבות הביקושים הגדולים והריבית שהולכת לרדת".