תושבי קריית השרון מוכנים למאבק בתוכניות הבניה בשכונה. באחרונה החליטו לצאת בקמפיין גיוס המונים למימון מאבקם. לפני כחצי שנה, הגישה חברת הבנייה "טופ במרחבי השרון" בקשה לוועדת הבנייה המקומית בעירייה לשנות את ייעוד הקרקע שברשותה, שנמצאת ברחוב הדקל שבקריית השרון. הקרקע יועדה לבניית 17 יחידות דיור צמודות קרקע, והחברה ביקשה לבנות במקום שני מגדלים בני 25 קומות עם 124 דירות.

תלויים בוועדה

תושבי רחוב הדקל, לאחר ששמעו על כוונתו של היזם להגיש את הבקשה, פנו לוועד קריית השרון בבקשה שייצג אותם בוועדה המקומית, ויביע התנגדות לשינוי. הדיון הראשון נערך באוקטובר 2019, ואליו הגיעו נציגי הוועד, אלא שהם לא הורשו להיכנס אליו. בדיון זה החליטה הוועדה לקבל את בקשתו של היזם, להפוך 17 צמודי קרקע לשני מגדלים בני 25 קומות עם 124 דירות, ולהמליץ על השינוי בפני הוועדה המחוזית.
1 צפייה בגלריה
"איך הופכים וילות למגדל של 25 קומות?"
"איך הופכים וילות למגדל של 25 קומות?"
"איך הופכים וילות למגדל של 25 קומות?"
(צילום: אסף פרידמן )
תושבי קריית השרון דרשו לקיים דיון חוזר, מאחר שהבינו שלהחלטת הוועדה המקומית יש משקל כבד בשיקוליה של הוועדה המחוזית. הדיון הנוסף התקיים בנובמבר 2019. נציגי הוועד שטחו את טענותיהם ואת התנגדותם. לאחר דיון זה החליטה הוועדה לקבל את עמדת התושבים ולא להמליץ על שינוי ייעוד הקרקע.
אלא שבינואר 2020, הגישה חברת "טופ במרחבי השרון" עתירה מינהלית נגד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריית נתניה ונגד שלושת נציגי ועד קריית השרון: גיא שחר, מורן גנון ורועי טורונג'ה. בעתירה מבקשת החברה לבטל את החלטת הוועדה המקומית שהתקבלה בדיון השני, מה שיאפשר בניית מגדלים בני 25 קומות בשטח. בנוסף, טוענת החברה, כי ועד קריית השרון לא נבחר כגוף מייצג של התושבים, ולא היה לו כל מעמד חוקי להופיע בפני הוועדה המקומית.
"צריך להבין שזהו מאבק חשוב, כי במקרה ששינוי ייעוד הקרקע יאושר, יהיה כאן תקדים לעוד קבלנים לעשות זאת", מסבירה מורן גנון, חברת הוועד.
יו"ר ועד קריית השרון, גיא שחר: "אם לא נשיב לעתירה, ייתכן שהיזם יקבל את מבוקשו. עכשיו זה 'המאני טיים'. בלי התגייסות של התושבים הגרים צמוד לפרויקט, הוועדה המקומית תתקפל מול העתירה ושינוי התב"ע יתבצע"
"אם לא נשיב לעתירה, ייתכן שהיזם יקבל את מבוקשו", אומר שחר, יו"ר ועד קריית השרון. "עכשיו זה 'המאני טיים'. בלי התגייסות של התושבים הגרים צמוד לפרויקט, הוועדה המקומית תתקפל מול העתירה ושינוי התב"ע יתבצע. אם לא נשיב לעתירה, מירב הסיכויים שהעירייה תיעתר לבקשת היזם, תהפוך את ההחלטה הקודמת ותאפשר את בניית המגדלים בני ה-25 קומות. הדבר ישליך על המגרשים שעדיין לא נבנו בקריית השרון. אני מסתכל על הפרויקט הזה בספקטרום רחב יותר, יש פה עוד שישה מגרשים ברדיוס של 300 מטר".
למקסם רווח
"התביעה נגד חברי ועד השכונה היא ניסיון הפחדה שמטרתו היא השתקת התושבים", טוען אחד מתושבי השכונה. "במקומות רבים בעיר, בקשות של יזמי נדל"ן מאושרות בסופו של דבר. אם לא נתאחד, התביעה תשיג את מטרתה ושיטת ההפחדה הזאת תהפוך להיות פרקטיקה מקובלת. די שתהיה רמיזה לתושבים, ש'אם תתנגדו אנחנו נתבע אתכם — או בעתירה מינהלית או בתביעה אישית'. אנשים יגידו 'מה אני צריך את השטויות האלה על הראש?', הם יעברו דירה ויילכו למקום אחר. בנתניה יש הרבה קבלנים שמנסים למקסם את הרווח שלהם ולהגדיל את יחידות הדיור לעומת מה שאושר במקור בתב"ע".
חברי ועד קריית השרון סבורים, כי המאבק הוא בעל חשיבות לכל תושבי נתניה. שחר אומר, כי "עתירה זו, אם תתקבל, עלולה לפתוח פתח ליזמים להגיש עתירות מעין אלה, ובכך להרתיע תושבים מלמחות נגד פגיעה באיכות חייהם. העתירה הוגשה גם נגדנו, אזרחים שמנהלים מאבק חוקי, מה שאומר, שנצטרך לשכור עורך דין ולהשיב על העתירה. כמו כן, יכול להיות גם תרחיש שבו נצטרך לשאת בהוצאות המשפט. היזם יכול היה להגיש ערעור, במקום להגיש עתירה מינהלית, ולחסוך את ההליך המשפטי".

בקו האש

בתביעה הנוכחית תבע היזם בעתירה מינהלית גם את הוועדה וגם ועד שכונת קריית השרון. "כל השכונה מאחוריהם, וכולנו איתם", אומרת זוהר רונן. "האנשים שמנסים לתבוע ולהפחיד אותנו צריכים להבין את זה. איכות החיים של כל מזרח נתניה לא יכולה להיות תלויה ברווח של אדם אחד. באש ובמים אנחנו אזור אחד, וככה זה ימשיך להיות", מחזקת ג'וליאנה בן אברהם, מוועד שכונת קריית רבין-עמליה.
שחר, אתה משקיע הרבה מזמנך, כשהפעם המאבק הוא לא בחצר הבית שלך.
"אני פה עם שני כובעים: האחד — אדם פרטי עם עבודה, משפחה ושני ילדים; והשני — חבר ועד קריית השרון, שמייצג קבוצה גדולה של תושבים. אספנו יותר מ-14 אלף שקלים, וחתימות ייפוי כוח של יותר מ-200 תושבים. זה לא אני מול יזם מסוים, אלא אני הפה של התושבים".
זוהר רונן: "כל השכונה מאחוריהם, וכולנו איתם. האנשים שמנסים לתבוע ולהפחיד אותנו צריכים להבין את זה. איכות החיים של כל מזרח נתניה לא יכולה להיות תלויה ברווח של אדם אחד"
לא היה רגע שאמרת: מה אני צריך את כאב הראש הזה?
"ברור, מי שיגיד שלא, ישקר. בני הזוג שלנו לוקחים את זה לא טוב. הם לא מבינים מה הם קשורים לסיפור הזה? מה הם עכשיו צריכים להתעסק עם תביעה כלכלית? אם נפסיד, זה יירד גם מחשבון הבנק שלהם, ויכול להיות שניכנס להוצאות משפט גדולות. אבל בכל זאת הם מבינים ותומכים. אם לא נתמודד עם זה — זה יהיה הסוף של ועד קריית השרון, ואני לא רוצה שזה יקרה במשמרת שלי".
לפתע מגיעה דיירת אחד הבניינים, ונותנת לו מעטפה ובה 2,300 שקלים, שנאספו מכל התושבים בבניין, במטרה לתמוך ב"נתבעים" שמייצגים אותם. "התביעה של היזם מול הוועדה המקומית וחברי ועד קריית השרון היא מעשה מיותר ותמוה. זה רק איחד את כל התושבים בקריית השרון נגד הפרויקט, ואיחד את כל השכונה", היא אומרת.
ג'וליאנה בן אברהם, מוועד שכונת קריית רבין-עמליה, טוענת כי מדובר במאבק של כל מזרח נתניה: "ההתנגדות שלנו לבנייה ברחוב הדקל באה מכמה סיבות: תשתיות האזור אינן יכולות להכיל גידול כזה של דירות. תשתיות חשמל וביוב יקרסו, מערכת הכבישים תקרוס. הפרויקט נמצא על רחוב חד-סטרי פנימי, ויש דוח תחבורה שאומר, כי אין היתכנות תחבורתית לתוספת כזאת של דירות. הפקקים שייווצרו ישפיעו על כל האזור. אני יוצאת ברבע לשבע בבוקר כדי לא להיתקע בפקקים.
"מה האימהות שחייבות להסיע את ילדיהן לבתי הספר אמורות לעשות? לבנות לנו מפלצת כזאת ולחנוק את כל מזרח נתניה זה לא מקובל בשום צורה. בית ספר 'שמרית אור' שנמצא מול המגרש מלא עד אפס מקום. הילדים שלנו לומדים במבנים יבילים ואי אפשר לאכלס אותם עוד. גם גני הילדים מפוצצים. אימהות מהשכונה שלנו נוסעות לשכונות אחרות. יש גם קופת חולים אחת של כללית, של מאוחדת ושל מכבי ל-35 אלף איש. נחנקנו כבר, לא חייבים לנצל את המצב הזה עד תום".
התושבת זוהר שושני, המתגוררת בשכנות למגרש הריק אומרת, כי "אם ייבנו המפלצות האלה, לא יהיה לנו אור שמש. הם רוצים לאטום ולחסום אותנו. תהיה פה בריחה של כל התושבים האיכותיים".
התושב רונן דוד מוסיף: "פתאום רוצים לבנות לנו כאן את המגה-מפלצות האלה. אנשים תמיד רצו לבוא לפה, היום הם רוצים ללכת מפה".
התושב יוני נוקד אומר: "איך הופכים וילות למגדל של 25 קומות? יש באזור עוד שישה מגרשים שגם הם יכולים לצמוח למגדלים כאלה אם הפרויקט יאושר".

"מאבק צודק"

חברת המועצה, טלי מולנר, שחברה גם בוועדת הבנייה המקומית, הביעה צער ותמיהה על החלטת "טופ במרחבי השרון" לעתור נגד תושבים. "לא נתקלתי בהתנהלות כזאת מצד קבלנים. כחברת הוועדה, התנגדתי לשינוי ייעוד הקרקע, כך שאני סבורה שלא זו בלבד שהמאבק חוקי, הוא גם צודק".
עו"ד מיכה גדרון, המייצג את חברת "טופ במרחבי השרון", מסר: "העתירה לא הוגשה נגד התושבים, אלא נגד הוועדה המקומית, אשר קיבלה החלטה לא חוקית בהליך שנוגד את חוק התכנון והבנייה. הסיבה לכך שהתושבים צורפו כמשיבים לעתירה היא משום שהחוק מחייב לצרף את כל מי שהיה צד להליך הנתקף".
תגובת עיריית נתניה: "בפרויקט הדקל החליטה הוועדה המקומית, לאחר ששמעה את הצדדים, לקבל את עמדת חברי ועד קריית השרון, כך שקידומה של התוכנית שהוגשה בסמכות מחוזית לא הומלצה על-ידיה. כנגד החלטת הוועדה הוגשה עתירה מינהלית על ידי היזם, שבמסגרתה הוא צירף את חברי הוועד כמשיבים. עתירה זו עודנה תלויה ועומדת". ¿