4 צפייה בגלריה
סרן דניאל חן | צילום: דובר צה"ל
סרן דניאל חן | צילום: דובר צה"ל
סרן דניאל חן | צילום: דובר צה"ל
פלוגת "הכתר" בגדוד תעוז של המשטרה הצבאית קיבלה לקראת ראש השנה אות הצטיינות. לרגל האירוע המרגש, מפקד הפלוגה על לאחרונה - סרן דניאל חן (25) מנתניה, התפנה לראיון חגיגי ועל מנת לספר קצת על הדרך שעשה בפלוגה ועל העבודה היום יומית עצמה.
דניאל הוא בוגר התיכון ש"י עגנון במגמות כלכלה ויזמות. "את הפרס אנחנו מקבלים הודות להישגים המבצעיים של הפלוגה, סיכול מטענים בבית המשפט סאלם שבשומרון , הפעילות בגזרה ו ההון האנושי . מח"ט מנשה בחר בנו כמצטיינים הודות לסיבות הללו".
"כשקיבלתי את הטלפון ממח"ט מנשה שמחתי מאוד", הוא מספר. "חשתי גאווה עצומה, כי ההישגיים המבצעיים שהפלוגה הצליחה לבצע קרו בזכות אותם הלוחמים ומפקדים. ברמת הדריכות, המבצעיות, המוכנות לכל תרחיש במטרה לעמוד במשימה. הפלוגה ראויה בהחלט לקבל הצטיינות".
מאז גיוסו בנובמבר 2011 לחיל המשטרה הצבאית, עבר סרן חן שלל תפקידים במערך המעברים עד לתפקידו הנוכחי, מפקד פלוגת "הכתר" בגדוד "תעוז" , גדוד לוחמי המעברים האחראי על הבידוק הביטחוני במעברי איזור יהודה ושומרון. באוגוסט האחרון סיים את תפקידו ועבר להיות מפקד פלוגה בבסיס הכליאה 396 (כלא 6).
4 צפייה בגלריה
סרן דניאל חן  במעברים | צילום: דובר צה"ל
סרן דניאל חן  במעברים | צילום: דובר צה"ל
סרן דניאל חן במעברים | צילום: דובר צה"ל
דניאל התגייס לפני שבע שנים לתפקיד לוחם מעברים, זאת לאחר שסירב בבקו"ם לקבל תפקיד זה, "חלמתי להגיע לגולני, ואחרי שקיבלתי את השיבוץ להיות לוחם מעברים החלטתי לסרב. כשהייתי במעצר בבקו"ם למשך ארבעה ימים, דיברתי עם אח שלי בטלפון והבטחתי לעצמי שאני אנסה".
אכן, דניאל עבר טירונות והכשרה בהצלחה בבה"ד 13, בסיס ההדרכה של חיל המשטרה הצבאית. הוא שובץ בפלוגה ג' בגדוד ארז, האחראי על הבידוק הביטחוני במעברי עוטף ירושלים. "עליתי לקו עם כל החברים מההכשרה והיה לי משמעותי מאוד, ולאחר ארבעה חודשים החלטתי שאני רוצה להיות מפקד ולתרום מעצמי יותר, אז יצאתי לקורס מ"כים".
עם סיום קורס המ"כים, חזר לפלוגה כמפקד משימה, לאחר מכן יצא להיות מפקד טירונים, ועם סיום הכשרתם המשיך לפקד עליהם כשעלו לקו. "חווית הפיקוד הייתה מעוררת השראה בשבילי, התלבטתי מאוד ובזכות ההורים והחברים לקחתי החלטה", מספר דניאל.
לאחר שהבין שהוא לא יעזוב את הצבא בקרוב דניאל יצא לקצונה. מסלול הקצונה היה גם הוא חוויה מיוחדת מאוד, מספר דניאל: "בה"ד 1 היה חוויה מטורפת עבורי, למדתי הרבה, הכרתי אנשים שהפכו לחברים לחיים, וקיבלתי ארגז כלים לפיקוד".
האירוע הזכור: הדקירה במעבר קלנדיה
עם סיום מסלול הקצונה חזר דניאל לפלוגה ג' בה החל את השירות, בתור מ"מ בפלוגה. "רציתי לחזור לאותה הפלוגה כי זה הבית, אני מאוד מחובר לאנשים ולסביבת העבודה".
מבין התפקידים המשמעותיים שביצע דניאל, הוא שימש כקצין האג"ם של הגדוד. לטענתו זה היה תפקיד מאתגר ומעניין, וכשנשאל על האירוע הזכור לו ביותר הוא משיב: "האירוע התרחש ב-30 בספטמבר 2016.
4 צפייה בגלריה
סרן דניאל חן | צילום: דובר צה"ל
סרן דניאל חן | צילום: דובר צה"ל
סרן דניאל חן | צילום: דובר צה"ל
"ב22:00 ראיתי את ההודעה על דקירת חייל ב מעבר קלנדיה, אחד המעברים של הגדוד. מיד התחילו טלפונים, המג"ד והסמג"ד קפצו. זה היה אירוע משמעותי ו למדתי ממנו המון, בייחוד בגלל שהייתי חדש בתפקידי".
במאי 2017 נבחר דניאל להיות מ"פ הכתר. "רציתי להיות מ"פ במעברים, זה היעד שהצבתי לעצמי, חלום שהתגשם. זאת התקופה הכי משמעותית בשירותי", מספר דניאל. אחריותו של המ"פ היא גדולה, יש לו הנחיות מהגדוד ומהחטיבה , אבל יש לו את האופציה לעשות את מה שהוא רואה לנכון בפלוגה שלו.
"זה תפקיד שלימד אותי המון והציב מולי אתגרים משמעותיים פיקודיים , חישל אותי, פיתח אותי וגם אני פיתחתי אנשים, השקעתי נורא בתפקיד". לאחר שבע שנים במערך המעברים הוא מסכם: " הסגל בפלוגה הוא הכי טוב שיצא לי לפגוש, סגל אכפתי, מבצעי, קשוב וששם דגש על טובת החיילים"
בתקופתו, היו הצלחות מבצעיות משמעותיות וביניהם סיכולים של 11 מטעני צינור. פלוגת הכתר אחראית על הבידוק הבטחוני בבית המשפט בסאלם בשומרון. מטרת המעבר היא לאפשר למשפחות של עצורים או נשפטים להיכנס לבית המשפט כדי להיות נוכחים במשפט.
4 צפייה בגלריה
סרן דניאל חן | צילום: דובר צה"ל
סרן דניאל חן | צילום: דובר צה"ל
סרן דניאל חן | צילום: דובר צה"ל
"במהלך התקופה האחרונה, היו הרבה אירועים בגזרת ג'נין ומנשה בפרט, וזה השפיע גם עלינו. ילדים בני 15-17 ניסו להחדיר מטעני צינור על מנת לפגע, שהתגלו עם חומרי נפץ "
לאחר 7 שנים במגוון תפקידים במערך, ובניהם תפקיד המ"פ מסכם דניאל את התפקיד: "מערך המעברים הינו מערך חשוב ביותר , אלו שני גדודים לוחמים מבצעיים שמבצעים בידוק ואבטחה ומונעים בגופם טרור בשטח מדינת ישראל, בכל צורה שהיא- שב"חים, סחורות, אמל"ח ומפגעים.
משימת הפלוגה היא לסכל ולמנוע מעבר פח"ע טרור ובלתי מורשים לעורף המדינה , הפלוגה עשתה ותעשה כל שביכולתה על מנת להמשיך במשימתה החשובה, אנחנו קו ההגנה האחרון בכניסה לשטח המדינה.
לסיכום הראיון חשוב לדניאל למסור: "חשוב לי להישאר כי אני מאמין שאין לנו ארץ אחרת, אנחנו אלו שצריכים לתרום. מדינת ישראל בלי צבא לא תוכל להתקיים, ואני מרגיש שזו שליחות וזכות לשרת, לתרום מעצמך כמה שיותר.
"כל מי ששוקל להתגייס לתפקיד לוחם מעברים, זהו תפקיד חשוב, משמעותי ומבצעי. אנחנו מגנים יום יום על התושבים. תחושת הסיפוק והגאווה ממלאת אותנו כל פעם מחדש".