אחת הביקורות על עיריית נתניה במהלך השנים היא על מחסור במתחמי בילוי לצעירים. השבוע, כך נדמה, חל שינוי משמעותי. מתחם בילוי חדש, "רוביז 1929" לבני נוער וצעירים, נפתח בנתניה. המתחם נמצא באצטדיון העירוני ויפעל מדי יום, כולל שישי ושבת, כמתחם תרבות, בילוי ופנאי. הודעות ועדכונים על האקשן והאירועים, יועברו באמצעות הרשתות החברתיות ועמודי הפרסום של העירייה. מי שאמונה על ניהול המקום היא רינה נעים בת ה-29, שמביאה עימה רוח צעירה של מגניבות מהולה בהתרגשות.
3 צפייה בגלריה
רינה נעים מנהלת רוביז
רינה נעים מנהלת רוביז
רינה נעים ב'רוביז'. "יש כאן מקום לכל אחד שרוצה להביא את עצמו לידי ביטוי"
(צילום: יאיר שגיא)

ליהנות ולהתחבר

ביום ראשון הגיעו עשרות בני נוער, אורחים ומכובדים למתחם אותו פתחה עיריית נתניה בשיתוף מפעל הפיס, לאחר תקופת המתנה ארוכה. אירוע הפתיחה במעמד ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר וחברי מועצה, נחתם במופע של הזמרת מארינה מקסימיליאן ואמן הדי ג'יי הבינלאומי דרוויש, והיווה את שריקת הפתיחה הרשמי למה שעתיד להיות מוקד משיכה עבור צעירי נתניה. המטרה היא שבמקום לבלות מחוץ לעיר, ישקיעו את זמנם, כשרונם ומרצם, במתחם החדש.
"המתחם יציע כל מה שצעירים מבקשים להיות, לחוות, ליהנות ולהתחבר: הופעות חיות, מסיבות, במה פתוחה לאומנים, כיתות אומן, ג'אגלינג, סדנאות טיק טוק, סטנדאפ, עמידה מול מצלמה, אירועי בלנדר שזה בעצם קהילה יוצרת כולל מפגשים עם אומנים וותיקים וצעירים, הרצאות וסדנאות, מרחב חברתי ליצירת נטוורקינג והמון אווירה וכיף", מסבירה נעים ומזמינה את הצעירים להגיע ולגלות את המתחם שאת עיצובו הייחודי ביצעה האדריכלית נופי רותם, והוקם בהשקעה של למעלה משלושה מיליון שקלים וחצי.

קיראו גם:

מדובר במבנה תעשייתי אליו מוליכות שתי כניסות ובו אולם הופעות עם במה מרכזית, מתוך כוונה שלא לנתק אותו מסביבת האצטדיון העירוני לכדורגל. במתחם קירות בטון, בלוקים חשופים וציורי גרפיטי מרשימים.
"מדובר במתחם שנגיש לבעלי מוגבלויות, כולל הבמה שלו, כאשר סביב הקירות נבנו טריבונות בלוקים ועץ שיוצרות אפשרויות ישיבה ושיח וגם מופעי עמידה עם 200 צופים בכל מופע", מסבירה נעים. המתחם כולל גם שלושה חדרים אקוסטיים ללמידה ולקיום חזרות ואולפן הקלטות ובקרה שיצויד בהמשך, כך שכל המבנה מכיל את האמצעים המרחביים והטכניים עבור יוצרים צעירים.
כשנעים מדברת על מתחם פתוח לכולם, היא באמת מתכוונת לכולם. היא מבהירה שהמקום פתוח גם לקבוצות שמנגנות ושרות, ביניהם גם מהמגזר הדתי. "יש כאן מקום לכל אחד שרוצה להביא את עצמו לידי ביטוי. בנוסף, בני 18 ומעלה יוכלו לשבת על הבר וליהנות ממוסיקה טובה ומחברה צעירה, במקום באמת מיוחד ומעוצב בצורה המותאמת לייעודו", אומרת נעים.

להנגיש תכנית

נעים היא בוגרת הקונסרבטוריון העירוני ובעלת תואר ראשון במוזיקה ותואר שני במדיניות החינוך מאוניברסיטת תל אביב.
"גדלתי ונולדתי בנתניה", היא מספרת בגאווה ומוסיפה כי לאחר שסיימה את בית הספר עוזיאל עברה ללימודי מוזיקה קלאסית בשילוב פסיכולוגיה וסוציולוגיה בתיכון טשרניחובסקי. "אני גדלתי בקונסרבטוריון באולמות הקונצרטים כזמרת אופרה, ואני מתעסקת בחינוך ועשיה בקרב הצעירים קרוב לעשר שנים, החל מחינוך פורמאלי בתוך בתי הספר ועד חינוך בלתי פורמאלי. הבנתי שחינוך צריך להגיע גם מתוך רגש על מנת להניע אותם לעשות ולא מתוך סמכות, במסגרת הכנת תלמידים לבגרויות בכיתות קשות בתיכון אחרי הצבא. בנוסף, אני גדלתי בתוך אגף הנוער והצעירים, גם במסגרת ה'גג', שם עשיתי הרבה פרויקטים של במות פתוחות, מוזיקה ברחוב וגם ניהלתי את תחום מחלקת הנוער והייתי אחראית על מועצות תלמידים בית ספריות, תנועות נוער ועוד, תחנות בהן פגשתי צעירים בכל מיני מצבים של החיים, וזה עזר לנו להבין את הצורך במרכז כזה שינגיש להם את התכנים בצורה הטובה ביותר. וזה מה שאני הולכת לעשות בתפקיד החדש, תחת אגף הנוער והצעירים שחולש על מגוון קהלים שהשפה שלהם שונה, ומשתנה בקצב מסחרר".

3 צפייה בגלריה
מתחם רוביז
מתחם רוביז
מתחם רוביז
(צילום: יאיר שגיא)

את לא חוששת מהאחריות הגדולה?
"אני חושבת שזה שאני צעירה יחסית, מהווה יתרון למי שעומד בסיטואציה הזו, כי אני חיה ונושמת אנשים שסביבי, את הנתנייתים ואת הנוער, ומתוך המקום הזה אנחנו הכי יכולים לדייק את הצרכים והעשייה עבורם, לאפשר לצעירים למשל רצף חינוכי מבית הספר ועד אחר הצהריים, במיוחד עבור אלו שלא לומדים מוזיקה או אמנות באופן פורמאלי ורוצים להביא את עצמם לידי ביטוי".
לנעים חשוב להבהיר כי המקום החדש לא בא ללמד את הצעירים מוזיקה ואמנות, אלא מהווה חיזוק למה שקורה בבתי הספר. ''זה לא בית ספר למוזיקה ואנחנו לא באים ללמד אף אחד לנגן", היא אומרת. "אבל מי שיודע ורוצה להתנסות, להביא את עצמו, מוזמן לרוביז להגדיל את החוויה שלו ואת היכולות שלו. עד היום באגף הנוער השתמשנו בבמה כחלק מהכלים שלנו להגיע אל הנוער. אומנות היא כלי להנגיש ולהגיע לאנשים, וגם לייצר חוויות והצלחה עבורם, ואת זה נעשה במתחם החדש, נעניק לצעירים ולנוער מקום שהוא חוויה להתנסות בו, לצבור קילומטרז' וגם להרגיש חלק, בעיקר אחרי הקורונה שיצרה הרבה בדידות. המטרה היא לייצר את הביחד את עבורם''
איך תגיעו לצעירים?
"נוציא לפרסום עירוני עדכונים ומידע על הופעות ואירועים, ונמקסם את החשיפה על מנת להגיע לכמה שיותר אנשים, תוך בידול ובניית תוכן מותאם לשני הקהלים, בני נוער (ז'-י"ב') וצעירים עד גיל 35, החל מפרסום ברשתות החברתיות, כולל טיק טוק, וכלה בהודעות ווטסאפ. חשוב לנו להגדיל את היכולת של הקהל להיות חלק מהקהילה, להוציא אותם מהבתים ומהמסכים. אנחנו מאמינים שנצליח לעשות את זה דרך יצירה ואומנות. בנוסף, המקום ייפתח גם בשישי צהרים ושישי ערב וגם בשבת ותהיה הפרדה בין אירועים לבני נוער ולצעירים. רק באירועים של גילאי 18 פלוס יופעל בר עם אלכוהול. הכל בתהליכים של הרצה והתנסות, משהו שעוד לא קרה באגף הנוער והצעירים בעיר עד כה.
"הלוואי שהצעירים והנוער ימלאו את המקום וייצרו כאן תכנים חדשים, מוזיקה ושירים מקוריים, ושיוכלו לרוץ עם זה החוצה אל קדמת הבמה", מבהירה נעים שרואה ברוביז את החיבור בין הצעירים והנוער לעירייה. "אני יודעת שמה שיביא הכי הרבה תוצאות זה אנשים מהשטח. בנתניה יש הרבה יוצרים וצעירים שאוהבים לבלות ואנחנו רוצים להביא אותם".

3 צפייה בגלריה
מתחם רוביז 2
מתחם רוביז 2
עיצוב ייחודי
(צילום: יאיר שגיא)

לסיום, למה השם 'רוביז'?
"חיפשנו שם שיש לו משמעות, צעיר ומגניב ובחרנו ב'רוביז' כי נתניה הייתה בירת היהלומים וגם בגלל שאנחנו רוצים להיות אבן שואבת, ממש כמו האבן הייחודית הזו".
ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר: "אני גאה, שמחה ונרגשת לחנוך את אחד מפרוייקטי הדגל של העיר המאפשר לצעירי נתניה לבלות בעיר ובתוך כך ליהנות ממוסיקה ומכיתות אמן מקצועיות. אומנות הבמה הייתה עבורנו עד היום כלי אחד מיני רבים על מנת לייצר תהליכים חינוכיים ומנהיגותיים גם במחלקת הנוער וגם במחלקה לצעירים. היום, במתחם לאומנויות החדש, אנחנו רוצים להשתמש בבמה ככלי מרכזי אשר באמצעותו נייצר קבוצות של נוער וצעירים המשפיעים ונתרמים למען הקהילה וממנה".
מאריתו קבדה, מנהלת אגף נוער וצעירים במנהל החינוך: "מטרת העל של המתחם היא לפתח מוקד תרבות, בילוי ופנאי איכותי עבור בני נוער וצעירים אשר יהווה מקום למפגש חברתי, יאפשר מרחב ליצירה ותוכן אומנותי ויקדם מיזמים לוקאלים לטובת הקהילה בעיר. כל זאת במטרה להרחיב את מגוון שירותי הפנאי המוצעים לבני נוער וצעירים בעיר. מיזם זה יקדם גאווה מקומית ויהפוך את נתניה לאבן שואבת לכלל האזור".