שבועיים לפני הבחירות פרסמה תנועת "ישראל חופשית" את מדד החופש העירוני ברשויות המקומיות.
2 צפייה בגלריה
מבלים בים בשבת בנתניה
מבלים בים בשבת בנתניה
מבלים בים בשבת בנתניה
(המחשה: Canva)
ממה מורכב המדד? הציון העירוני נקבע באופן משוקלל מ-11 קטגוריות - תחבורה ציבורית בשבת, מסחר בשבת, תקציבי דת, שירותי הדת - אותם בודקים דרך חלופת הקבורה האזרחית והרכב המועצה הדתית, כניסת עמותות דת למערכת החינוך הממלכתית, היחס לקהילת הלהט"ב, הדרת נשים במרחב הציבורי - המורכבת מסבסוד תעריף הרחצה בהפרדה מגדרית בבריכה העירונית ומנוהל בעניין אירועים בהפרדה מגדרית, פלורליזם דתי - היחס לקהילות היהודיות הלא אורתודוקסיות, ונישואים אזרחיים.
התנועה פרסמה את הנתונים במועד זה על מנת לאפשר לבוחרים להכירם, בטרם ייצאו לקלפיות ויצביעו על זהות המנהיג שיוביל את העיר בשנים הקרובות.

קראו גם:

"ישראל בשנת 2023 אופיינה כמערכת פוליטית בה הממשלה פועלת לצמצם את המרחב הדמוקרטי, לפגוע במעמד בית המשפט העליון ולחזק לאין שיעור את כוחה של הממשלה", נכתב בדברי ההסבר של המחקר. "הקואליציה המרכיבה את הממשלה ה-37 היא הדתית והקיצונית ביותר שידענו. חלקו המחקרי של המדד נערך טרם פרוץ המלחמה, אך אין ספק שהמלחמה הדגישה ביתר שאת את הכוח והחשיבות שיש לרשויות המקומיות. בידי הרשויות סמכויות וכוח רב בעיצוב המרחב הציבורי ובהשפעה על חיי היום יום של התושבים".

2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה. עזר בשיפור הציון
(צילום: יאיר שגיא)

על פי נתוני המחקר שערכו בתנועה, נתניה נמצאת במקום ה-16 מתוך 31, עם 40% חופש עירוני.
עוד עלה מהמחקר כי הערים עם מדד החופש העירוני הרב ביותר הן גבעתיים במקום הראשון עם 80% חופש עירוני. היא חולקת את המקום עם הוד השרון, אף היא עם 80% חופש עירוני. תל אביב במקום השלישי עם 78% חופש, הרצליה ומודיעין במקום הרביעי, רמת גן במקום השישי, אחריה כפר סבא, חולון במקום השמיני, אילת במקום התשיעי עם 58% חופש בלבד וחותמת את העשיריה הראשונה, ראשון לציון.
ממשיכות את הרשימה, רעננה במקום 11 עם 52% חופש עירוני, פתח תקוה במקום ה-12, חיפה במקום ה-13, אחריה באר שבע במקום ה-14. עכו במקום 15, ונתניה כאמור במקום ה-16 עם 40% חופש עירוני בלבד. בנימוק על מיקומה של נתניה נכתב: "נתניה שיפרה מעט את ציונה משנה שעברה, בזכות שיפור יחסה לקהילה הגאה בעיר במימון ארגונים להט"בים שפועלים בעיר".