בתאריך 24/4, באמצע הלילה, התעוררו דיירי רחוב גרינבוים למציאות חדשה. הבניין בו גרו עלה בלהבות. כוחות הכיבוי וההצלה סייעו לדיירים להתפנות במהירות מהמקום וכיבו את השריפה, שכילתה בתוך דקות את הדירות בקומה התחתונה. 10 לכודים פונו במהלך השריפה, מתוכם שבעה אושפזו בבית החולים.
זו הייתה השריפה ה-100 לערך בנתניה מתחילת השנה והשביעית שגרמה לנזקים קשים מאוד. והיא היוותה תזכורת מכאיבה לחשיבות התקנת גלאי עשן בבתים. בכיבוי אש הסבירו, כי אם בבניין ברחוב גרינבוים היו מותקנים גלאי עשן בדירות ובחדרי המדרגות, ייתכן והיה ניתן למנוע את הנזק העצום שנגרם למבנה ולדייריו. אלא שבבניינים רבים בעיר עדיין לא הותקנו הגלאים – והשריפות משתוללות.
3 צפייה בגלריה
רחוב גרינבוים. הבניין עלה בלהבות
רחוב גרינבוים. הבניין עלה בלהבות
רחוב גרינבוים. הבניין עלה בלהבות
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
שריפה קשה נוספת שתוצאותיה היו קטלניות, התרחשה בערב שישי האחרון. השריפה פרצה בקומה השמינית בבניין בן 9 קומות ברחוב סוקולוב בנתניה.גבר כבן 75 נהרג, אישה כבת 70 פונתה במצב קשה לבית החולים. מסקנת החקירה הייתה שהסיבה לשריפה הייתה טעינה של מכשיר סלולארי שגרמה לכשל חשמלי.

הריח לא יוצא

שלושה דיירים איבדו את חייהם בשריפות בעיר בשנת 2022. ובנוסף, נפצעו למעלה מ-30 דיירים. עיקר הפציעות הן משאיפת עשן וכוויות.
"מבחינתי הסיפור לא נגמר עדיין", מבהירה קטי, דיירת ברחוב הגליל אשר ביתה נפגע בשריפה ב-26 למרץ השנה. "אני נפצעתי בשריפה הזו ברגל שלי, אבל עדיין לא חזרתי הביתה כי הדירה שלי לא מוכנה למגורים, אז אני גרה אצל הבת שלי.
קראו עוד>>>
"אין לי ממש לאיפה לחזור כי למרות שצבעו את הדירה, יש שם בלגן גדול וריח של פיח. הכל שם לא נקי, ואני גם צריכה עזרה לפנות משם דברים שניזוקו וחייבים לזרוק אחרי השריפה הזו. לא היה לנו גלאי עשן בדירה, גילינו את השריפה במקרה. עכשיו אנחנו צריכים להסתדר לבד כי אין לנו ביטוח".
דיירת נוספת מאותו בניין מספרת סיפור דומה. "יצרו איתנו קשר מטעם העירייה, אבל אז התברר שהשריפה פרצה בכלל בגלל דירה אחרת, כך שהכל נופל עלינו, כי אין לנו ביטוח".
בנוסף לפגיעות בגוף, חלק מהדיירים סובלים מטראומה ומצוקה נפשית. דוגמא לכך היא ס'. פיזית היא החלימה מפציעותיה בשריפה באזור השוק ב-23/2. אלא שהיא עדיין מטופלת אצל פסיכולוג, ומרגישה שכל חייה השתנו.
"קשה לי לנשום עדיין ולישון. אז אני הולכת לטיפול. בעירייה לא יכולים לעשות כלום כדי לעזור לי, כי אני גרה בדירה שכורה ואין ביטוח למבנה וגם אין גלאי עשן. מזל שהנזק בדירה שלי הוא רק פיח, אבל זה עדיין נורא כי הריח לא יצא לי מהבית".
3 צפייה בגלריה
רחוב שוהם
רחוב שוהם
כוחות הכיבוי ברחוב שוהם
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
גם הדיירים שפונו מהשריפה ברחוב גרינבוים בסוף חודש אפריל האחרון מדווחים על חיים שנעצרו מאז המקרה. ''ביום השריפה, יצאנו בלי כלום כי הכול נשאר בבית, ואמרו לנו לצאת מהר", מספרת אנה פדלוב. "עכשיו חזרנו, אבל עדיין לא פיצו אותנו. הבטיחו לעזור ולא עשו כלום. אני ממש בדיכאון מאז השריפה. אפילו הכניסה של הבית עדיין לא טופלה ולא שופצה. הכול שחור. זה קשה לחיות ככה. לא כל דיירי הבניין חזרו לגור בדירות שלהם. יש עדיין חלק מהדיירים שבבית החולים".
גנדי תליקמן, הוא אחד מהדיירים שעדיין לא חזר לדירתו מאז השריפה ברחוב גרינבוים, בשל פציעה בינונית אשר דורשת שיקום במסגרת של בית אבות. ''אני גר בקומה שלישית וכשהייתה שריפה היה לי קשה לרדת במדרגות כי אני לבד", הוא מספר. "אני צריך עזרה אחרי השיקום ועדיין לא פנו אלי מהעירייה. צריך לשפץ את הבית ולשים גלאי עשן. זה חשוב שיצפצף שקורה משהו כזה, כמו שריפה גדולה".

לשמור על החיים

מקרי שריפה רבים פורצים במבנים ישנים. מרבית ההרוגים בשריפות הם קשישים וילדים, כך לפי נתוני כבאות והצלה. בנוסף, הגורם הראשון והמיידי למוות באירוע שריפה, הוא חנק מעשן, ולכן הימצאותו של גלאי עשן יכולה להציל חיים. במיוחד כאשר פורצת אש בלילה.
"הימצאותו של גלאי עשן יכולה להציל חיים", מבהיר יאיר שיין, דובר כיבוי אש בנתניה. ''כל יום בעיר נתניה יש שריפה. אבל לא בכל שריפה יש נפגעים בנפש. הסיבות לכל שריפה נחקרות. אנחנו לא יכולים למנוע שריפות, אבל אנחנו כן יכולים לשמור על החיים שלנו באמצעות רכישת גלאי עשן אותו ניתן לרכוש בכל חנות חומרי בניין בכמה עשרות שקלים.
"הגלאי מתריע ששריפה מתחילה ונותן זמן לבעלי הבית, ילדים וחיות להימלט ולהזמין מכבי אש. זה מציל חיים ומשפר את הסיכויים לא להיפצע או להיהרג משריפה".
3 צפייה בגלריה
רחוב הגליל.
רחוב הגליל.
רחוב הגליל. דרושים גלאי עשן
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
חבר המועצה ים קרן, הוא מחזיק תיק הרווחה ונוער בסיכון. לאחר שנחשף לסיפורי התושבים ביקש להעלות בישיבת המועצה הקרובה הצעה לפיה יותקנו גלאי עשן בבתים ישנים ובדירות של אוכלוסיות בסיכון. "חשוב שיותקנו גלאי עשן בבתים, במיוחד בבתים של אוכלוסיות מוחלשות, מבנים ישנים, בתי קשישים ואנשים בעלי מוגבלויות", הוא מסביר.
"שוחחתי עם רותי גור ממנהל הרווחה לגבי נושא גלאי העשן. לטעמי זה מוצר חשוב שיכול להציל חיים. היא עדכנה אותי שהנושא נמצא בשלב של קידום, ואין צורך להעלות את זה לישיבת מועצת העיר כי מנהל הרווחה לקח על עצמו לטפל בזה, וקיבל גם תקציב ופועל על מנת לקבל את המחיר האטרקטיבי ביותר. כשיתקבל המוצר – הוא יחולק".
לעדכונים: חדשות נתניה