הבוקר (שני) הופתעו הרוחצים בחוף פולג ממה שראו במי הים - פגר של לווייתן שצף בין חוף פולג לחוף געש, כשהוא במצב של ריקבון.
4 צפייה בגלריה
פגר של לווייתן ליד חוף פולג
פגר של לווייתן ליד חוף פולג
פגר של לווייתן ליד חוף פולג
(צילום: פרטי)
מתרחצים שגילו את היונק הימי הענק, מיהרו לדווח למחמל"י (מרכז לחקר, מידע וסיוע ליונקים ימיים) ולמקום נשלח צוות בראשותו של ד"ר עוז גופמן, שהגיע לבדוק את פגר הלווייתן על מנת לברר את סיבת המוות.
"אני פה עכשיו בעקבות תמונה של מתרחצים שחשפה כי הגיע לחוף לווייתן'', מספר ד"ר עוז גופמן, שהגיע לחוף לבחון את הדיגום של היונקים הימיים מטעם מחמ"לי באוניברסיטת חיפה. "מדובר בלווייתן מסוג ראשתן. פליטת לווייתנים לאזור שלנו של אזור החוף, זה ממש לא דבר חדש. יש כ-15 לווייתנים שמגיעים לאזור שלנו בשנה, לרוב הם מגיעים לפה מתים''.
גופמן שעוסק בתחום מעל שלושה עשורים מספר שהצוות מגיע למקום בשל הרצון לקחת דגימות עבור מחלקת המחקר באוניברסיטה שם קיימת מחלקה שלמה של שלדים ודגימות. "התפקיד שלנו זה לדגום אותם על מנת לברר מהי סיבת המוות. מעבר לכך אנחנו בודקים את הגנים שלהם ועוד פרטים שיעזרו לנו להגיע למסקנות שיעזרו לנו במחקרים עתידיים''.

הלווייתן נפלט לחוף פולג
(צילום: מחמל"י, ד"ר עוז גופמן)

קראו גם:

מרשות הטבע והגנים נמסר: "בסביבות השעה 7:00 הבוקר נצפה לווייתן במרחק של כ־500 מטרים מערבית לחוף געש. כשעתיים מאוחר יותר נמצאה גופת לווייתן זכר ממין ראשתן (ככל הנראה מדובר באותו פרט) בחוף, צפונית לשמורת חוף השרון".
"קפצנו למקום מיד עם קבלת הדיווח", מספר הראל בז, פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים. "היה עצוב לראות את הראשתן נפלט מת לחוף. מבדיקה בשטח, נראה כי אורכו של הראשתן כעשרה מטרים".

פגר הלווייתן שנסחף לחוף
(צילום: הראל בז רשות הטבע והגנים)

לדברי ד״ר מיה אלסר מעמותת דלפיס, מתחילת המחקר בישראל תועדו בחופי הארץ שבעה פגרים של לווייתנים מהמין ראשתן, כולל זה שהתגלה הבוקר. הראשתן, שפירוש שמו ביוונית ראש גדול, הוא מין שחי במים העמוקים ונחשב הגדול ביותר מבין לווייתני השיניים. עד שנות ה־80 של המאה העשרים אוכלוסיית לווייתני הראשתן העולמית הצטמצמה באופן משמעותי עקב ציד. כיום לווייתן זה מוגן ברוב העולם. לדבריה, ביוני האחרון תועד לווייתן ממין זה בתחומי המים הכלכליים של ישראל, כ־90 קילומטרים מערבית לחופי הארץ. התיעוד הצטרף לכמה תצפיות נוספות באזור, כמה מהן במסגרת סקרי ים עמוק שבוצעו מול חופי ישראל בשנים האחרונות.

4 צפייה בגלריה
הפגר של לווייתן נסחף לחוף פולג
הפגר של לווייתן נסחף לחוף פולג
הפגר של לווייתן נסחף לחוף פולג
(צילום: מחמל"י, ד"ר עוז גופמן)


לדברי ד"ר אביעד שיינין מדלפיס, ראש תחום טורפי־על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה ומי שהוביל את סקר הים העמוק האחרון: "בשנים האחרונות אנו עדים לתצפיות רבות יותר של ראשתנים מבעבר. כל העדויות הללו מעידות על כך שמין זה נמצא במזרח הים התיכון ובמים הכלכליים הבלעדיים של ישראל בים העמוק". לדבריו, כמין צולל עומק, המושפע רבות מפעילות האדם, יש חשיבות רבה לדיווחים ולתצפיות מסוג זה לצורך מחקר האוכלוסייה הנמצאת באזורינו. ד"ר שיינין נמצא כעת בדרכו למקום.

4 צפייה בגלריה
הפגר של לווייתן נסחף לחוף פולג
הפגר של לווייתן נסחף לחוף פולג
הפגר של לווייתן נסחף לחוף פולג
(צילום: באדיבות הרט"ג)

זאת ועוד, מי שמביע חשש נוכח הימצאותו של היונק במים הם דווקא הרוחצים שטוענים כי זה מפחיד לראות חיה כזו ענקית בתוך המים, גם כשהיא עדיין לא נסחפה לחוף. "זה לא הלווייתן הראשון שהגיע לחוף פה באזור של וינגייט'', מסבירה רוחצת שראתה את הלווייתן. "כשהוא ייפלט לחוף זה כבר יהיה ממש מגעיל כי הוא כבר במצב של ריקבון וזה ממש מסריח'', היא מספרת וחושפת כי היתה עדה בעבר לפגר של לווייתן שהיה בחוף מספר ימים. מתרחץ נוסף מספר כי מדובר בפגר השני שהוא ראה בחייו בחופי נתניה. "לצערי זה לא קורה בפעם הראשונה. פעם זה פרה ופעם זה לווייתן. הים מוציא הרבה דברים החוצה".

4 צפייה בגלריה
הפגר של הלווייתן שנסחף לחוף
הפגר של הלווייתן שנסחף לחוף
הפגר של הלווייתן שנסחף לחוף
(צילום: הראל בז רשות הטבע והגנים)

נציין כי לפני כשלושה חודשים זכו הרוחצים להפתעה נוספת שנפלטה לחוף פולג - פגר של פרה מלווה בצחנה. הפגר שהה שם מספר ימים עד שפונה. מקרה נוסף של פגר של חיה שנפלט לחוף פולג היה לפני כחצי שנה. אז נפלט פגר של צבה לחוף.

מצאתם חיית בר פצועה או במצוקה דווחו למוקד רשות הטבע והגנים *3639 ולאתר דלפיס