בסוף השבוע נמצא פגר של צבה ענקית על חוף פולג בנתניה, וזאת על אף שטרם החלה עונת ההטלה המתרחשת מדי שנה בחודש מאי. מדובר במקרה השלישי תוך פחות מחודש לאחר שנפלט פגר של צבה נוספת אל חוף פולג בסוף ינואר ופגר של צב ענק שנפלט בתחילת השבוע שעבר, במרחק של מספר קילומטרים מחוף פולג.
2 צפייה בגלריה
הצבה שנפלטה לחוף פולג
הצבה שנפלטה לחוף פולג
הצבה שנפלטה לחוף פולג
(צילום: בלינדה קרייזלר)
"זה מזעזע כל פעם מחדש'', מבהירה ריקה אוזן אידלמן, פעילה חברתית בחוף פולג. לטענתה זה לא מצב טבעי שכל כך הרבה צבים מתים בתוך פרק זמן קצר. "זאת עדיין לא עונת ההטלות אבל לצערי מתחילת השנה נפלטו שלושה צבים לחוף. זה לא תמיד צבות, אלא יכול להיות גם צבים ענקיים שחלקם נפלטים לאחר שנפגעו מסירות או בשל מכות ברק, במיוחד כשיש סופות גדולות, או לאחר שהסתבכו ברשתות דיג או לאחר שנחנקו מהזבל שאנשים זרקו. בנוסף, היו לא מעט מקרים שצבים הגיעו לחוף כשהם מותשים ואנשים החזירו אותם לים במחשבה שהם עוזרים להם, אבל זה למעשה בדיוק להיפך, הם הגיעו באפיסת כוחות לחוף וכאשר מחזירים אותם במצב זה אין להם הרבה סיכוי לשרוד".
הצבה שנפלטה בסוף השבוע לחוף פולג נמצאה על ידי עוברים ושבים שמיהרו לתעד את האירוע וביקשו לברר אם היא עדיין חיה ובמקרה שהיא מתה, מי מפנה אותה. "הנקבות מטילות ביצים בחוף וניזונות מהאשפה הרבה שמשאירים האנשים על החוף, וחלק מהן נחנקות ממנה", מבהיר תושב מודאג שגם תיעד את הצבה המתה. "אני לא מבין מי אמור לפנות את הצבה, אבל אי אפשר להשאיר אותה כך. כמה קילומטרים דרומה משם היה עוד צב שכנראה נפלט לפני שבוע ויותר כי הצבע שלו היה כמעט לבן. זה עצוב".
אידלמן מספרת כי בחופים בהם אין מתרחצים, עדיף להשאיר את פגרי הצבים בטבע כחלק משרשרת המזון, אולם אם מדובר באזור שנמצא בשטח העירייה, אז תפקידה לטפל בו. היא מוסיפה כי אנשים שנתקלים לראשונה בצב במצב זה חווים זעזוע ולא יודעים כיצד להגיב. "עצוב להודות, אבל זה קורה בכל שנה, ולא רק בעונת ההטלות. קרו לא מעט מקרים שנפלטו צבים תשושים לחוף ואנשים חשבו שהם כבר מתים כי הם לא זזו''. אידלמן מבהירה שבמקרים כאלה תמיד עדיף לפנות לבית החולים לצבים שיבואו למקום לבדוק אותם, כי אם הם עדין בחיים, יש סיכוי לשקם אותם. ''אני מבקשת מכל מי שרואה צב במצב כזה שהוא על חוף הים, לא להחזיר אותו בשום אופן למים, אם הוא חי הוא סביר להניח תשוש מדי. הוא לא סתם הגיע לחוף".

2 צפייה בגלריה
הצבה שנפלטה לחוף פולג
הצבה שנפלטה לחוף פולג
הצבה שנפלטה לחוף פולג
(צילום: בלינדה קרייזלר)

"נושא תמותת צבי הים בחופי ישראל נחקר לאורך השנים בזכות קבלת דיווחים מאזרחים ומפקחים מהשטח", אומר ד"ר יניב לוי, מנהל המרכז הארצי להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים. "לדוגמא, בשנים 2019 ו-2020 נפלטו כ-400 צבי ים מתים. נמצא כי בתקופת הקיץ יש עלייה במספר הדיווחים על צבי ים מתים, שלהערכתנו קשורה לכך שעונת הקיץ הינה עונת הרבייה של צבי הים. בעונה זו צבי הים מתקרבים לחוף על מנת להזדווג ולעלות לחוף להטיל, וכך הם חשופים יותר מהרגיל למפגעי אדם (דיג בשוגג, פגיעה מכלי שיט, הסתבכות בפסולת, זיהום וכו'). אך הצבים נפלטים לחוף בכל ימות השנה, ובחורף הצבים נפלטים פצועים או מתים לאחר סערות החורף שבזכות הגלים והזרמים הצבים שצפו בלב ים נסחפים לחוף.

קראו גם:

ד"ר לוי מסביר מה עושים כאשר נתקלים בצב ים על החוף. "אם מוצאים צב ים שנפלט לחוף יש לדווח בזמן אמת למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639*. במידה והצב חי - יש להישאר ליד הצב ולהמתין להגעת פקח/מתנדב שייקח אותו לטיפול במרכז הארצי להצלת צבי ים. אם הצב מסובך בפסולת, אין להסיר את הפסולת ואין לשחרר את הצב חזרה לים. הצב זקוק לטיפול רפואי במרכז ההצלה. אם מדובר בצב ים מת, יש לדווח למוקד בצירוף תמונה ומיקום, הם מתעדים ושומרים את הנתונים החשובים הללו לצורכי מחקר על תמותת צבי הים".