כל נתנייתי מכיר את שוק הפרחים שפעל במשך 40 שנה בעיר והיה שוקק, ריחני וצבעוני. מדי סוף שבוע ובערבי חג, לקוחות מרחבי הארץ הגיעו למקום ורכשו פרחים, צמחים, עציצים וזרים במחירים אטרקטיביים. לפני שלוש שנים החליטה העירייה לסגור את השוק למורת רוחם של הסוחרים. כעת מנסה ולרי פלח, בתו של יוסי פלח שהיה ממקימי השוק, להביא לפתיחתו המחודשת.
3 צפייה בגלריה
ולרי פלח עם תמונת אביה
ולרי פלח עם תמונת אביה
ולרי פלח עם תמונת אביה, יוסי פלח
(צילום: יאיר שגיא)
פלח הודיעה השבוע כי בכוונתה להילחם לקבלת מיקום חדש לפתיחת השוק, תוך שהיא מבקשת כי השוק שייפתח ייקרא על שמו של אביה ז"ל שנפטר לפני פחות משנה. מי שעוזרת לה במאבק היא חברת המועצה המתמודדת לראשות העירייה טלי מולנר, שהגישה שאילתה בנושא לישיבת המועצה שתתקיים באמצע החודש.
"גדלתי בשוק הזה", מספרת פלח (45), גרושה ואם לשניים. "הייתי מבקרת שם המון בתור ילדה כי אבא שלי היה ממקימי השוק. הייתי מגיעה עם המשפחה ועם חברים לשחק בפרחים במקום בגן שעשועים. הייתי גם עוזרת לאבא שלי בעבודה. החלטתי לחדש את המאבק ולדרוש את פתיחת השוק מחדש כי זה מה שהבטחתי לאבא שלי לפני כמעט שנה, זמן קצר לפני מותו. בנוסף, השוק הזה, למרות שנסגר לפני שלוש שנים, הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי ושל תושבי נתניה. כולם נהנו מהשוק הזה ולכן חייבים להחזיר אותו לחיים''.
באוגוסט 2020 הוכו סוחרי השוק בתדהמה נוכח הודעת העירייה כי המיזם שפעל במשך ארבעה עשורים ברחוב גורדון ייסגר בתוך חודשיים לטובת חניה. על מנת להמשיך את קיום השוק הרוכלים הסכימו להצעה לעבור לרחוב ויצמן, וכך אכן קרה, אלא שלבסוף הוחלט על סגירה שהשאירה חלק מהסוחרים ללא יכולת להתפרנס. אחד מהסוחרים אף הגיש עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בלוד וביקש לקבל מקום חלופי על מנת להמשיך למכור את מרכולתו. בימים אלו דנים בעתירתו.

3 צפייה בגלריה
שוק הפרחים בימיו היפים
שוק הפרחים בימיו היפים
שוק הפרחים בימיו היפים
(צילום: פרטי)

רק פרחים

"השוק הזה עבד במשך 40 שנה ברחוב גורדון, מלבד כמה שנים שהוא פעל ברחוב ויצמן. זה אומר שאם העירייה רוצה לפתוח אותו במקום אחר היא יכולה'', מסבירה פלח. "סגירת שוק הפרחים בנתניה גרמה להחמרה במצב של אבא שלי שגם ככה סבל מבעיות בריאותיות במשך כמה שנים ואף עבר צנתור. מהרגע בו הוא קיבל את ההודעה שסוגרים לו את השוק, הוא ממש הפך חולה. הוא לקח את זה מאוד קשה, התחיל לסבול מכאבים בחזה ולבסוף הוא גם עבר ניתוח לב פתוח ואושפז בשיבא בתל השומר, חודשים אחרי שהשוק נסגר".
ולרי מספרת כי סגירת השוק גרמה לפגיעה כלכלית במשפחתה. "אבא שלי לא הכיר משהו אחר, רק פרחים", היא אומרת. "זה מה שהוא עשה כל החיים שלו. הוא האמין כל הזמן שיפתחו לו את השוק בחזרה. הוא ממש חיכה לחזור לפעילות ולעבוד במקום הקבוע שלו בשוק. הוא פרח שם ולכן הלב שלו נשבר כשזה לא קרה".
פלח מספרת כי מהרגע שהעירייה הודיעה על סגירת השוק היא פנתה לכל מי שרק אפשר במטרה שיעזרו לה לפתוח את השוק מחדש. "מוזר שכל השנים האלו השוק עבד ולא הפריע לאף אחד ופתאום זה מפריע למישהו ויש תלונות", היא אומרת. "נכון, אני יודעת שהיתה קורונה והכל נסגר, אבל אם באמת היתה כוונה לפתוח את השוק במקום אחר, היו מוצאים איפה, כי כשסגרו לנו את השוק הבטיחו שימצאו מקום חלופי והשוק ייפתח מחדש. בגלל זה ממש נלחמתי ופניתי לכל מי שיכולתי בנושא. ניסיתי להבין את טענות העירייה שהסגירה היא בגלל בטיחות ותלונות של חנויות שעבדו בקרבת השוק, אבל זה לא הגיוני כי הם קנו מאיתנו פרחים ונהנו כמו כולם מהמחירים המאוד זולים שלנו".

3 צפייה בגלריה
ולרי פלח עם תמונת אביה
ולרי פלח עם תמונת אביה
ולרי פלח. "השוק הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי"
(צילום: יאיר שגיא)

מה את בעצם מבקשת?
"אני מצפה שייתנו לי תשובות. אני רוצה שיסבירו לי למה השוק נסגר ולמה אבא שלי עבר את מה שהוא עבר בלי לקבל תשובות. הוא הרוכל היחיד מנתניה שהיה ממקימי שוק הפרחים. הבטחתי בהלוויה שלו שאני אחזיר את שוק הפרחים ושהוא יהיה מקום יפה וצבעוני. אני רוצה שיקראו לשוק על שמו של אבא שלי. אנחנו קרובים ליום השנה לפטירתו ואני רוצה להדליק לזכרו נר ולספר לו שאני מגשימה את ההבטחה שלי ופותחת את השוק חזרה עם כל הרוכלים שהיו בעבר. נכון, את אבא שלי זה לא יחזיר וזה גם לא יפחית את עוצמת הכאב, אבל זה יעזור לי לסגור מעגל. זה לא יחזיר אותו אבל זה ישמר את זכרו''.

מכה לעסק

בין הרוכלים שהחזיקו דוכן בשוק בלט גם אילן יצחקי, כיום בעלים של חנות פרחים בכפר יונה. "הגיעו אלינו אנשים מכל נתניה, כולם הכירו אותנו", הוא אומר. "סגירת השוק לפני שלוש שנים גרמה לכולנו נזק כלכלי אדיר, במיוחד לי שהחזקתי שם דוכן למעלה מ-30 שנה, אני ממש הייתי בין אלו שהקימו את השוק הזה, זה היה ממש הבייבי שלי. כשקיבלנו את ההודעה על הסגירה זה היה קשה. זה קרה בדיוק כשהתחילה מגפת הקורונה, לא נתנו לנו הרבה זמן התרעה. זו היתה מכה לעסק שלי. בעקבות סגירת הדוכן, נאלצתי להתפרנס רק מהחנות".

קראו גם:

יצחקי תומך במאבקה של ולרי פלח לפתוח שוב את השוק, אבל אינו מאמין שהמאבק יצליח. "ברור שאני רוצה שיפתחו את השוק שוב",הוא אומר. "זה היה שוק מיוחד, דבר כזה לא היה בשום מקום. אנשים הגיעו אלינו מכל הארץ. כולם ידעו שיש דוכני פרחים בכל יום שישי ובכל חג ומכרנו פרחים לכולם, לכל מי שרצה פרחים. גם אלו שלא יכלו לשלם, קיבלו מהסוחרים פרחים בחינם. אבל לצערי, בגלל שיש עדיין תביעה נגד העירייה, היא לא תטפל בפתיחת השוק, כי הם מחכים לדעת כמה הם יצטרכו לשלם בגלל התביעה הזו. לצערי ככה זה עובד. ממש לא אכפת להם שהסגירה של השוק פגעה ברוכלים וגם לא מהפגיעה בתושבים שהמקום היה חלק בלתי נפרד ממסלול הקניות שלהם כל שישי וחג. כולם הכירו אותי ואת הרוכלים, חלק מהם כבר דור שני ושלישי. בגלל זה אני מתכנן לפתוח שוק פרחים פרטי משלי, משהו חדש בנתניה".
מהעירייה נמסר: "הנושא ידון בישיבת המועצה כמקובל".