אחרי משא ומתן קואליציוני ארוך הושבעה ממשלת ישראל ה-36. אחד השרים הטריים הוא יואל רזבוזוב מנתניה, שר התיירות בהווה, ובעבר ספורטאי אולימפי שהחל את דרכו הפוליטית ב-2008, קילומטרים ספורים מביתו - בישיבות מועצת העיר נתניה כחבר בסיעתה של ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר.
4 צפייה בגלריה
יואל רזבוזוב. "הבסיס השאלון הספורטיבי שלי נתן לי את הכוחות להתמודד
יואל רזבוזוב. "הבסיס השאלון הספורטיבי שלי נתן לי את הכוחות להתמודד
יואל רזבוזוב. "הבסיס השאלון הספורטיבי שלי נתן לי את הכוחות להתמודד
(יאירשגיא)
"אני ומרים הכרנו בתוכנית לדוברי רוסית בערוץ 9, היא הציעה לי להיות ברשימה שלה", מספר רזבוזוב, "אמרתי לה כן, ואז התקשרתי לטובה כץ (יועצת ראש העירייה, ד"ס) ושאלתי 'מה זה רשימה'.
"היא אמרה לי שאני אהיה אחראי על תחום הספורט, ונתנה לי מקום ברשימה שהיה יותר כמו תואר. יום לפני הבחירות היא קידמה אותי ושמה אותי במקום התשיעי. הרשימה קיבלה תשעה מנדטים ואני נכנסתי למועצה.
4 צפייה בגלריה
עם פיירברג-איכר. "יש לה המון זכויות אצלי ואני תמיד אעריך את זה"
עם פיירברג-איכר. "יש לה המון זכויות אצלי ואני תמיד אעריך את זה"
עם פיירברג-איכר. "יש לה המון זכויות אצלי ואני תמיד אעריך את זה"
(רן אליהו)
"בתמיכתה של מרים הצלחתי להגדיל את התמיכה בספורט פי שניים כבר בשנה הראשונה, הכנסתי מלגות לספורטאים, פרויקטים של ספורט בבתי ספר. התחלתי בעשייה. היה רגע אחד בו בדיוק יצאתי מישיבת מועצה ופגשתי את אחד התושבים שחיפש חבר מועצה. הוא סיפר לי על איזושהי בעיה שהייתה לו, הקשבתי, והצלחתי לפתור לו אותה בשבוע.
קראו גם>>>>
"הוא היה עם דמעות בעיניים. הוא אמר שכבר שש שנים הוא מתמודד עם זה ואף אחד לא עוזר לו, הוא כתב מכתב תודה לי ולמרים, וזה באמת היה הרגע שבו הבנתי את הכוח שיש בפעילות ציבורית - אז נפל לי האסימון".

חבר אולטימטיבי

רזבוזוב נולד לפני 40 שנה באוטונומיה היהודית בבירוביג'ן לאבא שכיהן במשרה המקבילה לשר הספורט באוטונומיה, ואמא שהייתה מנהלת בית ספר. בגיל 11, עלתה משפחתו של רזבוזוב לישראל והשתקעה בקריית ים.
לנתניה הוא הגיע לאחר שגילה כישרון יוצא דופן בענף הג'ודו, ועבר להתגורר כבר בגיל 14 במכון וינגייט כדי להפוך את הכישרון לקריירה, שכללה שיאים כמו אלוף ישראל, פעמיים סגן אלוף אירופה וייצוג המדינה באולימפיאדת אתונה.
מאז עבר רזבוזוב להשתקע רשמית בנתניה, וכיום הוא מתגורר עם אשתו ושתי בנותיהם בשכונת עיר ימים. לפוליטיקה הארצית הגיע בשנת 2013, עם מפלגת "יש עתיד" שהקים יאיר לפיד.
"קיבלתי הצעה ממפלגתו של יאיר לפיד שבדיוק הייתה בבנייה", מספר רזבוזוב, "התחילו לחפש דמויות והכירו בינינו. אפשר להגיד במידה מסוימת שאני חבר הרשימה האולטימטיבי. אני מייצג את המגזר הרוסי, אחוז לא מבוטל באוכלוסייה הוא מברית המועצות לשעבר.
"אני מייצג את הצעירים, אני מייצג את נישת הספורט. כמו שהתאמתי למועצת העיר, ככה התאמתי לרשימה בכנסת. ובגלל שכבר התנסיתי בשלטון המקומי - הבנתי כמה אפשר להשפיע".
שש שנים של אופוזיציה מ-2015 ועד הקמת הממשלה לא התישו אותך?
"זה ייאש אותי, היה לי קשה, היו לי מחשבות לפרוש כי זה לא פשוט. במיוחד בתקופה האחרונה, מדובר בבחירות אחרי בחירות. אבל באופוזיציה כן הצלחנו להזיז דברים כמפלגה וגם אני באופן אישי, הצלחתי להעביר למשל חוק שחוסך לאנשים המון כסף בכפל ביטוחי. מה שהחזיק אותי שם היה פניות הציבור.
"אני והלשכה שלי פשוט התעסקנו בהמון פניות ועזרנו לאנשים. אבל אין ספק שהיה קשה. היום כשר, אני רואה את הלו"ז שלי - כל רבע שעה פגישה. באופוזיציה אתה צריך להמציא לעצמך את הלו"ז. אבל הבסיס הספורטיבי שלי נתן לי את הכוחות להתמודד"
אתה חושב שהממשלה הנוכחית תחזיק מעמד?
"אנחנו באירוע מורכב. מה שיאיר לפיד הצליח להרכיב זה משהו שאף אחד לא האמין שיקרה. הוא הוכיח בגרות פוליטית, אחריות וממלכתיות בכך שהוא שם את האינטרסים האישיים ואת האגו בצד, וראה רק את טובת המדינה. הממשלה הזאת מבוססת על אמון. כל שאר ראשי המפלגות נהגו כמוהו. מסתכלים אחד לשני בעיניים ומדברים אחד עם השני, יש שיח.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט. "התקשר לשאול איך עבר עליי השבוע הראשון
נפתלי בנט. "התקשר לשאול איך עבר עליי השבוע הראשון
נפתלי בנט. "התקשר לשאול איך עבר עליי השבוע הראשון"
(מוטי קמחי YNET)
"בגלל נתניהו איבדנו את זה, הגענו למצב במערכת שאף אחד לא מאמין לאחר. אסור לנו לשכוח שהפוליטיקאים באים לשרת את האזרחים. אנחנו רוצים להתעסק בבעיות שמעניינות את הציבור. אני בטוח שהממשלה תחזיק, כי אנשים מאמינים אחד לשני. נפתלי בנט לדוגמא, הוא אמנם לא ראש המפלגה שלי, אבל ביום שישי שעבר הוא התקשר אליי לשאול איך עבר עליי השבוע הראשון שלי כשר. יש תרבות ארגונית בריאה"
רצית את תיק התיירות?
"הוא היה אחד מבין כמה שהוצעו לי".
איזה עוד תיקים הוצעו לך?
"נשאיר את זה במשא ומתן הקואליציוני. הוצעו לי גם תיקים שיכולתי לעבוד בהם פחות קשה, אבל אני מאוד רציתי את תיק התיירות, כי הייתה לי חפיפה עם התחום לאורך כל הקריירה הפוליטית שלי. זה גם תחום כלכלי. עד הקורונה, התיירות הכניסה לישראל עשרות מיליארדי שקלים בשנה. גם רציתי את התיק כי אני מאוד אוהב אתגרים, וזה אתגר מאוד גדול להגיע ולהתחיל הכול מאפס".
איך באמת משקמים את הענף?
"קודם כל צריך להעביר תקציב. אנחנו מדינה בלי תקציב כבר שלוש שנים, ובגלל זה גם למשרד אין תקציב. האתגר הגדול הוא גם מול האוצר כי אין תיירות נכנסת שמכניסה כסף. אבל זו ההזדמנות לשפר את התשתיות, כי תמיד אחרי משבר יש תנופה.
"לאנשים קשה לא לצאת לחו"ל, ואנחנו מצפים שיהיה בום גדול של תיירות נכנסת אחרי הקורונה. יחד עם משרד הבריאות נכין מתווה של הכנסת תיירים, שלא יסכן את בריאות הציבור אפילו במילימטר. יש לנו גם תיירות פנים יפה בינתיים, אנחנו רואים לא מעט תפוסה ברחבי הארץ".

לספק חמצן

מה עם נתניה? היא בנויה בעיקר על תיירות חוץ.
"זה באמת אתגר. מ-2010 מספר התיירים בנתניה כמעט הוכפל. אני חושב שראש העירייה מרים פיירברג-איכר עשתה כאן עבודה מדהימה. נתניה היא אחת הערים הכי תיירותיות שיש לנו. באופן כללי, הענף הזה מפרנס ישירות כ-200 אלף משפחות באופן ישיר, ובאופן עקיף 200 אלף משפחות נוספות.
"התיירות הוא הענף הראשון שנפגע והאחרון שייצא מזה. אם נפסיק תמיכה מלאה בענף, אנשים יחפשו מקור פרנסה אחר. ואז כשיתחילו להגיע התיירים, לא יהיו כאן תשתיות מתאימות, ואז אנחנו ניפגע כמדינה. אנחנו צריכים לשבת עם האוצר, ולהראות להם את המספרים. להראות להם שאם עכשיו נספק חמצן למלונות ולענף התיירות, כשהשמיים יפתחו אנחנו נרוויח".
העובדה שהתחלת בפוליטיקה של נתניה, תיתן עדיפות לעיר?
"אני מאוד אוהב את העיר ואת התושבים. אין ספק שמרים היא זו שגילתה אותי והביאה אותי לפוליטיקה. יש לה המון זכויות אצלי ואני תמיד אעריך את זה. היא זו שפתחה בפניי את העולם הזה. יש לה אינטואיציה מעולה. אבל אני בא לעזור לכולם כשר, אני לא יכול לתעדף עיר אחת על פני אחרת, אבל כמובן שנתניה היא תמיד בלב שלי".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד. "הצליח להרכיב משהו שאף אחד לא האמין שיקרה"
יאיר לפיד. "הצליח להרכיב משהו שאף אחד לא האמין שיקרה"
יאיר לפיד. "הצליח להרכיב משהו שאף אחד לא האמין שיקרה"
(עמית שאבי)
עוד לפני שסגר שבוע בתפקיד שר התיירות, רזבוזוב עלה לכותרות בשל עניין אחר לגמרי שלא קשור לפוליטיקה - תיעוד של השר ללא חולצה צועד לאורך חוף נתניה אחרי גלישה בים הפך לוויראלי וגרר לא מעט תגובות ומחמאות מצד גולשים ברשת, שהשוו את השר החסון לדניאל קרייג מסרטי ג'יימס בונד.
"הלכתי עם הבנות ללונה פארק בשבת שעברה אחרי הסרטון, אנשים באו וביקשו להצטלם, אז הבנתי שזה עשה קצת רעש", מגיב רזבוזוב, "בסופו של דבר כל אחד יש לו את הזמן האישי שלו, אני מבין שאם אני בים יכולים לתפוס אותי בתמונה כזו או אחרת.
"אני מוכן לזה, אני מבין שזה חלק מהחיים הציבוריים ואתה צריך להיות חשוף יותר, לא יודע עד כמה אשתי אוהבת את זה ואת חלק מהתגובות, אבל אנחנו כמשפחה מבינים את זה. בסופו של דבר אני רוצה להוכיח לאנשים שאני יודע גם לעבוד, לא רק לגלוש".
בוא נדבר קצת על קריירת הג'ודו שלך. פרשת לפני שהבאת מדליה. יש הרגשת החמצה?
"הגעתי לטופ של הטופ, אבל לא הבאתי מדליה. הייתי במרחק קרב אחד ממדליה באתונה. היה לי מאוד קשה לפרוש, אבל היו לי המון פציעות. הנורה של הדלק נדלקה ואני המשכתי לנסוע. כל פעם לא יכולתי לפרוש כי הבנתי שיש לי עוד טיפה. עד שנכנסתי לניתוח לפני אולימפיאדת לונדון (רזבוזוב פרש שנה לפני האולימפיאדה, ב-2011, ד"ס) והבנתי שזהו - זה נגמר.
"אבל אני מאוד מרוצה מהדרך, זו דרך של עבודה קשה שנתנה לי את הבסיס לכל מה שאני עושה בחיים. תמיד אפשר להצטער על משהו שלא השגת בסוף, אבל צריך תמיד להסתכל על המכלול של הדברים".
איפה אתה רואה את עצמך בפוליטיקה עוד חמש שנים?
"עד לפני שנתיים, בנט לא עבר את אחוז החסימה והיום הוא ראש הממשלה, הדברים בפוליטיקה הם מאוד לא צפויים. אני שאפתי לתפקיד של שר ומבחינתי זה גולת הכותרת. לאן אני אמשיך? אני לא יודע. כרגע אני רוצה לסיים את הפרק כשר התיירות ולהצליח בו. כלים יש לי - עכשיו אני רק צריך לעבוד ולהוכיח את עצמי".
לעדכונים: חדשות נתניה