עשרות אנשים הפגינו אתמול (רביעי) ליד כלא מעשיהו נגד שחרורו מהכלא של המחבל וליד דקה (61), שהורשע בחטיפתו ורציחתו של החייל משה תמם לפני 39 שנים. יוזמת ההפגנה היא ד"ר אורטל תמם, אחייניתו של החייל משה תמם, שקראה לאנשים להגיע ולהפגין בעקבות קיום ועדת השחרור של דקה במקום.
3 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל ואחייניתו אורטל תמם
משה תמם ז"ל ואחייניתו אורטל תמם
משה תמם ז"ל ואחייניתו אורטל תמם
(צילום: פרטי)
דקה עלה אתמול לוועדת שחרורים בעקבות בקשתו להשתחרר מהכלא בשל מצבו הבריאותי, על אף שהחוק לא מתיר שחרור מוקדם למחבלים. החלטת הוועדה נדחתה, אולם בני משפחתו כשבראשם האחיינית אורטל תמם, פתחו במאבק נגד החלטה זו בטענה כי הם לא מוכנים שהמדינה תאפשר את שחרורו של דקה, מי שנחשב לאסיר ביטחוני וותיק, שלטענת המשפחה, לא הפסיק את פעילותו גם בין כותלי הכלא.
נציין כי ב-6 באוגוסט 1984 סערה המדינה לאחר שמשה תמם, חייל בן 19 ובן למשפחה מנתניה נחטף בצומת בית ליד ונרצח על ידי מחבלים. דקה, ערבי ישראלי מבקה אל גרבייה, שהיה חלק מחוליית מחבלים שזממה להעבירו לסוריה לצורכי מיקוח, אולם בחרה לענות ולהרוג אותו, נתפס ונידון למאסר עולם. גם בכלא הוא המשיך במעורבות פוליטית כפעיל בתנועת בל"ד, ואף שימש כדובר האסירים בפני שלטונות הכלא. בנוסף, בשנת 2016 בעודו כלוא בבית הסוהר קציעות, נתפסו בחזקתו טלפונים ניידים אותם קיבל מחבר הכנסת באסל גטאס.

3 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל והוריו
משה תמם ז"ל והוריו
משה תמם ז"ל והוריו
(צילום: באדיבות המשפחה)

"כששמעתי שהוא עולה לוועדת שחרורים ביום שלישי בערב מיד פרסמתי פוסט בפייסבוק", מספרת תמם שחושפת כי העובדה שדקה עולה לוועדת שחרור רגילה, הגיעה לאוזניה במקרה. "בעקבות הפוסט בו סיפרתי שהרוצח הזה הגיע בטעות לוועדה הלא נכונה, הגיבו המונים והגיעו לא מעט אנשים שעמדו איתנו מחוץ לוועדת השחרורים. בנוסף מיד פנינו לגורמים בכנסת, ביניהם בן גביר, יריב לוין והשב"ס להגיד להם שיש בעיה בהתנהלות בית המשפט בכל הנוגע לסיפור הזה, השיבוץ של הבקשה של דקה בוועדת השחרורים הלא נכונה".
תמם מצהירה שהיא לא מתכוונת לוותר במאבק הזה וטוענת: "לצערי, במקום לטפל בטעות, הגורמים המעורבים ניסו כל הזמן להעביר את האחריות אחד לשני. בסוף בן גביר לקח אחריות על הסיפור הזה והתחיל לבחון את הנושא, אבל לצערי כרגע הטעות של השיבוץ בוועדה הלא נכונה נעשה, ולראיה כבר התקיימה הוועדה בזמן שאנחנו הפגנו ועמדנו בחוץ בשמש, במטרה שישמעו אותנו, את מה שיש לנו המשפחה להגיד. בזמן הזה הוועדה דנה בזה אבל לא התקבלה החלטה כרגע וזה קשה כי אנחנו מרגישים מאוד לבד בסיפור הזה. עלול להיווצר מצב שהרוצח הזה יהיה בחוץ בעוד כמה ימים".

3 צפייה בגלריה
אורטל תמם וענבל רץ גילמור בהפגנה מול הכלא
אורטל תמם וענבל רץ גילמור בהפגנה מול הכלא
אורטל תמם וענבל רץ גילמור בהפגנה מול הכלא
(צילום: פרטי)

ההסבר לפיו דקה מבקש שחרור מוקדם בשל מצבו הרפואי, לא מרשים את אורטל, בתו של אורן, אחיו הבכור של משה ז"ל, ומי שגדלה בנתניה ומכירה את מאבק משפחתה עוד מהיותה ילדה. "אנחנו רוויי מאבקים", היא מספרת. "סבתא שלי כבר לא יכולה לעשות את זה וגם לאבא שלי שהוביל את המאבקים לאורך השנים קשה, אז כיום פונים אליי ואני זו שעושה את זה עבורם. אני לא אוותר כי מבחינתי אין בכלל סיבה להתעסק בבקשה שלו. למה שאני אקבל את הבקשה הזו שלו להשתחרר מוקדם? מה הוא עשה שמגיעה לו ההטבה הזו להשתחרר מוקדם? הוא רצח חייל צה''ל והמשיך להתעסק בטרור גם מתוך הכלא. אין שום סיבה שהוא ישתחרר מוקדם. אז למה שאני אקבל את זה?".
היא מוסיפה כי בהכשרתה היא רופאה והיא אכן מבינה את מצבו הרפואי. "קודם כל, צריך להבהיר - הוא לא כזה חולה. יש לו עוד שנתיים לחיות לפחות, וזה לפי הרופא שלו. בנוסף, גם אם הוא חולה וזה יומו האחרון, כפי שהוא רצח והתעלל בדוד שלי שהיה אז נער צעיר וחף מפשע, ראוי שהוא יסיים את ימיו בכלא או לכל הפחות שיסיים את הזמן הקצוב לו כעונש בכלא".

קראו גם:

"אם הוא ישוחרר, הוא יקבל כבוד גדול יותר ממה שקיבל המחבל כרים יונס", מבהירה אורטל ומסבירה כי מאז שדקה נכנס לכלא הוא הפך לסמל טרור. "לא סתם המשפחה שלי נאבקה להסיר את המימון מהצגה על שמו בשנת 2015", היא חושפת בכאב את מאבק המשפחה בהאדרת שמו של דקה. "מדובר באדם שלא הפסיק לפעול גם מאחורי סורג ובריח, כולל הברחת הזרע שלו למישהי שרצתה להיכנס להריון ממנו מחוץ לכלא, דבר שקרה למרות שהתרענו לשב"כ שזה עלול לקרות", היא שוטחת בכאב את הסיבות בגינן היא חוששת משחרורו. "בנוסף, מדובר באותו דקה שאליו הוברחו טלפונים על ידי חבר כנסת. ברור לכולם שמדובר כאן ברוצח שמיצב לעצמו סטטוס של לוחם מתוך הכלא".
מה את בעצם מבקשת?
"אני מבקשת מחברי הממשלה לתמוך בנו ואני מצפה את זה גם מחברי האופוזיציה, כי מדובר פה בשאלה של לוחמה בטרור, שאלה שמעסיקה את כולנו ורלוונטית לכולם ואני מצפה לקבל מהם רוח גבית. אני רוצה שכולם יבינו שאם אנחנו ניתן לו, לרוצח הזה שרצח בדם קר את דוד שלי שכל החטא שלו היה ללבוש מדי זית, והמשיך לפעול לקידום טרור מתוך הכלא והפך להיות סמל לטרור, את האפשרות להשתחרר מוקדם, וזה לא משנה מה הסיבה לכך, אנחנו בעצם אומרים שזה משתלם להיות טרוריסט בישראל, זה משתלם לפגוע בנו ולרצוח בנו. במעשה שכזה אנחנו נותנים מקום לטרור. חשוב שאנשים יבינו שאם הוא משתחרר הוא הופך להיות סלב אצלו במגזר, כי במעשה הזה אנחנו מכשירים את הקרקע לכך שהוא הולך לחנך את דור העתיד שהטרור משתלם".