יוזמה יוצאת דופן בנתניה: חוף שבו דרישות הלבוש יהיו צניעות והביקיני יהיה מוקצה. את היוזמה מובילה קבוצת תושבים שכבר החלה בגיוס תומכים, כולל עצומה, שכמאתיים איש כבר חתמו עליה, להקמת "חוף משפחות" ברצועת החוף הנתנייתית. החוף יהיה מיועד בעיקר לציבור הדתי והמסורתי, ויאמץ קוד לבוש צנוע.
3 צפייה בגלריה
חוף צאנז הנפרד. בנוסף יוקם חוף צנוע?
חוף צאנז הנפרד. בנוסף יוקם חוף צנוע?
חוף צאנז הנפרד. בנוסף יוקם חוף צנוע?
( צילום: אסף פרידמן)
התושבים המובילים את היוזמה, מספרים כי הם מעוניינים לגייס תמיכה ציבורית רחבה יותר, לפני שיגישו בקשה בנושא לעירייה. כזכור, לפני מספר שנים, חבר המועצה ישראל שטבון העלה הצעה דומה לסדר היום - שנדחתה.
קראו גם:
"יש בנתניה ציבור דתי די רחב, שרוצה לבלות בחוף עם המשפחות שלו", אומר הרב עידו פכטר, ממובילי היוזמה ומסביר: "אנחנו לא רוצים הפרדה. יש לנו בעיה שאנחנו לא כל כך מוצאים את עצמנו בחופים המעורבים, בגלל שאנחנו דתיים יש לנו סטנדרטים אחרים של לבוש, גם של גברים וגם של נשים, וזה מה שגורם לנו ולרבים כמונו או לוותר על הבילוי המשפחתי בים, או ללכת פשוט לחופים שהם לא מוכרזים וזה מסוכן.
יש את חוף צאנז שהוא החוף הנפרד. צפונית לו, אחרי הגדר שמגבילה אותו, ניתן לראות המון מתרחצים מהציבור הדתי שבאים לשם עם המשפחות שלהם, שנמצאים שם בהמוניהם. זה חוף לא מוכרז, אין שם מציל ויש שם ילדים, זו סכנת נפשות".
אתם חושבים שהדרישה לחוף צנוע היא לגיטימית?
"מבלי להיכנס ולהתווכח אם הדרישות נכונות או לא נכונות, יש ציבור שאלה הנורמות שלו. ואם יש ציבור מספיק גדול בשביל זה, אפשר למצוא חתיכת חוף בשבילו, שמשפחות יוכלו לבלות יחד. בעבר, מי שניסה את זה לקדם את זה, היה ישראל שטבון שהיה במועצה, ולא הצליח. זה בסופו של דבר מה שציבור רחב בנתניה מעוניין ורוצה, ואנחנו בטוחים שאפשר למצוא משהו".
מה הצעד הבא?
"בינתיים אנחנו מגבשים תמיכה ציבורית לעניין הזה, ואנחנו למדנו שכאשר שיש תמיכה ציבורית, אפשר לבוא עם זה לעירייה. אני אישית עדיין לא הגשתי בקשה רשמית, כי אנחנו עדיין בשלב התמיכה הציבורית, אבל ודאי שזה יגיע. טרם גייסנו חברי מועצה למטרה שלנו".
"היוזמה היא ברורה, להקים חוף משפחות בנתניה", אומר דורון ישי, פעיל בנושא. "בעיקרון יש משהו כזה, מצפון לצאנז, אבל הוא לא מוכרז ולא רשמי. הרעיון מבורך, טוב ויפה, השאלה היא אם תהיה מספיק תמיכה ציבורית כדי שמישהו מהמחליטים יעשה משהו בנידון. בחוף הזה יהיו אנשים שיתלבשו באופן צנוע יותר מאיך שהם מתלבשים בחופים אחרים. אין דבר כזה בארץ".
3 צפייה בגלריה
חוף סירונית בנתניה
חוף סירונית בנתניה
חוף סירונית בנתניה. שם עדיין מותר ביקיני
(צילום: אסף פרידמן)
תהיה בקרה על מה אנשים ילבשו?
"אני מניח שלא, זה מאוד מסובך להגדיר מה עובר את הגבול. אני חושב שזה חוף שיגדירו אותו ככה, ואז פשוט אנשים מהציבור הדתי והמסורתי יגיעו אליו. כמו שאתה לא נכנס לאולם קולנוע ואנשים יושבים בביקיני, אני מאמין שזה עניין של לקבוע קוד לבוש".
ומה אומרת על היוזמה סגנית ראש העירייה והממונה על החופים, טלי מולנר?
"יש לנו בנתניה תשעה חופים, מתוכם חוף אחד נפרד המיוחד לציבור הדתי ולמענו הרחצה בחוף היא נפרדת לגברים ונשים. בנוסף, לבקשת ציבור זה, החוף הנפרד גם סגור בשבת, מה שהופך אותו לחוף כשר בהרבה משאר החופים הנפרדים בארץ.
התקופה המבוקשת ביותר לציבור הדתי היא 'בין הזמנים', שזה 21 ימים בהם פוקדים את החוף מדי יום מאות מבקרים מנתניה והסביבה. בימים של 'בין הזמנים', סוכת המציל מתוגברת במצילים רבים נוספים, וכן מוצבים דרך קבע במים מצילים נוספים השוהים בים בין המתרחצים.
3 צפייה בגלריה
טלי מולנר. "בימי שבת אני קמה בחמש בבוקר, ובעשר אני כבר בסיור בחופים"
טלי מולנר. "בימי שבת אני קמה בחמש בבוקר, ובעשר אני כבר בסיור בחופים"
טלי מולנר
(צילום: אסף פרידמן)
לא קיבלתי פניה בנושא פתיחת חוף מסורתי ונחשפתי לזה רק בעקבות העצומה. הבקשה לפתיחת חוף חדש למשפחות מסורתיות שרוצות להגיע יחד לחוף, גברים ונשים, מבלי שיאלצו לראות סביבם מראות לא צנועים כמו אישה עם בגד ים ביקיני, כדבריהם, היא בקשה שלא נוכל להיענות לה בשלב הזה. אציין כי אני לא מכירה בשום עיר בארץ חוף המיועד רק למשפחות מסורתיות בלבד".
עוד מוסיפה מולנר לגבי הבקשה של משפחות מסורתיות לבלות יחד בים כמשפחה כי, "משפחה מסורתית הרוצה להגיע לים יחד כל המשפחה מוזמנת להגיע לאחד מתשעת החופים שיש בעיר. העיר שלנו מתכננת בעתיד להרחיב את מספר החופים המוכרזים שלה, ויפתחו חופים נוספים כמו פולג צפון ואיילנד ואני בטוחה שגם משפחה מסורתית תמצא את המקום שלה ליהנות יחד בחופים היפים שלנו".
מעיריית נתניה נמסר: "בימים אלו מבוצעות בעיר נתניה עבודות להקמת שוברי גלים אשר יוצרים אפשרות ליצירת חופים נוספים שניתן להשתמש בהם כחופי רחצה ובהמשך ניתן לייעד אחד מהם לטובת המשפחות דתיות. כל זה בכפוף לכך שמשרד הפנים יאשר תקציב ראוי לשאת בעלות חופי הרחצה, כפי שהוגש על ידינו בג"צ בנושא שיידון בחודש ספטמבר"
לעדכונים - חדשות נתניה