לפני כשבועיים יצאו תושבי שכונת טוברוק שבדרום נתניה מבתיהם וצפו במחזה חריג. לדבריהם, לא ידעו אם לצחוק או לבכות. שריפה פרצה בשדה קוצים בשכונה ורכב של כבאות והצלה הוזעק למקום אך במשך דקות ארוכות הוא פשוט לא הצליח למצוא את הכניסה לשכונה. למה? כי אין כניסה מוסדרת לשכונה. מסתבר שהכביש שמוביל אליה נחסם על ידי העירייה ומה שנותר זה שביל מאולתר שהתושבים יצרו.
בסופו של דבר, כוחות הכיבוי התייאשו והרכב ירד אל השכונה דרך התלולית עצמה תוך כדי סכנת התהפכות, רק כדי לכבות את האש. המקרה הסתיים בנס ללא נזק לפני שהשריפה הספיקה להתפשט לכיוון הבתים.
1 צפייה בגלריה
התושבים: "אנחנו משלמים ארנונה כמו כולם, למה שלא נקבל תשתיות מתאימות?"
התושבים: "אנחנו משלמים ארנונה כמו כולם, למה שלא נקבל תשתיות מתאימות?"
התושבים: "אנחנו משלמים ארנונה כמו כולם, למה שלא נקבל תשתיות מתאימות?"
(צילום: יובל חן)

הכביש והשביל

התקרית עם מכבי האש לא הפתיעה את תושבי השכונה. התושבים מספרים כי לפני מספר חודשים, לאחר שקבלנים החלו בבניית בנייני קומות מסביב לשכונה הקטנה בה מתגוררים כ-12 משפחות, העירייה סללה כביש גישה לשכונה במקום שביל כורכר שנהרס לטובת הבנייה. הכביש נסלל ואף הותקנה תאורה, ולתושבים הייתה סוף סוף גישה תקינה מחוץ ואל השכונה. אך הבעיה החלה לפני מספר שבועות כאשר הכביש החדש שהעירייה סללה, נחסם ללא הודעה מראש.
"פתאום לפני חודש קמנו, בוקר אחד, וראינו שבקצה של הכביש שהעירייה סללה הציבו משרד מכירות", מספר תושב השכונה, "פשוט חסמו לנו את הכניסה והיציאה לשכונה, ככה בלי התראה, בלי סיבה". רק כדי לצאת ולהיכנס לשכונה וממנה, אחד התושבים לקח יוזמה וסלל כביש גישה מאולתר בעצמו. "אם אחד מהתושבים לא היה סולל שביל אספלט לבד על חשבונו באופן מיידי, היינו סגורים בשכונה", אומר תושב השכונה, "זה מגוחך, זה פשוט לא ייאמן".
לטענת התושבים, העובדה שקיים כיום רק שביל גישה מאולתר לשכונה, גורמת להם לאינספור מחדלים. "אם בא מישהו אליי הביתה, אני אומר לו לחכות לי מחוץ לשכונה. עדיף שהוא לא ייכנס, כי הוא לא ידע איך להיכנס ואיך לצאת", אומר תושב המקום. "אני התגייסתי לפני שנתיים - ורק לא מזמן קיבלתי צו גיוס, תבין את האבסורד", אומר אחד מצעירי המקום, "הדואר מגיע באיחור מטורף. גם לפני שסללנו את השביל הזה, כשהיה שביל גישה של העירייה. השכונה היא פשוט מובלעת שלא מתייחסים אליה".
"הילדות שלי צריכות לחזור מבית הספר ברגל מהכביש הראשי, כי הרכב של ההסעות לא מסכים להיכנס לשכונה דרך שביל הגישה שסללנו", אומר תושב אחר, "אני צריך לשלוח את הילדות הקטנות שלי לכביש הראשי כשמסביב יש פה אתרי בנייה עם אנשים שאני לא יודע מי הם ואני לא מכיר אותם, בגלל שרכבי ההסעות לא נכנסים לפה. השריפה פה הייתה הקש ששבר את גב הגמל. עזוב את המצוקה הקבועה, מה נעשה אם יהיה פה שוב אירוע רציני? אם מישהו צריך אמבולנס, מה נעשה אז?".
"אי אפשר אפילו להזמין מונית", מוסיף תושב אחר, "הם לא נכנסים לפה. אני אתקשר לנהג מונית, יגיד לי 'איפה אתה גר, בטוברוק? עזוב, תודה רבה ושלום'"
פניתם לעירייה?
"פנינו לכולם בעירייה, למוקד העירוני, להנדסה, למי שאתה רוצה. זה הכל עניין של כסף"
מה זאת אומרת?
"בעירייה מנסים לייאש אותנו. הם יסגרו אותנו מפה ומפה, עד שנתייאש. הם רוצים שאנחנו נהיה כמו כפר שלם, הם רוצים שנמכור לקבלנים את השטח שלנו כדי שיבנו פה בניינים במקום הבתים שאנחנו גרים בהם עשרות שנים. יש כאלה אצלנו שמוכנים למכור, אבל לא בכל מחיר, ממש לא. כל הקבלנים שבאו להציע לנו זה ליצנים, לא נראים לנו. אבל העירייה לוחצת כדי שנמכור בכל מחיר".
היעדר שביל הגישה הוא לא הבעיה היחידה של השכונה. בשכונה עצמה אין תשתיות מתאימות. אין כבישים, תאורה ומדרכות, והתושבים טוענים כי אפילו את הביוב בשכונה, בנו בעצמם. תנופת הבנייה באזור של בניינים חדשים רבי קומות, אף גרמה להפרדה בין שני חלקי השכונה, בודדה מספר משפחות המתגוררות ליד מגרש הכדורגל המיתולוגי של טוברוק משכניהם, והביאה לבעיות חדשות.

"שלא יקרה אסון"

"הפרידו בינינו, אנחנו כמו צפון קוריאה ודרום קוריאה", אומר שכן שגר בחלק בשכונה שהופרד בעקבות הבנייה, הנמצא סמוך למגרש הכדורגל, "פעם הייתי יכול להגיע הביתה מהכביש ליד המגרש ומהשכונה עצמה. אחרי שבודדו אותנו, יש לבית שלי רק את כביש הגישה ליד המגרש, וזו בעיה. אם בא אליי רכב מלמעלה וחוסם אותי, אני לא יכול לצאת. יש בכביש מכוניות חונות של אנשים שבאים לראות כדורגל במגרש ולשחק, ואני פשוט לא יכול לצאת מהבית".
התושבים המיואשים מספרים כי אין להם דרישות מופרזות מהעירייה, רק התקנת תשתיות ושביל גישה תקין אל השכונה וממנה, שימנע את הבידוד ממנו היא סובלת כיום.
"אנחנו משלמים ארנונה בדיוק כמו כולם", אומר תושב השכונה, "למה שלא נקבל תשתיות מתאימות? מה כבר ביקשנו? לא יאכטות ולא יהלומים. כביש נורמלי להיכנס ולצאת מהשכונה. יש פה אנשים מבוגרים, נכים. אם לא יטפלו בנו - זה ייגמר חלילה באסון".
מה הסיכוי שמסדרים לכם את הבעיה עד צאת הכתבה?
"אין סיכוי ובחיים לא. זה כמו שאתה תגיד לי שירד שלג באמצע אוגוסט".
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "מדובר במתחם שבו לא ניתן להסדיר את כביש הגישה המאושר בתב"ע בגלל חריגות הבניה של בעלי המגרשים הפרטיים שפלשו לשטח הכביש. משכך ועל רקע הפיתוח המשמעותי במתחם (שמבוצע על פי תוכנית מאושרת), החלו מנהל האכיפה, מנהל ההנדסה ואגף הנכסים בפעילות להשבת הקרקע הציבורית ופינוי הפולשים.
לכשיסתיימו פעולות האכיפה ויוסרו חריגות הבניה, יבוצע הכביש בהתאם לתוואי שאושר בתוכנית".
כל העדכונים - חדשות נתניה