רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תסדיר זכויות בניה לתושבים הגרים על קרקע חקלאית של מושב בית יצחק.
בית המשפט המחוזי בתל אביב חייב בפסק דין תקדימי את רשות מקרקעי ישראל ורשויות התכנון לפתור את בעיית "שכונת קדמה" הבנויה על שטח חקלאי של מושב בית יצחק בצמידות לשכונת נווה איתמר השייכת לנתניה.
1 צפייה בגלריה
 שכונת קדמה. מצב אבסורדי
 שכונת קדמה. מצב אבסורדי
שכונת קדמה. מצב אבסורדי
(צילום: נמרוד גליקמן)
במשך 80 שנים בתיהם של שכונת קדמה, שהוקמה על ידי מתיישבי הקיבוץ המאוחד, על אדמות מושב בית יצחק בתחילת שנות הארבעים, אינם מוסדרים מבחינה קניינית, תכנונית ומוניציפאלית, למרות ניסיונות הסדרה מצד התושבים מול עיריית נתניה שסירבה להעבירם לתחום שיפוטה, ומול המועצה האזורית עמק חפר ומושב בית יצחק שלא רצו להכיר בשכונה כחלק מהמושב. הסוגייה יצרה מצב אבסורדי לפיו, התושבים מקבלים שירותים מוניציפאליים מהמועצה האזורית עמק חפר וילדיהם לומדים במוסדות החינוך של המועצה, אך הם מממשים את זכות ההצבעה בבחירות המקומיות לעיריית נתניה.
קראו גם:
בשנים האחרונות רמ"י הוסיפה ודרשה, כתנאי לקידום תוכנית מפורטת, שהתושבים יוכיחו את זכויותיהם הקנייניות בקרקע. חלק מן התושבים הצליח לעשות זאת, בעוד אחרים הצליחו להציג מידע חלקי בלבד בשל העובדה כי מדובר בשרשרת "החלפות ידיים" בבתי המגורים המתפרסת על פני 80 שנים.
התושבים התאגדו ובאמצעות עורכי הדין גד שטילמן ואריאל רוט ממשרד עו"ד גד שטילמן ושות' העוסק באגודות שיתופיות, הגישו תביעה לקבלת צו עשה המחייב את ועדות התכנון, מושב בית יצחק והוועדה המקומית עמק חפר להכין תוכנית מפורטת לשכונה. בכתב התביעה טענו עורכי הדין בין היתר שניתן לקדם תוכנית מתאר המסדירה את זכויות התובעים בשכונת קדמה, מבלי להוכיח את זכויות הקניין של כל אחד מהתושבים כדרישת רמ"י.
בפסק הדין, מתחה השופטת הלית הילס ביקורת על המוסדות המיישבים והביעה צערה על כך שבמשך עשרות שנים לא השכילו הגורמים הרלוונטיים למצוא פתרון למכלול המחלוקות בפן התכנוני, הקנייני והמוניציפאלי. בהחלטתה קיבלה השופטת את טענת התובעים שאין באי הוכחת קניין כדי למנוע קידום תוכנית מפורטת שתסדיר את בתיהם וקבעה לוחות זמנים לביצועה.
בנוסף חייבה השופטת את ועדת הגבולות הגאוגרפיים של משרד הפנים לקבל תוך זמן קצוב החלטה באשר לשיוך המוניציפאלי של השכונה וכן הורתה לרמ"י למנות אחראי מטעמה שיזום תוכנית מתאר אשר תיקח בחשבון את כל הגורמים הפיזיים בשטח כפי שנוצרו במהלך השנים, וכן את הגורמים התכנוניים והמשפטיים הרלוונטיים.
עורכי הדין גד שטילמן ואריאל רוט מסרו: ''מדובר בתוצאה משפטית צודקת ונכונה המאפשרת לתושבים הגרים עשרות שנים ללא כל זכויות קניין, לזכות בפתרון עם אופק תכנוני קרוב שיאפשר רכישת קניין פרטני לכל אחד מהתושבים".
כל העדכונים - חדשות נתניה