עיריית נתניה הודיעה השבוע על הקמתו של "שביל המעברות" - פרויקט חדש בנתניה, הנועד לספר את סיפורן של המעברות ושל הקמת מחנות העולים בעיר. המיזם כולל, בין היתר, הקמת נקודות הנצחה במיקומים שפעלו בהם מעברות בנתניה, כאשר נקודות ההנצחה יכללו שילוט ובו סיפור קצר על המעברה שפעלה במקום וסביבו פיתוח שטח הכולל 2-3 ספסלים ורחבה קטנה.
1 צפייה בגלריה
מחנה עולים בנתניה
מחנה עולים בנתניה
מחנה עולים בנתניה
(צילום: באדיבות הארכיון הציוני )
בעירייה מספרים כי אל נקודות ההנצחה מתוכננים להגיע מבקרים רבים בסיורים, בין היתר - תלמידים, חיילים ותיירים, כדי ללמוד על סיפור המקום.
הפרויקט מסמן את הצטרפותה של נתניה ליוזמה ארצית שמוביל בני אשר, שהקים בשנת 2017 עמותה למורשת מעברות: "מעקירה לתקומה". העמותה הוקמה "במטרה להנציח פרק מופלא בבניית מדינת ישראל, סיפור הקמת המעברות ואנשיהן - העולים והקולטים.
קראו גם:
"סיפור המעברות הוא סיפור שלא ייאמן על מדינה שהכפילה תוך מספר חודשים את אוכלוסייתה", אומר אשר, "עולים עלו מכל רחבי העולם וכולם עברו את אותו מסלול, ולכל אחד הסיפור האישי שלו ושל משפחתו. הסיפורים מתומללים ומוכנסים לאתר העמותה".
יצויין כי היוזמה הובאה בפני הועדה לשימור אתרים, בראשותו של סגן ומ"מ ראש העירייה, אלי דלל, אשר אימץ את המיזם. "אני מבקש להודות לבני אשר על פועלו ועל שהביא סוגיה חשובה זו של שימור נושא המעברות בפני הוועדה לשימור אתרים", אומר דלל, "הפרויקט הובא בפני ראש העיר, מרים פיירברג-איכר והנהלת העירייה והתקבלה הסכמה לתיקצובו ועל כך יש לברך."
בשלב זה, יצא אגף תכנון ועיצוב עיר במינהל ההנדסה בשיתוף עם חוה אפל, מנהלת המוזיאון לתולדות נתניה, בכדי לאתר את מיקומי המעברות ואת הנקודות להצבת השלטים, כאשר מחלקת תכנון ועיצוב עיר תציע עיצוב לשלטים ולפיתוח השטח.
"מאות אלפי עולים הגיעו למחנה העולים באזור קרית צאנז ועין התכלת, שם פעלו מתקני הצבא הבריטי שהועברו לעיריית נתניה ושימשו כמוסדות ציבור", מספרת אפל, "היתר – היה מערך גדול של אוהלים שהתקיים לאורך שנות ה-50. כמו כן הוקמו מחנות מעבר ושיכוני עולים בשולי העיר - בין היתר ליד מכללת נתניה, בנאות הרצל(סלע) וברמת ידין. גם בתי הכפר אום חאלד אוכלסו בעולים".
בהזדמנות זו, פונה אפל לציבור הרחב ומבקשת לשתף אותה בעדויות השונות בנושא, כדי לשמר את המורשת הערכית לדורות הבאים.
כל העדכונים - חדשות נתניה