עשרות הורים, מהשכונות בן ציון, אזורים, אירוסים ואגמים בנתניה, יוצאים למאבק כדי לאפשר לילדיהם להמשיך להשתמש בהסעות מטעם העירייה לקמפוס דורה לאומנויות, שבו הם לומדים, גם בשנה הבאה.
ההורים קיבלו באחרונה הודעה, כי החל מהשנה הבאה ישונו הקריטריונים הקובעים מי מהתלמידים זכאי להסעה. על פי השינוי, חלק מהתלמידים שזכאים השנה להסעה לא יהיו זכאים לה בשנה הבאה, שכן מעתה יהיו זכאים רק ילדי כיתות א'-ד' המתגוררים במרחק של יותר משני קילומטרים מהקמפוס, וילדי כיתות ה'-ו' המתגוררים במרחק של יותר משלושה קילומטרים מהקמפוס.
1 צפייה בגלריה
קמפוס דורה לאומנויות. "נילחם ונפגין", אומרים ההורים
קמפוס דורה לאומנויות. "נילחם ונפגין", אומרים ההורים
קמפוס דורה לאומנויות. "נילחם ונפגין", אומרים ההורים
(צילום: יאיר שגיא)
אלה הם הקריטריונים שקבע משרד החינוך עוד מזמן. למרות זאת, עד כה כל ילדי הקמפוס המתגוררים מחוץ לשכונת דורה היו זכאים להסעות. בשנה הבאה הוחלט ליישם את הקריטריונים שקבע המשרד. עוד נמסר להורים, כי בנוסף, יחויבו תלמידי כיתות א' בשנה הבאה בסכום חודשי של 100 שקל בגין ההסעות.

"תעמדו בהתחייבויות"

מירי וקנין המתגוררת בשכונות אגמים היא אם לשלושה, ובנה הבכור לומד כבר שלוש שנים בבית הספר לאומנויות. הם מתגוררים במרחק של 1.6 קילומטר מקמפוס דורה, ולכן, על פי הקריטריונים החדשים, בנה לא יהיה זכאי להסעות בשנה הבאה. "מי שמע על ילד בכיתה ה' שהולך כל יום יותר משלושה קילומטרים לבית ספר", היא אומרת, "מחשבים את זה כאילו הילדים באים בחללית. אנחנו טוענים שלא מדובר כאן במרחקים שילד יכול ללכת, ומקבלים תשובות כמו 'כשאנחנו היינו ילדים הלכנו ככה'. זאת לא השוואה נכונה כי אנחנו הלכנו על כרי דשא וכבישים עירוניים, ופה מדובר בחציית כבישים ראשיים וסואנים. גם אם ההורים יבואו לאסוף את הילדים, זה ייצור פקקים קשים".
וקנין מוסיפה, כי "עד עכשיו הייתה לנו הסעה. בעבר אמרו לנו שבית הספר הוא הבייבי של העירייה. לא נעים לגלות שזה כנראה כבר לא המצב. הורים מוכנים להשתתף כספית, רק שיהיו לנו הסעות. ההורים מוכנים למשא ומתן, הם לא רוצים להעביר את הילדים בית ספר. אני לא רוצה להגיד לילד שלי שהוא לא יכול ללכת לשם עוד, אבל פתאום אני מרגישה שזרקו אותנו לפח. הייתי בעירייה, ישבתי בחוץ שעה, ואין עם מי לדבר, האוזניים אטומות. הבטחתם משהו, תעמדו בהתחייבות. אלה ילדים, לא חפצים".
לטענתה, במתכונת החדשה ההסעה עדיין תעבור בשכונתה, אך לא תהיה נקודת עצירה.
יערית אזולאי מקריית נורדאו, אם לשני ילדים שייפגעו ממתכונת ההסעות החדשה, אומרת, כי "מדובר באפליית ילדים בחסות עיריית נתניה. מעבר לצוות ולתוכנית הלימודים המצוינת, היה עליי לדאוג לדרך שבה ילדיי יגיעו ויחזרו בכל יום מבית הספר וקיבלתי פתרון מושלם. יש מערך הסעות לכל תלמידי בית הספר, ועוד בחינם. כעת עיריית נתניה פירסמה הודעה, שהחל מתחילת שנת הלימודים הבאה יש שינוי במערך ההסעות וילדיי כבר לא זכאים להסעה. יש הורים רבים כמוני שרשמו את ילדיהם לבית ספר רחוק מביתם בשל טיב בית הספר ומצוינותו, רק בזכות ההסעות, כי הם לא ניידים. ולא רק על ניידות אני מדברת, הרי שעת סיום הלימודים לא מתחברת עם שעות העבודה של המשק הישראלי. גם משרת אם, לצורך העניין, לא מסתיימת בין השעות 12:45 ל-14:30. בימי שמש חמים ונעימים נניח שילד יוכל ללכת מרחק הליכה של חמש עד עשר דקות, מתחנת האוטובוס הממוקמת על הכביש הראשי של דורה. אבל מה יעשה ילד בחורף, יגיע ספוג מים? יחלה בדלקת ריאות?".

ילד כן, ילד לא

אזולאי, כמו הורים אחרים, מתלוננת על כך שבמשפחות רבות ילד אחד זכאי יהיה להסעה ואילו אחיו לא: "השיא של כל הנושא הוא שהחל מהשנה הבאה הבן הקטן שלי יהיה זכאי להסעה (מבחינת מרחק) כי הוא ילמד בכיתה ד', והבן הגדול שלי, שילמד בכיתה ה' לא יהיה זכאי".
אנה איליאגויב, המתגוררת באזורים, אם לתלמידים בכיתות א' ו-ג' בקמפוס דורה, אומרת כי "נרעשנו כששמענו שמבטלים לנו את ההסעה. עניין ההסעות היה גורם מכריע בבחירת בתי הספר. אנחנו לא יכולים כל יום להסיע את ילדינו. אם כל ההורים יוציאו את הילדים מבית הספר, הוא לא ישרוד, אבל אנחנו לא היינו רוצים שזה יקרה. אנחנו רוצים להילחם ולעשות כל מאמץ כדי להצליח להשאיר את ילדינו במסגרת שהם אוהבים. אנחנו רואים את ההתפתחות של ילדינו ואת האהבה שלהם למקום".
עשרות ההורים אומרים שהמאבק רק מתחיל. "אני מבטיחה שלא אשב בשקט, לא אשתוק ולא אוותר. הורים רבים מצטרפים אליי וצועקים את אותה הצעקה. העירייה לא תפלה בין ילדים, ודאי וודאי לא בין אחים", אומרת אזולאי, ומבטיחה שתפנה לעירייה. "אנו כהורי בית הספר נעשה הכול למען ילדינו, נילחם, נפגין ונגיע עד הכי רחוק שאפשר, עד שקולנו יישמע".
וקנין מוסיפה, כי "יש כאן כדור שלג שיילך ויגדל. אני מקווה שיגיעו איתנו לעמק השווה".
מהעירייה נמסר: "מינהל החינוך פתח לפני כמה שנים את אזורי הרישום, ואיפשר בחירה מבוקרת לתלמידים ולהורים. בתי הספר העל-אזוריים מעניקים כיום מבחר מענים מגוונים לתלמידים. השנה, בשל ריבוי התלמידים המבקשים ללמוד בבתי הספר שאינם קרובים לבתיהם, החליט מינהל החינוך לגבש קריטריונים חדשים להסעות, תוך שהוא ממשיך לממן את תלמידי העיר הזכאים להסעה (ילדי א'-ד' המתגוררים מעבר ל-2 ק"מ מבית הספר, וילדי ה' ומעלה המתגוררים מבער ל-3 ק"מ). ההנחיות החדשות מתייחסות לילדים שנרשמים לכיתות א' ו-ז' בשנת הלימודים הקרובה, כאשר הזכאים מביניהם ישלמו 100 שקלים לחודש, דמי השתתפות סמליים".