בית הספר היסודי קמפוס דורה לאמנויות נפתח לפני כשש שנים כבית ספר על אזורי שיכולים להירשם אליו ילדים מכל רחבי העיר. בקמפוס נלמדים מקצועות אמנות מגוונים כמו תיאטרון, מחול, מוזיקה, ציור, קולנוע וצילום, לצד מקצועות הלימוד הרגילים. האופי המיוחד של בית הספר משך אליו במהלך השנים תלמידים משכונות רבות.
מיום הקמת בית הספר העמידה העירייה מערך הסעות עבור כל התלמידים שלא גרים בשכונת דורה. אולם לפני כמה חודשים הודיעה העירייה כי החל משנת הלימודים הבאה יופסקו ההסעות לתלמידי א'־ג' שגרים במרחק של עד שני ק"מ מבית הספר, ולתלמידי ד'־ו' שגרים במרחק של עד שלושה ק"מ מבית הספר. לטענת העירייה, מדובר בקריטריון אותו קבע משרד החינוך.
2 צפייה בגלריה
מחאת ההורים, השבוע
מחאת ההורים, השבוע
מחאת ההורים, השבוע
(צילום פרטי)
ההורים כועסים על ההחלטה. לדבריהם, צמצום ההסעות יפגע בתלמידים רבים ובמשפחותיהם, יביא לעזיבה של תלמידים ותיקים ויקטין את מספר הנרשמים החדשים. בחודשים האחרונים פנו ההורים כמה פעמים למנהל החינוך בעירייה בבקשה לבטל את ההחלטה, אך ללא הצלחה. למרות שלא ניתן פתרון עד כה, ההורים אינם מוכנים לוותר ובתחילת השבוע הם הפגינו מול בניין מנהל החינוך ודרשו לקבל תשובות.

בזכות החזון

"רשמנו את הבנות שלנו לקמפוס דורה לאמנויות בזכות החזון והייחודיות שלו", מספרת שני סלע פרטוש, אם לשתי בנות שלומדות בבית הספר. "אין בית ספר לאמנויות ברמה הזאת בנתניה ובאזור בכלל. בערב החשיפה לקמפוס נאמר לנו באופן מפורש שיהיו הסעות ולא עלתה לרגע האפשרות שזה יהיה עניין זמני.
"אני גרה בשכונת קריית נורדאו. כשהבית שלנו נמצא במרחק של כ־2.8 ק"מ מבית הספר. כלומר, הבת שלי, שעולה לכיתה ד', אינה עומדת בקריטריון ולא תזכה להסעות, ואילו הבת שעולה לכיתה ב' כן תהיה זכאית. זה ממש אבסורד. אמרתי שאני אפילו מוכנה להוסיף תשלום כדי שהילדה הגדולה תעלה להסעה אך לא נותנים לנו את האופציה הזאת. בעירייה חושבים שילד יכול ללכת ברגל את המרחק הזה? מדובר ב־35 דקות הליכה לאדם בוגר, כשהדרך כוללת חציית כבישים סואנים.
"לא ייתכן שילד בכיתה ד' או ה' ילך ברגל בדרך שאינה בטוחה. אני לא אשלח את הבת שלי אם אין לי ודאות שהיא תגיע בשלום לבית הספר. בנוסף, אין תחבורה ציבורית שמגיעה עד לקמפוס. יש אוטובוס שמגיע עד הכביש הראשי בדורה, אבל הוא לא נכנס לתוך הרחוב בו ממוקם בית הספר".
לדברי פרטוש, הילדות שלה מבינות שביטול ההסעות עלול לגרום לכך שהן או חבריהן יעזבו את בית הספר, דבר שגורם להן ללחץ ועצב. "הן ממש בוכות וחוששות שהחברים שלהן יעברו בית ספר. הבת שעולה לכיתה ד' לא מוכנה אפילו לחשוב על מעבר למוסד אחר. למה הילדה שלי צריכה בכלל להתמודד עם זה? כשהחלטנו לשלוח את הילדות לבית ספר על אזורי ידענו שהמשמעות של זה היא שהן ייפרדו מהחברים שהיו איתן בגן ושגרים קרוב אליהן, אבל עשינו את זה בכל זאת כי שיערנו שזה ישתלם.
"היום אני יודעת לומר שבחרנו נכון. הכיתה התגבשה בצורה מדהימה למרות שיש בה ילדים מאזורים שונים ומאוכלוסיות שונות בעיר. זה בדיוק מה שרצינו. ההחלטה לבטל את ההסעות תפגע בחיבור בין האוכלוסיות, כי הרבה תלמידים יעזבו. אנחנו מאוד לא רוצים להעביר את הילדים שלנו בית ספר, כי אנו יודעים שאת מה שיש בקמפוס לא נמצא בשום מקום אחר".

"החלטה נוראית"

לטענת ההורים, רבים מהם כבר החליטו להעביר את ילדיהם לבית ספר אחר מחשש שהמאבק להחזרת ההסעות לא יצליח. החשש הגדול היה שברגע האחרון יתברר להם שהם נשארו ללא בית ספר. בנוסף, ההורים אומרים כי ההרשמה לשנת הלימודים הקרובה קטנה באופן משמעותי בהשוואה לשנים קודמות.
"ההחלטה על ביטול ההסעות היא לא פחות מנוראית", אומר אופיר אלדר, יו"ר הנהגת ההורים. "התלמידים שגרים בכל השכונות המקיפות את דורה לא יהיו זכאים להסעות והרבה מהם ייאלצו לעזוב. מלבד הפגיעה בתלמידים, יש כאן גם נזק לבית הספר מפני שההמשכיות וההתפתחות שלו נעצרות. בהרשמה לכיתה א' ירדנו בכ־30 תלמידים.
2 צפייה בגלריה
ההורים במהלך ההפגנה
ההורים במהלך ההפגנה
ההורים במהלך ההפגנה מול מינהל החינוך
(צילום פרטי)
"בשנים האחרונות נפתחו בכל שנה שלוש כיתות א' והשנה ייפתחו רק שתיים. מלבד זאת, עשרות תלמידים ותיקים יעזבו כי רוב ההורים לא יכולים לקחת ולהחזיר את הילדים. גם התלמידים שכן יהיו זכאים להסעות לא ירצו להישאר אם רבים מחבריהם יעזבו. בטווח הארוך מדובר בהחלטה שעלולה לחסל את עתידו של הקמפוס".
לטענת אלדר, על אף שמדובר בקריטריון משרד החינוך, ההורים מצפים כי העירייה תפעיל שיקול דעת. "הקריטריון פחות מעניין. כשמנהלים בית ספר על אזורי, אינטגרטיבי, עם כל כך הרבה מורכבויות כמו קמפוס דורה, צריך לחשוב מעבר ולנהוג ברגישות ובחוכמה".
ההורים, שמתמודדים עם הסוגיה הזו כבר כמה חודשים, דורשים לקבל תשובות. "הדברים לא נסגרים וזה מייצר אי שקט", אומר אלדר. "אנחנו מבקשים שהנושא ייפתר בהקדם האפשרי".
לדניאל מהרט יש שתי בנות שלומדות בבית הספר, אחת עולה לכיתה ד' והשנייה סיימה השנה את כיתה ו'. המשפחה גרה בשכונת אזורים. "קשה מאוד להיות באי ודאות", הוא אומר. "חשוב להבין שההסעות הן דבר נחוץ בבית ספר כמו קמפוס דורה לאמנויות. בית הספר לא יוכל להתקיים רק מתלמידי דורה ולכן מרכיב ההסעות הוא קריטי. לצערי הרב, אם לא יהיו הסעות לכולם, אין שום סיכוי שהבת שלי תוכל להמשיך ללמוד בקמפוס. זה לא יהיה פשוט עבורה לעזוב את כל החברים שנמצאים איתה מכיתה א'.
"חוץ מעוגמת הנפש שבעזיבת החברים, יצער אותה להפסיק ללמוד את כל תחומי האמנות שיש בקמפוס. בית הספר הזה נותן מענה רחב לכל הרצונות והיכולות של הבת שלי. הקמפוס הוא פשוט מודל להצלחה מכל הבחינות - אקלים בית הספר, הצוות החינוכי, לימודי האמנות, האינטגרציה והחדשנות. לי זה יהיה מאוד חבל אם נחזור לאחור. זה יפגע לא רק בבית הספר אלא בשכונת דורה כולה".
מעיריית נתניה נמסר: "מינהל החינוך אכן הוביל מהלך מבורך של פתיחת אזורי רישום, אשר איפשר לתלמידים והורים בחירה מבוקרת של בתי הספר ובתוך כך - מתן מבחר מענים חינוכיים מגוונים לתלמידי העיר. ההסעות בוצעו על פי תבחינים ידועים מראש ורק בקמפוס דורה, לא פעלה הנהלת בית הספר על פי האישור שניתן לה ואיפשרה לתלמידים שלא הופיעו ברשימות לעלות על ההסעה. חשוב להדגיש כי ההסעות לבתי הספר העל אזוריים, נעשות על ידי העירייה לפנים משורת הדין, במימון מלא של הרשות, כאשר עד לרגע זה לא קיבלה העירייה כל סיוע מצד משרד החינוך, כך שהיא נושאת בנטל הזה לבדה. בימים אלו מינהל החינוך בוחן את נושא ההסעות כולל בחינת קריטריונים ייחודיים לבית ספר זה".