הוועדה המחוזית לתכנון ובניה דנה ביום ראשון האחרון בשתי התנגדויות שהגישו עיריית נתניה ותושבי שכונת ותיקים (נאות גנים) כנגד "מסוף הבננה" - מסוף תחבורה ציבורית המתוכנן לקום מזרחית לשכונת ותיקים, כחלק מתכנית שכונת הבננה, וצפוי לאכלס כ-100 אוטובוסים.
1 צפייה בגלריה
מתחם הבננה
מתחם הבננה
מתחם הבננה כפי שהוצגה במפגש שיתוף ציבור
(צילום רפרודוקציה: אסף פרידמן)
קראו גם:
בהתנגדותם של התושבים, נטען כי כשהוצגה בפניהם התכנית בשיתוף ציבור ב- 2019, על ידי מהנדס העיר הקודם, התכנית הוצגה כאילו מסוף התחבורה נמצא ממזרח לכביש העוקף המתוכנן בתכנית, ורחוק מבתי התושבים בשכונת ותיקים. אלא שבדיעבד, התברר לתושבים כי בתכנית שהופקדה המסוף מצוי ממערב לכביש העוקף המתוכנן, ונמצא במרחק של כמה עשרות מטרים בודדים מבתי התושבים בשכונת ותיקים.
בהתנגדותם התושבים מוסיפים וטוענים כי בשל ההטעיה לכאורה, לא הגישו תושבי השכונה התנגדותם במסגרת תקופת ההתנגדויות לתכנית הבננה. עוד נכתב כי רק עקב מאמצים של עיריית נתניה לתקן את "העיוות הזה", ניתנה לתושבי השכונה זכות להתייחס לעניין ולהגיש את התנגדותם.
התושבים מדגישים בנוסף כי אין שום יתרון בהקמת המסוף בסמוך לשכונה, מכיוון שמדובר במסוף קצה אזורי להסעת המונים, ובאוטובוסים שכלל לא נדרשים לעבור בתוך השכונה או בתחום העיר נתניה. התושבים מוסיפים וטוענים כי הרחקת המסוף מאזור מגורים, מהווה פתרון בטיחותי יותר. בנוסף, המרחק הקצר שקיים בין המסוף המתוכנן בתכנית המקורית לבין בתי התושבים בשכונת ותיקים הוא של כמה עשרות מטרים בודדים, מה שעל פי ההתנגדות "מבטיח פגיעה קשה בתושבי השכונה ובפרט בבתים המזרחיים בשכונה".
בהתנגדות מוסיפים התושבים וכותבים כי "המסוף עתיד להפריע ולפגוע באיכות החיים של תושבי השכונה. הן מבחינת רעש, הן מבחינת זיהום אוויר מאוטובוסים רגילים וקרינה עקב הטענת אוטובוסים חשמליים והן מבחינת צפיפיות ועומסי תנועה - שייגרמו ממעבר עשרות רבות/מאות אוטובוסים בכל יום. אין שום הצדקה ו/או סיבה הגיונית לפגוע כך בשכונה קיימת".
בהתנגדות מתייחסים גם התושבים לעובדה שאם המסוף יקום ממערב לכביש העוקף וממזרח לשכונה, הוא יהיה סוג של "שטח כלוא", ובעתיד אם ירצו להרחיב את מסוף האוטובוסים, הדבר ייתקל בקשיים נוכח בתי השכונה החוסמים צד אחד שלו, וכביש החוסם את הצד האחר. כמו כן, מדגישים תושבים בשכונה את החוסר ב"שטחים חומים" בשכונה - שטחים להקמת מבני ציבור, וטוענים כי אם יוקם המסוף, הוא "יתפוס" שטח פוטנציאלי צמוד לשכונה שהיה יכול לקום בו מבנה ציבורי שמשרת את תושבי השכונה.
יש לציין כי ההתנגדות שהגישה העירייה השבוע לוועדה, עליה חתום מהנדס העיר הנוכחי ארז טל, תומכת בהתנגדותם של התושבים, וגם בה מבקשת העירייה להעתיק את מסוף התחבורה מהמקום המתוכנן שלו, מערבה לכביש העוקף, למקום חלופי - מזרחה לכביש המתוכנן.
הוועדה המחוזית לתכנון ובניה צפויה להתכנס לדיון פנימי ולקבל החלטה בנושא ההתנגדויות לתכנית הבננה, בשבוע הבא, ב-15 בנובמבר.
מטעם תושבי ותיקים שהגישו את ההתנגדות נמסר בתגובה: "לפני קבלת ההחלטה של הוועדה המחוזית וערב פרסום מכרז למפעיל אוטובוסים חדש לעיר, יש לנו ציפייה שנציגי העירייה יפעילו את מלוא כובד משקלם לקבלת התנגדות התושבים והעירייה, הרי שאם ההתנגדות תידחה, אזי הוועד יפעל בנחישות ובתמיכה ומחאה פומבית גורפת מהציבור להשיג את מבוקשו וכמו כן בערכאות המשפטיות. הנ"ל כנראה יגרום לדחיית הפרויקט בפרק זמן גדול מזה שאולי מעריכים בוועדה. אבל התושבים לא יאפשרו פגיעה חמורה באיכות חיי תושבים וביזבוז רשלני של אדמות לטובת עתיד ילדנו".
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "יש לדחות כל טענה על הטעיה. מהנדס העיר הקודם ביקש במסגרת דיון ההפקדה להעביר את מיקום המסוף לצד המזרחי של הכביש. בדיון ההתנגדות שהתקיים ביום ראשון השבוע, ראש העיר ומהנדס העיר הנוכחי חזרו על הבקשה להעברת המסוף מזרחה".
כל העדכונים - חדשות נתניה