בית המשפט העליון קבע בתחילת השבוע (שני) כי סירובו של בית החולים לניאדו בנתניה להעניק טיפולי הפריה לנשים שאינן נשואות, הינו הפליה אסורה.
1 צפייה בגלריה
בית חולים לניאדו
בית חולים לניאדו
בית חולים לניאדו
(צילום: אסף פרידמן )
שופטי בית המשפט העליון, ענת ברון, ג'ורג' קרא ויצחק עמית, דחו בתחילת השבוע את הערעור של בית החולים החרדי לניאדו בנתניה, על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בלוד משנת 2017, שאישר תביעה ייצוגית בסך 60 מיליון שקל נגד בית החולים, זאת לאחר שסירב לבצע טיפולי פוריות באישה לא נשואה מנתניה, שחיה עם בן זוגה אך השניים לא היו רשומים כנשואים במרשם משרד הפנים.
סירובו של בית החולים היה נעוץ בנימוק שהוא מוסד דתי (בבעלות חסידי צאנז) המחויב בדרישות ההלכה.
השופטים קבעו כי סירוב זה מהווה, "פגיעה בגרעין הקשה של כבוד האדם, הכוללת ממד של השפלה כלפי הצד המופלה'. זאת ועוד, בקשת רשות הערעור שהגיש בית החולים לניאדו, ואישר תובענה ייצוגית נגד בית החולים בשל הפליה הנובעת מהמדיניות בה הוא נוקט, שלא לבצע טיפולי פוריות בנשים שאינן נשואות - נדחתה.
כזכור, בית החולים לניאדו, (שהוקם על ידי האדמו''ר מצאנז ושייך לעמותה חרדית), סירב מטעמים הלכתיים לבצע הפריה חוץ גופנית לנשים שאינן נשואות בטענה כי, בית החולים הוא מוסד דתי והדבר מנוגד להלכה וכי, ''אין זו הפליה אסורה, אלא שונות רלוונטית בין המטופלות בנסיבות העניין''. עוד נטען מצד בית החולים שמצוי בתוכנית הבראה, כי קבלת התביעה על סך 60 מליון שקלים, תביא לקריסתו הכלכלית.
השופטים שדנו בערעור קבעו כי, הסירוב מטעמים הלכתיים של בית החולים, היחיד בעיר נתניה, להעניק טיפולי הפריה חוץ גופנית לנשים שאינן נשואות הוא, ''אפליה אסורה החשודה בכך שבסיסה אינו באיסור הלכתי, אלא בעוינות כלפי תופעה המאיימת על דגם המשפחה המסורתית''.
קראו גם:
עוד טענו השופטים כי, מניעת הטיפול היא מפלה ופוגענית וכי, "עוצמת הכמיהה לילד, לא שונה בין אישה נשואה לזו שאינה נשואה, וגם לא הכאב והתסכול מהקושי".
בהתייחסותם לסעיף - מניעת טיפולי פוריות מאישה רק משום שאינה רשומה כנשואה במרשם האוכלוסין, קבע בית המשפט העליון כי היא ''מפלה, פוגענית וכואבת'', וכי, מדיניות זו של בית החולים מהוה לכאורה הפרה ברורה של איסור ההפליה, על פי חוק זכויות החולה.
מטעמו של שר הבריאות ניצן הורביץ נמסר כי, "מברך על החלטת בית המשפט העליון שפסק היום שאין למנוע מאישה טיפולי פוריות רק מפני שאינה נשואה. כמו בעניין ההפלות ובכל נושא בריאותי אחר, ההחלטה על גופה וחייה של אישה חייבת להיות בידי האישה עצמה, וענייני דת אינם רלוונטיים. אם היא רוצה להיכנס להריון או להפסיק הריון - ההחלטה היא שלה".
מבית החולים לניאדו נמסר: "פסק הדין התקבל אתמול בשעות הצהריים, אנו לומדים אותו".
כל העדכונים - חדשות נתניה