מינהלת התחדשות עירונית חדשה קמה בשכונת נאות שקד בנתניה. מדובר בתכנית של ממשלת ישראל אשר מקודמת על ידי משרד השיכון והעירייה. במסגרת התוכנית נבחרו חמש שכונות בכל הארץ, מתוכן שלוש בנתניה (נאות שקד, קרית נורדאו ודורה) לשיפור הסביבה הפיזית, תוך קידום התחדשות עירונית ומהלכים חברתיים.
כצעד ראשון הקימה העירייה מנהלת להתחדשות עירונית חברתית בשכונות, בראשותה של יפעת טבג'ה. המנהלת הוקמה כחלק מהחלטת ממשלה "הדרך החדשה" בשיתוף פעולה בין עיריית נתניה, משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. בהחלטה זו נקבע כי אחד הכלים המשמעותיים לשילובם המיטבי של ישראלים ממוצא אתיופי בחברה הישראלית הינו באמצעות עידוד וקידום תהליכים של התחדשות עירונית.
2 צפייה בגלריה
צילום : נמרוד גליקמן
צילום : נמרוד גליקמן
צילום : נמרוד גליקמן
כאמור, בנתניה נכללות 3 שכונות במסגרת ההחלטה: נאות שקד (אזורים), שכונת רמת ידין (דורה) ושכונת קריית נורדאו ובהן כבר החלו תהליכים של תכנון מתארי שכונתי והחלה פעילות ממוקדת לעידוד תהליכי התחדשות ושיפוץ בניינים, במימון משרד הבינוי והשיכון.
המנהלת הוקמה תחת מינהל תפעול, בראשותה של ליזי אורון, כחלק מראייה כוללת של ניהול השכונות והרובעים בעיר וכאמצעי משלים להשגת איכות חיים וסביבה.
איזה שינוי ירגישו תושבי השכונה?
"המנהלת היא מנהלת התחדשות עירונית שהוקמה במטרה לקדם פרויקטים של התחדשות, המנהלת הראשית הוקמה במבנה בנאות שקד ויש עוד שתי שלוחות במתנ"ס דורה ובצמוד למתנ"ס קריית נורדאו כשהמטרה היא לסייע לתושבים לקדם פרויקטים של התחדשות בשכונות באמצעות הנגשת המידע וגישור על הפערים שנובעים מפערי שפה, היכרות עם התרבות התכנונית בארץ ותוך שמירה על האינטרסים שלהם מול היזמים. מחתימים אותם על פרויקטים של פינוי בינוי ותמא 38 והם לא תמיד מבינים עד הסוף על מה הם חותמים בגלל קשיי שפה...", אומרת אורון.
האם יקדמו יותר פרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38 בשכונה?
"איפה שקודמו תוכניות שמאפשרות התחדשות עירונית שם המנהלת עוזרת במימוש. בנאות שקד כבר הושקעו כ- 30 מליון שקלים בשדרוג גינות בשכונה, שיפוץ וקידום חזיתות בניינים בחמישה בניינים גדולים ובהליכי כניסה בחודשים הקרובים עוד 6 בניינים," אומרת אורון.
למה עוד יכולים התושבים לצפות?
"אנחנו בפיתוח של השצ"פ הגדול שמחבר בין נאות שקד לשכונת אגמים ולפארק שלולית החורף. מאפשר לתושבי השכונה שטח פתוח איכותי וגדול. אנחנו מקפידים על שיתוף תושבי השכונה בחתך גילאים נרחב, ישבנו עם ילדים, הורים ומבוגרים והתאמנו תוכניות לפי בקשותיהם".
לחבר ולגשר על הפערים בין השכונות הישנות והחדשות בנתניה
השלב הראשון של הפארק מסוף רחוב שמורק מתחיל עכשיו. כל המטרה היא לחבר ולגשר על הפערים בין השכונות הישנות והחדשות בנתניה," אומרת אורון.
בשלב זה, שופצו גן שקד ובימים אלה מסתיימות עבודות פיתוח של פארק נאות שקד, בהיקף של כ – 5 מיליון שקל, פארק שיחבר בין שכונת נאות שקד לשכונת אגמים ולפארק אגם החורף.
2 צפייה בגלריה
מתחם העסקים בנאות שקד (צילום: חזי ויסוקי)
מתחם העסקים בנאות שקד (צילום: חזי ויסוקי)
מתחם העסקים בנאות שקד (צילום: חזי ויסוקי)
כמו כן שופצו ועדיין בעבודה הבניינים במתחם לוי אשכול-מוצקין (260 יחידות דיור) בהיקף של כ – 10מיליון שקל ועבודת שיפוץ נרחבת צפוייה בבניינים שברח' שמורק וד"ר סטופ, בהיקף נוסף של כ – 10 מיליון שקל ו – 250 יחידות דיור.
לדברי יפעת טבג'ה, העבודות מבוצעות בשיתוף פעולה מלא עם התושבים לאחר שהמנהלת גייסה תושבים מכל שכונה, המהוים נציגות פורמלית בכל הקשור לקידום תהליכי התחדשות בשכונות אלה. כמו כן, פועל בשכונה רכז צעירים, במימון משרד השיכון וכחלק מאגף נוער וצעירים בעירייה.
ראש העיר, מרים פיירברג-איכר הודתה לשרת השיכון, ד"ר יפעת ביטון שאשא על הפרוייקט החשוב וציינה כי "לראות את האוכלוסיה הזו נהנית ומקבלת את רמת השירות שהיא ראויה לקבל, מרחיב את הלב".
"בקטע הזה" הוסיפה, "זכינו בשותפה אמיתית, שמכירה את הנושא לפני ולפנים כמו השרה, יודעת מה הפוטנציאל שטמון בתושבים וכמה חשוב להיטיב איתם ולשפר את תנאי מגוריהם".
בביקור נטלו חלק מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מר חיים אביטן, מנכ"ל העירייה, מר יורם כהן , מנהלת שיקום שכונות, צביה בדש, סגנית ראש העיר, עו"ד שירי חגואל סיידון וכן חברי מועצת העיר, טגה אמייה, אהרן אורגד, אפרים בולמש וד"ר גרש פישמן.