1 צפייה בגלריה
צילום: לירון גליק
צילום: לירון גליק
צילום: לירון גליק
חשש בקרב ההורים: שתי כיתות מבית הספר היסודי "שימרית" בקריית השרון הגיעו לחורשת הסרז'נטים לפעילות חינוכית וגילו שבאותו הזמן נעשה בשטח ריסוס כדי לקטול חמציצים. העבודות הופסקו כשנכנסנו הילדים, אבל על פי משרד החקלאות אסור לבעלי חיים להיכנס למקום המרוסס 14 ימים לפחות מיום מועד הריסוס.
עיריית נתניה מרססת בחורשת הסרג'נטים בקוטלי עשבים בניסיון למגר את החמציץ הנטוי מזה חמש שנים. העירייה משתמשת בקוטל עשבים מסוג ראונדאפ או טייפון, שחומר הפעיל בשניהם, גלייפוסט, הוכרז כ"חשוד כמסרטן" על ידי הסוכנות הבין לאומית לחקר הסרטן השייכת לארגון הבריאות העולמי.
הנהלת בית ספר שימרית, שמפעילה מיזם חינוכי שנקרא "כיתת יער", ומוציאה כיתות על בסיס שבועי לחורשה וכן פעילי איכות הסביבה גיא שחר ולירון גליק שמבצעים את פעילות "אמץ עץ" בהתנדבות זו השנה שלישית, נוקטים באמצעי זהירות ולא תוציא את הכיתות למשך שבועיים שאחרי הריסוס.
"חבל שהעירייה מקטינה את משמעות הסכנה לבריאות לציבור ואומרת שאין מניעה בריאותית להיכנס לחורשה בזמן הריסוסים וגם מייד ואף ימים אחריהם. ההשוואה שהם עושים לריסוסי מדרכות לא תואמת את המצב בחורשה ששם מרססים עשרות דונמים מרוכזים בכל פעם. לוקח לכמה פועלים מספר ימים לסיים את הריסוסים בכל סיבוב. וכל זה בזמן שמטיילים בחורשה, פנסיונרים, אימהות ואבות עם תינוקות, כלבים ותלמידים שמגיעים לחורשה במסגרת פעילויות חינוכיות", אומר הפעיל הסביבתי לירון גליק.
מעיריית נתניה נמסר בתגובה:
"חורשת הסרג'נטים הינה אתר טבע עירוני המנוהל באופן שוטף ע"י עיריית נתניה בהתאם להוראות התב"ע של האתר ועל פי מדיניות והנחיות גופי שמירת הטבע הארציים.
במסגרת ניהול החורשה העירייה מחויבת במיגור מינים פולשים. בהתאם נעשו עבודות למיגור עשב ממין חמציץ נטוי, מין פולש אגרסיבי המשתלט על שטחים נרחבים וגורם לאור זאת לנזק משמעותי למגוון המינים המקומי ולהיעלמותם של צמחי הבר בחורשה.
הטיפול נעשה באמצעות גלייפוסט שהינו הטיפול המומלץ היעיל היחידי הקיים כיום לשטחים נרחבים בהתאם להנחיות רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה והוא מאושר ע"י משרד החקלאות למיגור עשבייה בשטחים עירוניים. אין שום מניעה מהמשך התנהלות הציבור בשגרה באזורים המטופלים, לרבות פעילות תלמידים בחורשה. ההנחיות שצוינו בפנייתך מיועדות לשטחים חקלאיים לאכילת עשבייה ע"י חיות משק.
השטחים שטופלו לא היו בקרבת הפעילות של התלמידים, עם זאת ולמרות שאין כל הנחיה בנדון, החליטה העירייה לפנים משורת הדין להשהות את המשך הטיפול עד לסיום הפעילות וזאת מתוך התחשבות ברצון צוותי המורים של בתי הספר שקיימו את הפעילות במקום.
בכל מקרה העירייה פרסמה באתר העירוני על כוונתה לבצע טיפול במינים פולשים בחורשה לידיעת הציבור".