תושבי השכונות רמת פולג ועיר ימים בנתניה פתחו במבצע גיוס כסף לצורך מימון מאבק משפטי כנגד תוכנית בינוי סמוך לשטח חוף פולג. במסגרת התוכנית, שאושרה בחודש שעבר על ידי ועדת המשנה לתכנון ולבנייה של עיריית נתניה, מתוכננים להיבנות, במרחק של כ-100 מטרים מן החוף, שישה בתי מלון בני שמונה קומות כל אחד, שיכילו 2,200 חדרים, אולמות אירועים ויותר ממאה בתי עסק, ויתפרשו על כ-13,500 מ"ר. ב-44 ימי קמפיין התרומות, גויסו יותר מ-20 אלף שקלים, כמחצית מסכום היעד.
בלי תיאום
תוכנית הבינוי פורסמה לראשונה להתנגדויות בחודש מאי 2018, "במחשכים, במשבצת קטנה באחד העיתונים", לדברי דודו סלמה, ממובילי המאבק. אחד התושבים הפעילים מהאזור, הבחין במודעה ודיווח לסלמה, וזה, עם פעילים נוספים, החתים 600 איש על ההתנגדות הרשמית ופתח עצומה בנושא, שעליה חתמו תוך שבוע 2,200 תומכים.
3 צפייה בגלריה
הפעילים נגד התוכנית. חוששים שהחוף ייסגר | צילום: אסף פרידמן
הפעילים נגד התוכנית. חוששים שהחוף ייסגר | צילום: אסף פרידמן
הפעילים נגד התוכנית. חוששים שהחוף ייסגר | צילום: אסף פרידמן
הנושא תפס תאוצה, והפך למדובר מאוד בעיר. כמה חודשים אחר כך, כשבוע לפני הבחירות לרשויות המקומיות, אירגנה ראש העירייה מרים פיירברג-איכר כנס באודיטוריום מתנ"ס עיר ימים, ובו התקיים פאנל שלה עם התושבים בנושא, בהנחיית סלמה. "בכנס נשאלו שאלות קשות, ובסיכומם של דברים ראש העירייה התחייבה שלא יקום כאן מתחם מגורים", מספר סלמה.
ב-11 בפברואר הוזמנו התושבים שנכחו בכנס לישיבה שנייה, בוועדת המשנה לתכנון ולבנייה של העירייה, ובה אושרה תוכנית הבינוי. סלמה מספר, שמאז קיום הישיבה לפני כחודש, לא קיבלו התושבים את פרוטוקול הישיבה, חרף בקשותיהם החוזרות ונשנות, עד השבוע. "הסיכום ששלחו לנו השבוע, אחרי שביקשנו מהעירייה שוב ושוב לקבל אותו, אינו תואם שום דבר ממה שהתנהל בישיבה.
"מדובר בסיכום שהוכן מראש, ונשלח לחברי המועצה עוד לפני שהישיבה התקיימה. דבר ממה שנאמר בעל-פה במהלך הדיון לא תועד. זה הזוי ששולחים לנו מסמך כזה, אף שנכחנו בישיבה ואנחנו יודעים מה התרחש בה. זה רק מראה שהישיבה הזאת היתה הצגה, ושההחלטות התקבלו כבר לפניה. העירייה, אגב, טוענת, שלא שלחה לנו את הסיכום עד כה כי לא ידעה את הכתובות שלנו. זה די מגוחך, כי כשרוצים להזמין אותי לישיבות מועצה, יודעים מצוין לאן לשלוח את ההזמנה", אומר סלמה.
"אנחנו חוששים, שאף שראש העירייה הבטיחה לנו שלא יקום כאן מתחם מגורים, חלק גדול מבתי המלון יהפכו לבנייני דירות יוקרה, וחוף הים ייסגר לציבור הרחב, וישמש רק את דיירי המתחם היוקרתי"
עוד טוען סלמה, כי הוא יודע על גורמים למיניהם, שאמרו לחברי מועצה כי היזמים יתבעו אותם אישית אם יתנגדו לתוכנית. "מדובר בקשקוש, כי זאת המהות של ועדת המשנה", אומר סלמה, ומוסיף, כי בימים האחרונים הוא נתקל בדברים דומים שנאמרו לתורמים פוטנציאליים. "נתקלתי בהמון דיס-אינפורמציה שמועברת לתושבים, שעל-פיה, לא כדאי להם לתרום ולהיות חלק מהמאבק, כי יתבעו אותם. חשוב לי להבהיר לאנשים שזה הליך פורמלי של תכנון ובנייה, מותר להתנגד, ואף אחד אינו יכול לתבוע. אין מדובר בעתירה מינהלית שצריך לשים בה כסף לערבות בנקאית, אין שום דבר שאנחנו עושים שהוא לא במסגרת החוק".
מטרד סביבתי
"עסקי המלונאות אינם באמת רווחיים היום", אומר סלמה. "אנחנו חוששים, שלמרות הבטחתה של ראש העירייה, כי לא יקום כאן מתחם מגורים, חלק גדול מבתי המלון יהפכו לדירות יוקרה, וחוף הים ייסגר לציבור הרחב, וישמש רק את דיירי המתחם היוקרתי, שהשכונה שלנו תהפוך לחצר האחורית שלו".
3 צפייה בגלריה
חוף פולג. ייבנו בתי מלון? | צילום: אסף פרידמן
חוף פולג. ייבנו בתי מלון? | צילום: אסף פרידמן
חוף פולג. ייבנו בתי מלון? | צילום: אסף פרידמן
סלמה מסביר, כי גם אם חוף פולג לא ייסגר, הלכה למעשה, לשימוש בלעדי של דיירי המתחם החדש, הוא בכל מקרה לא יישאר במתכונתו המוכרת כיום, שכן החניה הנגישה אל רצועת החוף תבוטל, ותועבר ללבן של שכונות המגורים עיר ימים ורמת פולג, ומי שירצה להגיע לחוף יצטרך לצעוד כ-300 מטרים בתוך המתחם הבנוי.
השלכות נוספות שמהן מזהירים ראשי המאבק הן נזק לרצף האקולוגי שקיים בין שמורות הטבע שבאזור לחוף, חיסול הספורט הימי בחוף פולג והתווספות של יותר מ-1,000 כלי רכב וביניהן משאיות, שיחצו מדי יום את צירי התנועה המרכזיים של השכונה ויהיו מטרד סביבתי.
לצורך הטיפול המשפטי במאבק שכר צוות הפעילים את עו"ד ענת בירן, המתמחה בתחום התכנון, הבנייה והנדל"ן. לדברי מובילי המאבק, בכוונתם להגיש באמצעות בירן תוך 30 יום ערעור על החלטת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. להערכת סלמה, טיוטה ראשונית שלו תהיה מוכנה כבר בשבוע הבא. עוד מלווה את המאבק יועץ תחבורה, וכן האדריכלית אורנה אנג'ל, שמסייעת בליווי תכנוני ואדריכלי.
סלמה מסביר, כי עזרת התושבים בגיוס הכסף נחוצה, כדי שהערעור על התוכנית וההתנגדות בערכאות החשובות יתאפשרו. לצורך כך, פתחו מנהלי המאבק את קמפיין גיוס ההמונים, ובמסגרתו גויסו ב-44 ימים כ-23,000 שקלים מתוך סכום היעד של 45,000. הכסף שיגויס ינוהל בחשבון בנק נפרד לטובת המאבק, וממנו ישולם שכרם של בעלי המקצוע שיעמדו לרשות התושבים במאבק.
נוסף על הכסף שגויס בקמפיין, גויסו ישירות בגבייה כספית לחשבון הבנק עוד 43 אלף שקלים, וכרגע חסרים רק עוד 15 אלף שקלים כדי לממן את המאבק על כל הוצאותיו. ראשי המאבק מדגישים, כי במקרה שהמאבק יסתיים בלי שייעשה שימוש בכל הסכום שנאסף, הכסף יוחזר לתורמים, כפי שנהגה הקבוצה שמובילה את המאבק במאבקים קודמים שניהלה.
השלכות נוספות שמהן מזהירים ראשי המאבק הן נזק לרצף האקולוגי שקיים בין שמורות הטבע שבאזור לחוף, חיסול הספורט הימי בחוף פולג והתווספות של יותר מ-1,000 כלי רכב וביניהם משאיות, שיחצו מדי יום את צירי התנועה המרכזיים של השכונה
לדברי סלמה, קהל היעד של מבצע גיוס ההמונים אינו כולל בתוכו רק את תושבי פולג ועיר ימים בלבד, שיסבלו מעומס תחבורתי ומשינוי אופייה של סביבת המגורים שלהם, אלא גם את תושבי נתניה כולה, ואת תושבי היישובים הסמוכים, שחוף פולג משמש בעבורם מוקד בילוי עיקרי. גם תושבים אלה, אומר סלמה, יכולים להיות מודאגים מכך שהנגישות לחוף שהם רגילים לה תיפגע, ושההווי של החוף ואופיו יאבדו, ויהפכו למעין "טיילת בטון של בתי מלון ועסקים", לדבריו של סלמה.
3 צפייה בגלריה
חוף פולג. לדיירים באזור יהיה נוף לים | צילום: אסף פרידמן
חוף פולג. לדיירים באזור יהיה נוף לים | צילום: אסף פרידמן
חוף פולג. לדיירים באזור יהיה נוף לים | צילום: אסף פרידמן
טלי מולנר המשנה לראש העירייה והממונה על תיק החופים מסרה: "אני בעד השארת רצועת החול האחרונה שעוד נשארה לנו בשכונה כשטח טבעי ללא שום בניה עליו. לפני כשנה, עוד הרבה לפני הבחירות ולפני שידעתי שאתמודד, הגשתי בשם השכונה מכתב התנגדות לוועדה המקומית. כעת משהנושא הגיע לפתחה של הוועדה לדיונים נבצר ממני לצערי להשתתף בדיונים עקב ניגוד עניינים. חלק מהשטחים נמכרו ליזמים ויש אדמות שעדין לא שווקו. לפי הבטחת ראש העירייה לשמחתי שני המגרשים שטרם שווקו לא ישווקו. במגרשים שכבר שווקו פורסמה תכנית בינוי שעבורה הגשנו בעבר התנגדות שבימים אלה הולכת ומתגברת עם שכירת שירותי עורכת הדין ענת בירן והאדריכלית אורנה אנגל".
מהעירייה נמסר: "התכניות המקוריות של שכונת עיר ימים שתוכננה בתקופת כהונתו של יואל אלראי, ראש העירייה וקיבלה תוקף בתקופת כהונתו של צבי פולג, כוללת מתחם מלונאות ומתחם מגורים. כל מי שרכש דירה בעיר ימים ידע שהתכנית כוללת בתי מלון על רצועת החוף. מתחם המלונאות הוא בבעלות המינהל ושני שליש מהשטח כבר שווק ליזמים פרטיים לצורך בניית בתי מלון. לפיכך ברור שהמצב הוא בלתי הפיך. בתכנית המקורית היו על החוף שלושה מתחמים של מלונאות ובנוסף מתחם ענק שכולל 400 יחידות דיור שבוטלו על פי בקשת ראש העירייה מרים פיירברג. בתכנון המחודש שאין בו תוספת יחידת דיור ואף לא יחידה מלונאית נוספת, ניתן מענה הנדסי לכל הטענות שהועלו על ידי המתנגדים".