4 צפייה בגלריה
מועצה דתית נתניה (צילום: אסף פרידמן)
מועצה דתית נתניה (צילום: אסף פרידמן)
מועצה דתית נתניה (צילום: אסף פרידמן)
בנתניה ישנם שבעה רבני שכונות: על פי הצעת התקציב של העירייה לשנת 2017, הוקצו לשכרם מעל לשני מליון שקלים (2,160,000 שקלים). אבל האם ידעתם על קיומם, פגשתם בהם, התייעצתם איתם על קושייה?
אין מידע על פעילותם באתר העירייה או אתר המועצה הדתית. אין הגדרה רשמית על מהות תפקידם, וגם לא פיקוח על מעשיהם. כשפנינו לעירייה או למועצה הדתית ושאלנו מה שמותיהם ובאילו שכונות הם עובדים – לא קיבלנו תשובות.
פער של כמעט מיליון שקלים בין השכר המדווח לתקצוב בעירייה
על פי אשר אוחנה, יו"ר המועצה הדתית נתניה: ישנם בעיר 7 רבני שכונות, שנאכפים באופן "חלקי ובמגבלות הסכם קיבוצי" ועלות השכר השנתית שלהם, יחד, היא 1,320,000 שקלים בשנה.
על פי הצעת התקציב של שנת 2017, תקציב העירייה לרבני השכונות עומד על 2,160,000 שקלים.
ישנו פער של 840,000 שקלים בין השכר המדווח לשכר שמושכת המועצה הדתית על פי תקציב העירייה.
פנינו לעירייה ולמועצה הדתית בשאלה על הפער, אך לא קיבלנו תשובה. מהמשרד לשירותי דת נמסר כי "בשל פניית מיינט נתניה צוות אכיפה ובקרה של המשרד יבדוק את הפערים".
4 צפייה בגלריה
צילום אילוסטרציה (צילום: שירותי מיינט נתניה)
צילום אילוסטרציה (צילום: שירותי מיינט נתניה)
צילום אילוסטרציה (צילום: שירותי מיינט נתניה)
נתניה שוברת שיאים בתשלומים לרבני שכונות
מעניין לבדוק את ההשוואה בתקציב המוקצה לרבני השכונות בנתניה לעומת ערים אחרות: בעוד שאצלנו התקציב המוקצה עומד כאמור על 2.16 מיליון שקלים, בתל אביב, הגדולה מנתניה, שכר רבני השכונות עומד על 980 אלף שקלים בלבד.
בבית שמש, החרדית, עומד שכרם על 280 אלף שקלים ובעיר החרדית בני ברק, עומד שכרם על כ- 186 אלף שקלים.
כפי שצוין, הרבנים בנתניה משתכרים מעל שני מיליון שקלים. אין לזה אח ורע באף עיר אחרת , מלבד ירושלים, שם עומד התקציב על שני מיליון וחצי שקלים.
ראוי עם זאת לציין, שירושלים מונה כמעט מיליון תושבים ואוכלוסייתה מונה יותר מפי ארבע מזו של נתניה.
אז מדוע בנתניה שכרם של רבני השכונות בנתניה גדול פי 11 מזה של רבני השכונות בעיר החרדית בני ברק? מהמועצה הדתית בנתניה לא נמסרה תשובה לשאלה.
4 צפייה בגלריה
צילום: קובי קואנקס
צילום: קובי קואנקס
צילום: קובי קואנקס
מוסד ללא הגדרות ברורות
רב שכונה, אמור להתגורר בשכונה שבה הוא מוצב ולעזור לאוכלוסייה שבה, לייעץ וללמד. אפילו את ההגדרה הזו היה קשה לנו למצוא. על פי דוח מבקר המדינה, "רב השכונה" הוא תפקיד ללא הגדרות ברורות, שאין עליו פיקוח ולא נפתחות בו משרות חדשות משנת 2003.
רבני השכונות בעיר נתניה לא מחתימים כרטיס, ולמעשה אין מעקב אחר עבודתם. "הם לא מחתימים שעון נוכחות כמו גם יתר רבני השכונות בארץ", אמר אשר אוחנה, ראש המועצה הדתית נתניה, בתשובה לשאלת "מיינט".
אם יישאלו תושבי שכונה ממוצעת בישראל, ניתן לשער כי רובם לא יוכלו לנקוב בשמו של רב שכונתם, כאשר חלקם אפילו יופתעו לשמוע שקיים תפקיד כזה. אבל בעוד שבישראל מכהנים כיום 206 רבני שכונות - דרישות התפקיד אינן ברורות. דו"ח חריף שיצא ממשרד מבקר המדינה בשנת 2009 עלה ליקויים רבים בהעסקת הרבנים ובתפקודם וכן בפיקוח עליהם.
ובנתניה? כשפנינו אל ראש המועצה הדתית בעיר בשאלה מי הם רבני השכונה המכהנים בתפקיד ובאילו שכונות ניתן למצוא אותם, זו התשובה שקיבלנו: "בנתניה מכהנים 7 רבני שכונות ובשל חוסר תקנים ישנם רבנים שמשרתים ביותר משכונה אחת". גם עיריית נתניה לא ענתה על השאלה.
רבני השכונות מתמנים על פי הנחיות חוזר מנכ״ל משנת 87', שאינן מעוגנות בחקיקה או בתקנות כלשהן. המבקר הצביע עוד כי רב שכונה אינו מחויב למסור דיווח לאיש על פעילותו ועל נוכחותו. את רבני השכונות פטרו מהחתמת כרטיס נוכחות במועצות הדתיות ונקבע כי הם בעלי תפקיד אמון מיוחד. ואולם המועצות הדתיות לא ביקשו דיווח אחר, ידני לדוגמה.
עוד מצא משרד המבקר כי רוב המועצות הדתיות כלל אינן טורחות לעדכן את תושבי השכונות על שירותי הדת שמספקים הרבנים.
עוד מוזכר בדו"ח גילם של חלק מרבני השכונות, שעברו את גיל הפנסיה ועדיין ממשיכים בתפקידם, וכן עיסוקם של חלק מהרבנים בעבודה נוספת, בניגוד לנהלים. כאמור, גם המועצה הדתית נתניה לא דורשת מרבני השכונות להחתים שעון נוכחות.
4 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני, נתניה (צילום: עדי ארצי)
בית הדין הרבני, נתניה (צילום: עדי ארצי)
בית הדין הרבני, נתניה (צילום: עדי ארצי)
מי אחראי על הכסף?
70 אחוזים מהתקציב לשירותי דת מגיע ממשרד דתות. רף השכר נקבע על ידי הכנסת ומשרד האוצר. 30 אחוזים מהתקציב נותרים בשליטת הרשות מקומית.
"הגוף היחיד שיכול לאכוף את התשלומים הוא המועצה הדתית, מבקר הראשות המקומית או החשב של המועצה המקומית" נאמר למיינט נתניה ממקור בכיר במשרד הדתות.
ממשרד הדתות נמסר בתגובה: "נתוני השכר לרבני שכונות בעיר נתניה נמצאים במגמת ירידה. כאשר בשנת 2015 עמד שכרם על 2.404.240 שקל בשנת 2016 עמד שכרם 2.291.008 שקל ואילו בשנת 2017 בהצעת התקציב שכרם יעמוד על 2.160.000 שקל. מבדיקתנו עולה כי בעיר מכהנים 7 רבני שכונות. ורב נוסף לעדה האתיופית. בנושא הפערים יש לפנות למועצה הדתית לצורך בירור. בשל פניית מיינט נתניה צוות אכיפה ובקרה של המשרד יבדוק את הפערים".
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "יש לפנות למועצה הדתית".
מהמועצה הדתית נתניה: "בנתניה מכהנים 7 רבני שכונות ובשל חוסר תקנים ישנם רבנים שמשרתים ביותר משכונה אחת. רבני השכונות לא מחתימים שעון נוכחות כמו גם יתר רבני השכונות בארץ".