לפני שבוע, ביום שבת שעבר בשעות הערב, הפכו בנייני המעונות של המכללה האקדמית נתניה לזירת עימות בין מפגינים יהודים לסטודנטים ערבים. המשטרה הוזעקה למקום והכוחות הפרידו בין הצדדים, פיזרו את המחאה והסטודנטים הערבים שהיו נצורים במעונות במשך שעות מחשש לזעם ההמון שצבא על הדלתות, פונו מהמקום תוך כדי ליווי משטרתי עד תחילת הסמסטר.
2 צפייה בגלריה
מפגינים מנסים לפרוץ את שערי המכללה האקדמית נתניה
מפגינים מנסים לפרוץ את שערי המכללה האקדמית נתניה
מפגינים מנסים לפרוץ את שערי המכללה האקדמית נתניה
(צילום: פרסום לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)
"היה ניתן למנוע את האירוע'', אומרת חברת המועצה טלי מולנר שמתנדבת במשטרה והיתה חלק מפגישה עם נשיא המכללה שבוע לפני האירוע. "מכללת נתניה כשלה כאן כשל רב, לאור העובדה שנשיא המכללה בעצמו עדכן את המשטרה בפגישה בה נכחתי גם אני כשוטרת מתנדבת, יחד עם גורמי משטרה ועירייה רבים כי אין אף סטודנט ערבי במכללה או במעונות. בנוסף סיפרו כי שלחו את כל הסטודנטים הביתה וכי כל המעונות הוסבו למגורי משפחות מהדרום, ועם הידיעה הזו סיימנו את הפגישה. אם החליטו להשיב את הסטודנטים הערבים חזרה למעונות אחרי הפגישה, הם היו חייבים לעדכן את המשטרה שהיתה מן הסתם מגבירה סיורים ונוכחות מסביב למכללה ולמעונות, במיוחד בתקופה הזו, ובמיוחד לאור העובדה שהמכללה ידועה כמקום בו לומדים גם סטודנטים שהיו מעורבים בעבר או במקרי תמיכה בטרור או באירועים של פרובוקציה והפרעה מכוונת למנוחת השכנים".

קראו גם:

לטענת המפגינים הנתנייתים, האירוע התחיל בעקבות הפרעה מצד סטודנטים ערבים לתפילה בבית הכנסת הסמוך למכללה. המתפללים טוענים כי סטודנטים ערבים זרקו עליהם ביצים ואף השמיעו מוזיקה בקולי קולות. לטענת המתפללים, הדבר הצית את המהומה.

המפגינים מנסים לפרוץ למעונות הסטודנטים
(צילום: פרסום לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)


אחד הסטודנטים שפונה מהמעונות מסביר שהוא לא מבין איך האירוע הסלים. "אנחנו לא תומכי חמאס, מה שהם עשו זה מזעזע, הערבים בישראל גם נגד רצח אזרחים'', הוא מבקש להבהיר. "אנחנו, הסטודנטים הערבים, סובלים כל פעם שיש מבצע צבאי, כי כולם מסתכלים עלינו בעין אחרת. אז אנחנו צריכים לחשוב פעמיים מה להגיד ואיפה להסתובב''.
לא עשיתם כלום?
"יש פה ושם מקרים, אבל זה רק בשביל הצחוקים. אבל עכשיו, בגלל המלחמה מקרה כזה שבדרך כלל היה נגמר בכמה מילים, הפך להפגנה. אנשים ממש צעקו מוות לערבים. זה היה מפחיד. נעלנו את דלת הכניסה".

המפגינים מנסים לפרוץ את השערים
(צילום: פרסום לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)


"בשבת היינו בבית הכנסת במתחם שליד המכללה'', מספר ינון עמר, תושב שכונת מישר בקרית השרון, שהיה, לטענתו, עד לביצים שנזרקו על ידי סטודנטים ערבים לעבר המתפללים בבית הכנסת של חב"ד. "הם צעקו סתם בלי קשר 'אללה אכבר' והתגרו בתושבים. מתגוררים פה אנשים נורמטיביים אז אנחנו לא מתייחסים להקנטות האלו, בעיקר לא בשבת, ובגלל זה גם אף אחד לא צילם. כשהם השמיעו מוזיקה מרכב בקול גבוה, שלחנו את הילדים הקטנים הביתה והמשכנו להתפלל. באמת שחשבנו שהסיפור הזה יירגע כי גם דיברנו איתם, ממש אמרנו להם להנמיך כי שבת. זה קורה לא מעט פעמים ועד היום פשוט התעלמנו. אחרי התפילה כולם הלכו הביתה. אבל מישהו בשכונה העביר הודעה על מה שקרה וזה מהר מאוד הסלים והגיעו תושבים מהשכונה וגם סטודנטים להפגין. המתפללים העדיפו לא להגיב ובאמת אחרי שזה קרה הם הלכו, אבל ממה שהבנתי, בגלל שאחד הסטודנטים הערבים קרא לעוד חברים שלו לעשות בלגן, אז גם הסטודנטים היהודים החליטו שהם לא פראיירים והגיעו הרבה אנשים להפגין''.

הפגנה ליד מכללת נתניה
(צילום: פרסום לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים )


"ההפגנה לא נועדה להיות נגד ערבים כי אנחנו חיים איתם. צריך לחיות ביחד'', מסבירה סטודנטית במכללה. "ברגע שאתה מציק בכוונה לאוכלוסייה דתית, זורק ביצים, עושה רעש ליד בית הכנסת בכוונה בשבת, אז זה מכעיס מאוד אנשים, גם אותי שיש לי לא מעט חברים ערבים. עכשיו אין לימודים, אז אני לא מבינה למה הם שם במעונות. הלימודים עדיין לא התחילו אז למה הם גרים שם בכלל? זה לא הזמן להתסיס את המצב".
"עכשיו כולם מדברים על ההפגנה הזו, אבל שוכחים שהיו לא מעט מקרים של הצקות של סטודנטים ערבים לסטודנטים וגם לתושבים", אומר סטודנט שלמד במכללה בשנה שעברה והיה נוכח בהפגנה של התושבים מול המעונות. "זה קורה כל הזמן, זה לא משהו חדש. אבל הפעם זה התגבר, כנראה בגלל המצב. רואים את זה בעיקר ברשתות החברתיות שם סטודנטים ערבים מעלים פוסטים שתומכים בטרור, תומכים בחמאס, צוחקים על הדברים שהם עשו בדרום. מדובר בסטורי שנעלם מהר, אז קשה לעשות עם זה משהו, אבל זה לא בסדר, במיוחד עכשיו כשאנחנו במצב של מלחמה. חברים שלנו נרצחו. זה מצב לא נורמלי שצריך לפחד ממי שיושב איתך בכיתה במכללה בגלל שיש מלחמה".

2 צפייה בגלריה
ההפגנה ליד מכללת נתניה
ההפגנה ליד מכללת נתניה
ההפגנה ליד מכללת נתניה
(צילום: פרסום לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים )

מהמכללה האקדמית נתניה נמסר: "שנת הלימודים האקדמית טרם החלה ונדחתה, יחד עם שאר האקדמיה בישראל, ל-12.11.2023 ותילמד בצורה מקוונת, כך שלא היו סטודנטים במכללה אלא במעונות אשר מנוהלים על ידי חברת איסתא (חברה חיצונית). במעונות שהו סטודנטים ממוסדות אקדמיים שונים אשר נותרו לגור בהם על מנת לעבוד באזור. האירוע דווח למשטרה מיד כשהחלו האירועים בבוקר ובערב והעניין מצוי בחקירת המשטרה. אנו מצויים בעיצומם של ימים קשים ומורכבים ומבקשים להבהיר כי סטודנט שיתבטא בדרך שיש בה תמיכה מפורשת או משתמעת בטרור או באויבי ישראל או הקוראת, במפורש או במשתמע, לאלימות או לשנאה כנגד תושבים חפים מפשע – יושעה לאלתר מן הלימודים עד לבירור משמעתי. במכללה המדיניות היא אפס סובלנות כלפי כל התנהגות לא הולמת. העניין מצוי בחקירת המשטרה והחלטה בעניין תתבטא בהתאם לחקירת המשטרה.
"במכללה האקדמית נתניה לומדים שנים רבות יחד סטודנטים יהודים וערבים תוך שמירה על ערכי אהבת האדם. אנו מאמינים בדו-קיום ולא ניתן יד לפגיעה במרקם זה ונפגין אפס סבלנות כלפי הסתה, שנאה, תמיכה בטרור או כל התנהגות בלתי הולמת. אנו תקווה לימים טובים של שקט, ביטחון ושלום".
ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר: "בעקבות התפרעות שאירעה במעונות במכללת נתניה, הגעתי למקום ובניהול אחראי ונכון שלנו עם כוחות הביטחון האירוע התפזר ללא נפגעים. האויבים שלנו בחמאס רוצים לראות את הרחובות שלנו סוערים ואני לא אתן לזה לקרות! את הזעם שיש בנו נפנה לחמאס בעזה. דרשתי מהנהלת המכללה לפנות באופן מיידי את מעונות הסטודנטים, בכדי לפנות מקום למשפחות מעוטף עזה והצפון, ולמצות את הדין עם המתפרעים. התפקיד שלי והמחויבות שלי כראש עיר הינם לשמור על נתניה בטוחה ושקטה. אנחנו מפעילים כוחות ביטחון רבים בעיר ולא נאפשר כל התפרעות וננקוט ביד קשה כלפי כל גורם שעושה זאת. כפי שדאגתי שבימי הפיגועים הקשים וגם ב״שומר חומות״, נתניה נשארה שקטה ובטוחה - ככה נתניה תישאר גם הפעם בטוחה!"