תחילת שנת הלימודים בנתניה העלתה מחדש את סוגיית אורך המכנסיים בבתי הספר בנתניה ועוררה במספר מקרים זעם בקרב תלמידים והורים שטוענים לאפליה על רקע מגדרי.
3 צפייה בגלריה
תלמידה מנתניה שנדרשה לחזור לביתה בגלל המכנסיים
תלמידה מנתניה שנדרשה לחזור לביתה בגלל המכנסיים
תלמידה מנתניה שנדרשה לחזור לביתה בגלל המכנסיים
(צילום: פרטי)
לטענת הורים לתלמידות הלומדות בבתי הספר ברחבי העיר, מדובר בתקנה שצריך לשנות בדחיפות מאחר שהיא מפלה לכאורה בעיקר בנות ונערות. לדבריהם, הבנות נדרשות ביתר שאת להקפיד על אורך המכנסיים ואף לא לחשוף עור כשמדובר במכנס עם קרעים.
"זה מרגיש כמו בני ברק פה. ישנה אפליה ברורה. רק ילדות צריכות להגיע עם מכנסיים ארוכים' גם כשחם, ולא מורשות להיכנס לבית הספר עם מכנסיים מעל הברך", מספרת למיינט נתניה אלינה אורמן שטיבי, אשר ביתה לומדת בבית ספר גוטמן בעיר.
לדבריה, זה לא המקרה היחיד שקרה מתחילת השנה בבית הספר והיא יודעת על מקרה נוסף ששלחו תלמידה לחפש מכנסיים להחלפה, רק בגלל קרע בברך. ''גם בשנה שעברה היו מקרים דומים של מדידת אורך מכנסיים לבנות, אבל ויתור על הגבלה דומה לבנים. זו צביעות כי לשניהם חם, בעיקר בשיעורי ספורט ובקיץ. יש בנות שהיו מסתובבות בשנה שעברה עם ג'ינס ארוך בקיץ".

3 צפייה בגלריה
מוסר כפול?
מוסר כפול?
דרישה לשנות את התקנה
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

"השנה נאמר לבנות שלי במפורש שאסור להן לבוא עם מכנסיים קצרים לבית הספר. חיפשנו בחנויות מכנסיים עד הברך לבנות, כפי שהתקנה דורשת, אבל פשוט אין. לא מצאנו ביגוד כזה. אז איך אפשר לצפות שבנות ילכו עם מכנסיים כאלה?", תוהה ויקטור בר, פעיל חברתי ואב לשלוש בנות, (שתיים לומדות בחטיבה ותיכון), שפרסם פוסט בנושא. בר מוחה בתוקף נגד האפליה לדבריו, וטוען כי התקנה הזו שדורשת מהבנות להגיע עם מכנסיים ארוכים היא חשוכה.
''יש מכנסיים קצרים לבנות שהם בסדר ולא חושפים שום דבר, אז שיאשרו להן ללבוש אותם", הוא אומר. "זו תקנה שעושה אפליה בין בנים ובנות. צריך לשנות את התקנה הזו כבר. העלתי את הנושא הזה בעבר, לפני כארבע שנים כשהייתה המחאה הארצית נגד מדידת אורך המכנסיים לבנות, והנה גם השנה זה קורה. פניתי להנהגת ההורים בנושא וגם היה ניסיון לדבר עם הצוות החינוכי בנושא, אבל נאמר לנו שאלו הם החוקים".
"מדובר בתופעה שמתרחשת שנים בבתי ספר בעיר, כולל בית הספר שבו הבנות שלי ננזפו בגלל שהן הגיעו עם מכנסיים קצרים או מכנסי ג'ינס עם קרעים שחושפים עור מעל אזור הברך'', מספרת אמא שהגיבה לפוסט והביעה כעס על המצב. ''למה הבנות שלי צריכות לחשוב פעמיים אילו מכנסיים ללבוש לבית הספר? למה הן צריכות להיות מוגבלות באורך או להינזף על דבר כזה?''.
אמא נוספת מספרת שהעירו לבת שלה שהגיעה לבית הספר עם טייץ קצת מעל הברך. כשביתה שאלה את המורה מדוע היא לא מעירה לילד מאותה כיתה שבא עם מכנסיים קצרים, היא לא נענתה. לטענתה, "מפתיע ומרתיח שבשנת 2022 יש הדרת נשים ואפליה שכזו".

3 צפייה בגלריה
מוסר כפול?
מוסר כפול?
"כללי הלבוש מיושנים"
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

שירי ברק-מורדו מספרת שזה לא חדש שיש הוראה לא שיוויונית לגבי קוד הלבוש לבנים ובנות, בכל הנוגע לאורך המכנסיים. "ילדה מהכיתה של הבת שלי בבית ספר שטקליס, ננזפה כי היא הגיעה עם מכנסיים קצרים של בנים. זה ממש עצבן את הבת שלי ובצדק. זה לא בסדר והבנות מפחדות וגם הבת שלי הולכת עם טייץ ארוך וחם לה.
קראו גם:
ברק-מורדו מספרת כי ישנה צפייה מבנות לא להגיע עם מכנסיים הרבה מעל גובה הברך, משהו שאין לבנות אז הן קונות מכנסיים של בנים. ''זה קרה גם בשנה שעברה, כשהבת שלי למדה בליבוביץ', וזה לא מקובל עליי. מבחינתי בהחלט מדובר באפליה ואני אשמח אם ייצא חוזר מסודר לבתי הספר שאומר שבנות רשאיות ללבוש מכנסיים קצרים באותו אורך של מכנסי בנים".
חברת המועצה מהאופוזיציה טלי מולנר הוסיפה: "אני כמובן נגד כל אפליה, גם בעניין הזה של הלבוש. אם יש תקנון שאוסר מכנס מעל הברכיים, אז האכיפה צריכה להיות גם לבנים וגם לבנות. אני חושבת שבכל בתי הספר בנתניה כללי הלבוש מאוד מיושנים ולא מתאימים למזג האויר שלנו וצריך לאפשר גם לבנות וילדות להגיע עם מכנסיים קצרים והגיע הזמן להעלים את האפליה הקיימת. אם מבצעים אכיפה, היא צריכה להיות שיוויונית. לא מייצרים מכנסים עד גובה הברך לבנות ולכן צריך לשנות את הכללים ובתי הספר צריכים להפסיק להתעסק עם האורך של המכנסיים ולהשאיר את זה להורים".
מעיריית נתניה טרם נמסרה תגובה.