הורים לילדים בגני התקשורת בנתניה זועמים. לדבריהם, העירייה החליטה לקצר באופן משמעותי את קייטנת הקיץ, כאשר באמצע השבוע הילדים ילמדו עד השעה 15:30 במקום עד השעה 16:45, ולא ילמדו בימי שישי כלל. זאת למרות חוזה מנכ"ל משרד החינוך בנושא החינוך המיוחד, הקובע באופן מפורש את שעות הפעילות של ימי הלימודים.
1 צפייה בגלריה
נורית ואלכס מנוקובסקי ובנם דניאל
נורית ואלכס מנוקובסקי ובנם דניאל
נורית ואלכס מנוקובסקי ובנם דניאל
(צילום: יאיר שגיא)
החלטת עיריית נתניה אף גררה מכתב מגנה מאלו"ט - האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, שדרשה מעיריית נתניה לקיים את קייטנת הקיץ כסדרה.
קראו גם:
נורית ואלכס מנוקובסקי, שבנם דניאל בן ה-6 לומד באחד מגני התקשורת בעיר, מספרים כי אין זו פעם ראשונה שחלו קיצוצים במסגרת החינוך המיוחד בעיר.
"מאוד קשה להתמודד עם זה", אומר אלכס. "בן אדם עובד, ובכל פעם מקצרים את הלימודים בהודעה של זמן קצר מאוד. שולחים לך הודעה מהיום למחר שהגן יעבוד שעתיים פחות. זה אסון. אתה לא יכול להשאיר את הילד שם, אתה לא יכול למצוא לילד סידור. כמה פעמים אתה יכול להגיד בעבודה שאתה צריך לצאת יותר מוקדם? זה נמשך ככה כבר שנים. זה היה גם לפני הקורונה, וזה יהיה גם אחרי הקורונה. זה מתסכל. הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אלה בדרך כלל הורים שכל אחד מהם נלחם את המלחמה שלו. אין כל כך פנאי, אנרגיה וכוח להתמודד עם הדברים המערכתיים".
"ותיקי הקהילה שלנו מנהלים את המאבק הרבה לפנינו, מול מנהלת אגף החינוך הנוכחית, מול קודמיה בתפקיד, ככה כבר שנים", מספרת נורית. "המאבק הזה נקודתי, רק חלק ממאבקים נוספים שמנהלת הקהילה שלנו מול ליקויים רבים במערכת החינוך המיוחד בעיר - השמה של ילדים במסגרות מתאימות, תמיכה ושילוב, התנהלות לקויה בועדות הקשורות לחינוך המיוחד. יש כשלים רבים במסגרת החינוך המיוחד בעיר. עיריית נתניה פשוט מזניחה את החינוך המיוחד".
חוויתם קיצוצים בשעות לימוד בעבר?
"פעמים רבות. שנים שישנם שיבושים רבים בהפעלת הקייטנות בגני התקשורת בעיר בכל מועד הפעלה. מנהלת אגף החינוך המיוחד טוענת שאינה מוצאת אנשי צוות להפעלת הקייטנות, ולכן הגנים נסגרים בשעה 14:30 או 15:30 בצהריים, תוך הפרת חוזר מנכ"ל משרד החינוך וההסכם בין מרכז השלטון המקומי ומשרד החינוך".
ההורים מספרים על בעיה דומה שחוו בקייטנות הפסח, אז ביטלה עיריית נתניה באופן מוחלט את קייטנת פסח בכל 12 גני התקשורת בשל "בעיה חמורה באיוש כוח אדם בגנים". פניות אל העירייה נענו בתשובה שהסיבה היא קושי בגיוס עובדים עקב הקורונה, מספרים ההורים.
"לא לחינם נקבע יום לימודים ארוך לילדים על הספקטרום", מדגישה נורית. "ילדים אלה זקוקים למסגרת, וההתמודדות איתם בבית אינה כהתמודדות עם כל ילד אחר. הפרת השגרה מביאה אצל ילדים רבים לרגרסיה, המתבטאת בעלייה בהפרעות התנהגות ובנסיגה התפתחותית. כמו כן, הדבר גורם להיעדרות ההורים מהעבודה, ללא תיאום מראש, וזאת על רקע העול הכלכלי והפגיעה ביכולת ההשתכרות הכרוכים ממילא בגידול ילד אוטיסט. לילדינו אין אלטרנטיבה כגון קייטנת מתנ"ס, ולא ניתן להשאיר אותם עם שמרטפים 'רגילים'. אי הפעלת הקייטנה גוזלת מהם את הפתרון היחיד שעומד לרשותם".
תגובתה של עיריית נתניה תובא כשתתקבל.
לעדכונים - חדשות נתניה