אביחי דבוש בן ה-11 נפצע קשה בשבוע שעבר לאחר שסוללת אופניו החשמליים התפוצצה בזמן הטעינה בחדרו. מספר ימים אחר כך תקף רוכב אופניים חשמליים, שנסע בפראות, פקח שביקש ממנו להזדהות. אם תשאלו את אלון אהרון, מנהל מחלקת האכיפה, פיקוח וביטחון בעיריית נתניה, הוא יספר לכם שסוגיית האופניים החשמליים גוזלת נפח נרחב משעות העבודה של המחלקה שלו. את תוצאות העבודה ניתן לראות בזוגות האופניים הרבים שהוחרמו, ובדוחות שהולכים ונערמים.
2 צפייה בגלריה
אלון אהרון (מימין) ליד זוגות אופניים שהוחרמו. "בעבירה השלישית אנחנו מחרימים"
אלון אהרון (מימין) ליד זוגות אופניים שהוחרמו. "בעבירה השלישית אנחנו מחרימים"
אלון אהרון (מימין) ליד זוגות אופניים שהוחרמו. "בעבירה השלישית אנחנו מחרימים"
(צילום: יאיר שגיא)

כמה זה מסוכן

"תופעת האופניים החשמליים הפכה בשנים האחרונות לאחת התופעות המטרידות ואף המסוכנות ביותר במרחב הציבורי של כולנו", מסביר אהרון. "אני רוצה שההורים יבינו עד כמה זה מסוכן ועד כמה זה בידיים שלהם. אל תקנו לילדים מתחת לגיל 16 אופניים חשמליים, במיוחד אם הם לא למדו תיאוריה ולא יודעים את חוקי הנסיעה בכביש''.
אהרון ממשיך: "חשוב לי שהמסר הזה יעבור בכתבה הזו. אני מדבר עם הורים שמספרים לי שהם לא יודעים מה לעשות. הילדים לוחצים, מתחננים שיקנו להם אופניים. אני מסביר להם שאם הם קונים אופניים חשמליים לילד קטן הם שותפים לעבירה, והפיקוח בודק את זה. אנחנו בודקים מה הגיל של הרוכבים על אופניים ומי שלא עומד בדרישות של החוק היבש מקבל דוח שאותו ההורים צריכים לשלם בסוף. רואים את זה לפי דוחות אגף הפיקוח שעובד קשה לפקח על הנושא הזה, אפילו יותר מהמשטרה.
"לצערי, הורים רבים נכנעים ללחץ ילדיהם ורוכשים עבורם אופניים חשמליים, וזאת מבלי שהילדים יקפידו על חוקי התנועה, יחבשו קסדה, יכירו את התמרורים וידעו מה מותר ומה אסור. לא בכדי הנסיעה על האופניים הללו מוגבלת בגיל, ורשאים לרכוב רק בני נוער שעברו את גיל 16 ולמדו תיאוריה. גם אופן הטיפול באופניים דורש הבנה והכוונה, דבר שלא קורה בפועל, ולכן אנחנו נתקלים בכל כך הרבה מקרים בהם יש תאונות, פגיעה של הולכי רגל מאופניים חשמליים ואפילו פיצוץ של סוללות".
בחודשים האחרונים ניכר כי בעיריית נתניה בחרו להקשיח את האכיפה ולהגדיל את כמות הדוחות. ''זה קורה כי אנחנו מגיעים למקומות בהם יש דיווחים על רוכבי אופניים חשמליים שמתנהגים בצורה לא נאותה או פרועה, נוסעים על המדרכה, מדברים בסלולארי ורוכבים ללא קסדה", מסביר אהרון. "אני חושב שתושבי נתניה זכו, כי יש להם יחידת פיקוח ואכיפה בתוך העיר, שמגיעה לכל תלונה ונותנת מענה. המספרים מדברים בעד עצמם: מתחילת השנה נרשמו למעלה מ-1,000 דוחות, כשמרביתם ניתנו לצעירים מתחת לגיל 16 שבעצם עברו על החוק בכך שנסעו על אופניים חשמליים.
"במדינה מתוקנת הילדים האלו היו מגיעים לתחנת משטרה למעצר, אבל בישראל זה לא עובד ככה. זה אומר שבשלב ראשון אנחנו מזהירים את הבן אדם, אם העבירה חזרה אנחנו מחרימים את הסוללה ונותנים דוח על סך 250 שקלים ובעבירה השלישית אנחנו מחרימים את האופניים והקנס יכול להגיע ל-1,000 שקלים. יש לנו 25 זוגות אופניים במחסן שאם לא יידרשו על ידי התושבים בחזרה, יעברו לגריסה, וגם קרוב ל-150 סוללות שהחרמנו. הן לא נדרשו חזרה על ידי התושבים כי זה דורש מהם לשלם את הדוח בשביל לקבל את הסוללה או האופניים חזרה".

2 צפייה בגלריה
אהרון עם האופניים המוחרמים
אהרון עם האופניים המוחרמים
(צילום: יאיר שגיא)

שדרוג בשביל רעש

יש תופעה שאתם מתקשים להתמודד מולה?
"יש תופעה שחוזרת על עצמה מדי שנה והיא האופניים החשמליים המרעישים, אלו שעברו שדרוג בשביל שיעשו רעש. ידוע לנו איזה חנויות מבצעות את השדרוגים לאופניים ואנחנו מנסים למגר את התופעה. בנוסף, ניסינו גם בשנה שעברה להכניס חוק חדש, התקנת מספר רישוי לאופניים חשמליים על מנת שיהיה פיקוח על כל זוג אופניים, מי קנה, מה עשה ולמי מכר. הסכמנו להיות הפיילוט של החוק, זה יכול היה לאפשר יותר פיקוח על כל אופניים ולמנוע חלק גדול מהעבירות. אבל לצערי היוזמה נפלה כי הממשלה התפרקה".
גם הסוללות מהוות לעתים סכנה.
"בעקבות האירועים האחרונים בהם סוללות שהיו בטעינה פשוט התפוצצו, ישנו חשש גדול כי חלק גדול מהסוללות שנרכשות במחיר מוזל על ידי הצעירים אינן עומדות בתקן הנדרש והן נרכשות באופן שאינו מוסדר, לא מול ספק מורשה ולא עברו ביקורת. ולכן חשוב לי להבהיר להורים שאם הם לא ישמרו על הילדים שלהם, יפקחו על הרכישות שלהם ויהיו מודעים למה שהם עושים, יהיה מאוד קשה לפיקוח לעשות את העבודה שלו, שהיא לשמור על הבטיחות של התושבים. בנתניה יש למעלה מ-450 גנים ציבוריים ופארקים, ולכן אנחנו ממקדים את הפעילות במקומות שאנחנו יודעים שיש בהם פעילות ענפה של רוכבי אופניים חשמליים ואנחנו גם ממפים את הפניות והתלונות של התושבים. יש לנו מספר נקודות אסטרטגיות מבחינת אכיפה בעיר''.
כמה פניות מגיעות מדי יום?
''מדי יום מגיעות אלינו כ-400 פניות של תושבים. אנחנו צריכים שהתושבים יתריעו וידווחו לנו כל הזמן על מה שקורה בשטח. אני בעצמי בודק ועובר על הדיווחים, בוחן את התגובות של התושבים ואת הפידבקים שלהם לאופן בו טיפלנו בתלונות. אנחנו לא בורחים או מתנערים משום אחריות על אירועים שקורים בעיר. בנוסף אנחנו נשמח לגייס עוד עובדים למחלקת הפיקוח שלנו הכוללת 90 פקחים. אנחנו נשמח לגייס בוגרי יחידות קרביות אותם נתגמל בשכר מתאים. חסרים לנו עוד 20 פקחים''.
יש אזורים ספציפיים שבהם אתם יותר פעילים?
"בתקופת הקיץ אנחנו ממקדים את הפעילות של הפיקוח בכיכר העצמאות ובפיאנו. בנוסף אנחנו מעבירים צוותים למקומות בהם דווח לנו שיש פעילות ערה של רוכבי אופניים חשמליים שמסכנים את התושבים ועושים ונדליזם, כמו שקרה בשבועיים האחרונים בספורטק קריית השרון. העברנו לשם צוות שטיפל בתלונות. בנוסף, אנחנו מראים נוכחות גם בחופי הים כי אנחנו בהיערכות קיץ. אנחנו מטפלים ב-9 עד 10 אירועים של אופניים חשמליים מדי סוף שבוע.
"גם באזור השלולית פעלנו במיידי כשהתושבים התלוננו וגם באזור גן הילה שברחוב פתח תקווה שהיה דיווח כי בימי שישי בלילה מגיעים לגן עשרות בני נוער עם אלכוהול ואופניים חשמליים ועושים רעש. עשינו שם פעילות ממוקדת והתופעה מוגרה. אנחנו פועלים בעוד מוקדים, כמו למשל בכיכר העצמאות שם פעלנו במיידית באירוע שקרה במוצ''ש האחרון, בו הותקף פקח. צריך להבהיר, האירוע הזה קרה בגלל דרישת הפקח לבדוק את פרטי רוכב האופניים שנהג בפראות והשתולל, בהתחלה הוא התנגד וכשהוא כבר נבדק ולקחו ממנו פרטים אישיים, התברר שהוא צעיר ממה שהחוק דורש, ולכן האופניים שלו הוחרמו. זה גרר מצד הנער תגובה אלימה שדרשה התערבות שוטרים. האירוע הסלים כי ידידה של הנער התערבה וגם התפרעה''.
קראו גם:
דרך נוספת להיאבק בתופעה היא הסברה. "עם פתיחת שנת הלימודים החלה עיריית נתניה ביוזמה להגברת ההסברה והפיקוח בחטיבות הביניים והתיכונים אליהם מגיעים התלמידים באמצעות אופניים חשמליים'', אומר אהרון. ''בהמשך לקמפיין שנערך בשנת הלימודים אשתקד בו נעשה מבצע אכיפה וחולקו פלאיירים. אנחנו ממשיכים לעבוד גם עם מחלקת החינוך ולכן החל מה-1 בספטמבר יקבלו מנהלי בתי הספר מסמך המבהיר מה ההנחיות מבחינת הפיקוח על כל נושא האופניים החשמליים, מה מותר ומה אסור, ומה התקנות החדשות דורשות, כמו למשל חבישת קסדה, איסור נסיעה על מדרכה, איסור לשוחח בטלפון הנייד ועוד. קיבלנו מכל בתי הספר בעיר את האישור לעשות הסברה ופיקוח. חשוב לנו לשלב זרועות, גם של מערכת החינוך, גם של האכיפה וגם של ההסברה ולהגדיל את המודעות".