חצי שנה לאחר שהרפורמה בתחבורה הציבורית בנתניה החלה ולמרות החלטת מועצת העיר לבטלה – התושבים מספרים על בעיות קשות במערך התחבורה בעיר.
3 צפייה בגלריה
תחנת אוטובוס עמוסה בנתניה
תחנת אוטובוס עמוסה בנתניה
תחנת אוטובוס עמוסה בנתניה
(צילום: פרטי)
"נסיעה למרכז העיר שארכה 10 דקות, היום היא חצי שעה", אומרת תושבת שכונת נאות גנים. "הנסיעה שלי בקו 61 מנאות גנים למרכז העיר ולתחנה המרכזית הפכה לארוכה מאוד מכיוון שהיא עוברת את כל קרית השרון. זה לא נורמלי. אנחנו מבקשים להחזיר את קו 22 לנאות גנים ושיכון וותיקים כי הקווים האלו היו נגישים יותר ופחות ארוכים".
נציין כי בישיבת מועצת העיר שנערכה בספטמבר האחרון, בה השתתף ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית רן שדמי, הוחלט כי יש להשיב את הקווים הקודמים שבוטלו לפעילות, בהם קו 22 לנאות גנים ושיכון וותיקים, קו 6 לשכונת עין התכלת בצפון העיר וקו 14 למרכז וצפון העיר. ההחלטה הגיעה בעקבות תלונות רבות של תושבים שמתקשים לאמץ את השינוי בקווים ובמסלולי האוטובוסים, לצד תדירות נמוכה של הקווים. למרות החלטת מועצת העיר פה אחד לעצור את הרפורמה בתחבורה הציבורית בנתניה לפיה בוטלו קווי אוטובוס, זאת בנוסף לביטולן של מוניות שי לי שהגיעו לאזורים רחוקים ושכונות במרכז העיר, טרם התקבלה ההחלטה במשרד התחבורה.

3 צפייה בגלריה
הפגנה של התושבים נגד רפורמת התחבורה הציבורית
הפגנה של התושבים נגד רפורמת התחבורה הציבורית
הפגנה נגד הרפורמה בתחבורה
(צילום ארכיון: פרטי)

"התחבורה הציבורית בשיכון ותיקים על הפנים'', מסביר בכור ימין המתגורר בשכונה. "רק קו 61 מגיע מהשכונה שלנו לתחנה המרכזית ושני האחרים (60,62) לא מגיעים לתחנה המרכזית בכלל. אנחנו נוסעים חצי שעה סתם בגלל שהם נכנסים לאזור התעשיה''. בכור מודה שקשה לו עם השינוי מכיוון שהתרגל לקווים שבוטלו וטוען כי השינוי בקווים מונע מהתושבים לקבל שירות בכל התחנות. ''הקווים 22, 22א,27 ו-20 שהגיעו לרכבת בוטלו ובמקומם הביאו לנו את קו 61 שהוא לא נוח לתושבים ולא מגיע לכל התחנות. זה מצב לא נורמלי''.
לטענותיו של ימין מצטרפת תושבת שכונת נאות גנים מזל קחלון. "כדי להגיע למרכז העיר אני נוסעת עם שני קווים כי ביטלו את הקווים שהיו נכנסים לשכונה, כמו קו 22 שהיה מגיע כל כמה דקות. למה אני צריכה לעשות סיבוב כזה גדול ולעבור דרך רמת פולג ועיר ימים? עכשיו בגלל השינוי הזה אני גם צריכה ללכת כמעט חצי שעה רק כדי להחליף לקו 32. זה לא בסדר. הבטיחו להחזיר את הקווים שבוטלו. בינתיים מי שסובל זה אנחנו התושבים שמתמודדים עם תכנון קווים לקוי".
לביקורת על הרפורמה שיצאה לדרך בתקופת הממשלה הקודמת ושרת התחבורה מרב מיכאלי מצטרפים גם תושבים שנוסעים בקביעות בקו 14 שעובר בשכונת בורכוב. "אני קשיש בעל לקות ראייה והקו הזה היה מאוד חשוב לנו התושבים שגרים בשכונה הזו", אומר יעקב בן ה-74. "יש פה הרבה אנשים שגרים בדיור ציבורי, בהם אנשים בעלי לקויות ראייה ומוגבלויות פיזיות שנאלצים עכשיו למצוא פתרון חלופי בשביל לצאת מהשכונה. זה פשוט מצב לא הגיוני. אנחנו פשוט מוזנחים ואף אחד לא דואג לנו. אין לנו קו אחר שעובר בשכונה ואנחנו צריכים לשלם הרבה כסף למוניות כדי להגיע למרכז העיר''.

3 צפייה בגלריה
הפגנה של התושבים נגד רפורמת התחבורה הציבורית
הפגנה של התושבים נגד רפורמת התחבורה הציבורית
הפגנה נגד הרפורמה בתחבורה
(צילום ארכיון: פרטי)

בעקבות טענות התושבים הגיש בתחילת השבוע חבר מועצת העיר אהרון אורגד, משנה ראש העירייה לשעבר, הצעה לסדר בנושא, שבה ידונו חברי המועצה בישיבה הקרובה שתתקיים מחר (רביעי). ''אני מבקש לדעת מה קורה עם החלטת מועצת העיר שלא קוימה'', אומר אורגד. "אני מכיר את מצוקת התושבים. לקחתי על עצמי כפרויקט לבדוק את הקווים ולצאת לשטח כדי לשמוע מהתושבים מהם הקשיים שהם חווים בעקבות השינויים בקווים. גיליתי לצערי כי מי שנפגע בעיקר מהשינוי הזה בקווים הינם בני נוער המשתמשים בהם להגיע לבית הספר וחוגים ואפילו לחוף הים והאוכלוסייה המבוגרת בעיר, שגרה בשכונות הוותיקות וחווה ירידה משמעותית באיכות החיים בעקבות הרפורמה בעיר. הם חווים ירידה בתדירות הנסיעות ועצירות מרובות בשל הפיכת הקווים לארוכים ומפותלים. המצב הזה גורם לעומסים בכל תחנה בזמנים שכן עובר קו ולמצבים אבסורדיים בהם קווים נשארים ריקים כי התושבים מעדיפים להישאר בבית או לשלם למונית, מאשר לסבול בנסיעה ארוכה''.
מה אתה מציע?
"הצעתי היא לקבל החלטה המנחה את הנהלת עיריית נתניה לפנות לשרה מירי רגב באופן רשמי ולבקש הקמת צוות מקצועי שיבחן בדחיפות, עד חודש ימים לכל היותר, את הרפורמה בתחבורה הציבורית בנתניה וימליץ במהירות על החזרת קווים יעילים שבוטלו, לרבות לשכונות בצפון, דרום ומזרח העיר".

קראו גם:

מעיריית נתניה נמסר: "לעניין עצירת הרפורמה, יצוין כי העיריה מחויבת לקיום הסכם הגג לתחבורה שנחתם עם משרד התחבורה ונתיבי איילון. ההסכם, שהרפורמה מהווה חלק בלתי נפרד ממנו, משמעותי ביותר לאינטרס העירוני, וביטויו בהשקעות של כשני מיליארד ש"ח, במספר פעימות, בשדרוג משמעותי ביותר של התחבורה הציבורית בעיר.
"יצוין כי עם קבלת ההחלטה במועצת העיר, התקיימה סדרה של ישיבות של הנהלת העיר עם משרד התחבורה. על רקע ישיבות אלו סוכם על נוהל עבודה, במסגרתו מבוצעים תיקונים שוטפים ברשת התחבורה, על בסיס בקשות תושבים שעולות דרך העיריה, לגורמי המקצוע של משרד התחבורה ולחברת אקסטרה".
ממשרד התחבורה נמסר: "עיריית נתניה ביקשה להחזיר את מפת הקווים בעיר למצב של לפני הרפורמה התחבורתית. לאחר דיון שהתקיים בין בכירים בעירייה לבין בכירים במשרד התחבורה, סוכם כי ישופרו מסלולים, יתוגברו תדירויות הקווים, קו 16 יחזור לפעילות, ויופעלו שני קווי מיניבוס חדשים, קווים 71 ו-72, שייכנסו לרחובות צרים שבהם לא היה שירות בעבר. בהתאם לכך, בוצעו השינויים שסוכמו, למעט השינוי בקו 67, הצפוי להתבצע בפעימת המשך של חבילות היישום. כמו כן, עם פתיחת מסוף החוף הירוק, צפויים שיפורים נוספים בקווי הרפורמה, כדוגמת קווים 32 ו-70 ותגבור תדירויות לקווים העמוסים בעיר".