ניסיון החיסול האחרון של ראובן עטיה, עבריין מוכר מתחום ההימורים בנתניה, לא הפתיע. ענף ההימורים הלא חוקיים בארץ בכלל ובנתניה בפרט, שהיא אחת ממספר ערים בשרון כמו כפר סבא, פתח תקוה והרצליה בהן הענף משגשג ומגלגל הרבה כסף, הביא, מביא ויביא להתנגשויות פליליות.

3 צפייה בגלריה
ראובן עטיה
ראובן עטיה
ראובן עטיה
(צילום: אינסטגרם)

ענף ההימורים הלא חוקיים בנתניה היה בעבר הבסיס לכסף הגדול עליו נשענו עברייני העבר ממשפחות אבוטבול ושירזי להקמת ארגוני הפשע שלהם. אבל בשנים בהם נמחק כל זכר לאותם עבריינים שלא הותירו יורשים, נכנסו לואקום פרצופים חדשים, בעידן בו גם תלמידי תיכון מהמרים בכסף שפעם לא היה לילדים בידיים, והיום צוברים ריביות של חובות לעבריינים שנלחמים על שוק המהמרים המשגשג בנתניה.
המושג השכיח להימורים הלא חוקיים ברחוב קרוי "בטים". שיבוש של המילה bet, התערבות בשפה האנגלית. עד לפני קצת יותר מעשור ציבור המהמרים היה מורכב מחיילים ג'ובניקים וממהמרים כפיתיים.
את ההימורים מבצעים אצל נציג ההימורים שיש לארגוני הפשיעה בכל שכונה, שכן יש צורך במישהו שיממן את הזכיות, וגם ידע איך לגבות את החובות. הנוחות שבהימורי הבטים לעומת הימורים בטפסים של ווינר לדוגמא, מתבטאת בכך שעל טופס ווינר צריך לשלם, ובהימורים של בטים, המהמר מבקש מהנציג שישים אותו בהימור על סכום מסוים שהמהמר מתחייב עליו והמילה שלו מתקבלת, בלי לשלם מראש על גובה ההימור.

השינוי באופי המהמרים


"מה שהשתנה לאורך העשור וקצת יותר האחרונים הוא אופי המהמרים. היום חלק לא מבוטל מהמהמרים הם תיכוניסטים שמכניסים את ההורים שלהם ואת המשפחות שלהם לסחרחורת בלתי נגמרת של חובות שמצטברים אצל ארגוני הפשע שעושים הרבה מאוד כסף מאותם ילדים מושפעים", מספר גורם עברייני.

3 צפייה בגלריה
הימורים לא חוקיים
הימורים לא חוקיים
הימורים לא חוקיים
(צילום ארכיון: דוברות המשטרה)

שיטות הגבייה של המהמרים הם כבר לא בדקירות או "פיצוצים" במכות, כי הילדים יצטרכו לתת הסברים בבית. אותם תיכוניסטים משלמים את החובות בכסף שהם למעשה גונבים מההורים.
"ילד שיוצא לבילוי עם האוטו של אבא, ואז מתקשר להורים ומספר להם שהרכב נגנב - זה לא נכון. הילד שהימר בסכום גדול ולא החזיר והריבית שלו התנפחה, נאלץ לתת את האוטו של המשפחה לאותם עבריינים, ששולחים אותו למשחטות או למכירה בשטחים. אותם תיכוניסטים מהמרים לא מהססים גם לגנוב תכשיטים של הורים ונותנים אותם בתמורה לחוב לנציגי המהמרים", נותן גורם עברייני דוגמאות.
אבל זה לא נגמר כאן. אם לא באמצעות הבאת רכוש לכיסוי החוב, יש לא מעט מהמרים בכל הגילאים שנאלצים לעשות משלוחי סמים או העברות של רכבים גנובים לשטחים ועוד משימות שיטילו עליהם והם יאלצו לבצע בתמורה לכיסוי החובות שלהם.

קראו גם:

"האכזריים באמת מגיעים בשעות הערב לביתו של מהמר בעל חוב, כשהבית שוקק חיים עם ילדים, טלוויזיה דלוקה וארוחת ערב במטבח. הם ישתלטו באלימות ובטרור על האווירה של הבית, עד שבעל החוב יארגן את הכסף מקרובי משפחתו, תוך כדי שיבוש שגרת הבית וקריסת התא המשפחתי שהמהמר בעצם הביא על עצמו", מספר מהמר כרוני.

נסיון החיסול


כל מה שלא חוקי מגלגל הרבה מאוד כסף, וזה דבר ידוע, אבל נסיונות הפגיעה החוזרים בראובן עטיה הסיטו חזרה את הזרקור אל עולם הבטים, שתמיד מרכז תשומת לב עבריינית.
"נתניה של היום היא לא נתניה של פעם", אומר גורם עברייני בעיר. "היום יש בה יותר כסף מפעם, ורואים את זה על המגדלים היוקרתיים, מה שמעיד על כסף גדול שנכנס לעיר. במציאות של היום עם סוכנויות הרכבים ביבוא אישי היוקרתיים שיש בעיר, כולם רוצים להראות את הכסף שיש להם, ובעיקר הדור הצעיר שלא רואה בעיניים.
"משפחות הפשע המקומיות לא רק שלא ישחררו לחץ, אלא עצם העובדה שהם מנסים להזיז את ראובן מעידה שיש להן עיניים גדולות, והם רוצות לסמן מחדש את גבולות השליטה בנתניה - כשכל אחד רוצה את כל העיר. מדובר במלחמה שבה עוד לא ראינו את המילה האחרונה, גם לא מראובן, שהוא לא לבד ויש לו גיבוי של כוח עברייני שאם הוא יתערב - זה יהיה אסון".
פורסם לראשונה: 08:09, 22.02.23