בתקופה זאת של ימי הזיכרון לשואה ולחללי צה"ל מוצא את עצמו טל חכם מנתניה עובד ללא הפסקה – עורך, משפר, צובע ומעניק חיים לתמונות ישנות של אנשים שנרצחו, נהרגו או נפטרו. חכם, שעזב משרת היי-טק נחשקת לטובת עבודה מהבית, פתח לפני כארבע שנים את קבוצת הפייסבוק "פוטשופ חכם" כתחביב צדדי.
3 צפייה בגלריה
חייל שנהרג ביום הכיפורים ואשתו
חייל שנהרג ביום הכיפורים ואשתו
חייל שנהרג ביום הכיפורים ואשתו
(צילום: מתוך "פוטושופ חכם")
"כל שנה זה קורה, חודש לפני ימי הזיכרון פונים אלינו מאות אנשים שמבקשים לערוך תמונות של יקיריהם שאינם עוד", מספר חכם. "הבקשות מגיעות ממשפחות של חיילים שנפלו בקרב, נספים בשואה, שורדי שואה שמצאו תמונה ישנה ומקומטת של אהוביהם וגם ילדים שרוצים שאחד מהוריהם שנספה בנסיבות טרגיות יהיה חלק מאירוע משמח בחייהם, כמו למשל מסיבת סיום או בר מצווה". חכם עושה את הפעילות בהתנדבות מלאה ולשם כך הוא נעזר בצלמת גלית קסלסי מאבן יהודה, איתה הוא מנהל את הקבוצה שכיום מונה 144 אלף חברים. על מנת לעמוד בכמות הבקשות הוא נעזר במאות חברים לקבוצה שיחד איתו מגשימים חלומות לאנשים - להחזיר ולו לרגע את המבט או החיוך של אנשים שכבר לא איתנו.

סרטון עריכה לתמונת ילדות של הרב חיים דרוקמן זצ''ל
(צילום: מתוך "פוטושופ חכם")

מתי יש לך זמן לעשות את זה?
"זו העבודה שלי כיום. אני עורך באופן פרטי בתשלום ובקבוצה בהתנדבות, יחד עם עוד מאות עורכים שעושים את זה בהתנדבות. מאז שעזבתי את העבודה שלי בחברת סליקה של כרטיסי אשראי, אני ואשתי חיה החלפנו תפקידים, היא עובדת מחוץ לבית כעורכת דין ואילו אני מגדל את ארבעת ילדינו (16, 13, 9 ו-3) ועובד מהבית כגרפיקאי".

3 צפייה בגלריה
טל חכם ובתו
טל חכם ובתו
טל חכם ובתו
(צילום: פרטי)

איך התחלת עם זה?
''זה התחיל כי אני בן אדם מאוד טכני, שתמיד אהב לעבוד עם פוטושופ. מעולם לא עשיתי קורס בפוטושופ, למדתי הכול לבד. אני מודה שלמרות שאין בעיסוק הזה כסף גדול אני אוהב את מה שאני עושה וגם המשפחה שלי מקבלת את זה באהבה. בנוסף, צריך להבין שזה בעצם תחביב שלי שהפך למקצוע וזה מטורף כי בתחום הזה יש כל כך הרבה מה ללמוד, כמו למשל הקטע הטכני של החייאת תמונה עם תזוזה או לשפר תמונות במצב רע ולכן אני גם נהנה מהעשייה וממה שקורה בקבוצה הזו שיש בה גם המון הומור".
חכם מספר כי יש שנרתעים מהעבודה שהוא עושה ולעתים יש בקבוצה תגובות קשות. ''אני מביא את התמונה למצב של חידוש ומוסיף לה את ההנפשה", הוא מסביר. "זה פחות מורכב ממה שזה נשמע, כי זה משהו טכני יותר. כיום אני עושה את זה רק אם מבקשים ממני ואני לא אעשה את זה אם לא יבקשו ממני''.

3 צפייה בגלריה
שני אחים מניה ועידו שגורלם אינו ידוע, תמונה מ-1938
שני אחים מניה ועידו שגורלם אינו ידוע, תמונה מ-1938
שני אחים מניה ועידו שגורלם אינו ידוע, תמונה מ-1938
(צילום: מתוך "פוטושופ חכם")

יש סיפור שזכור לך במיוחד?
"מאות. כמו למשל אישה שביקשה לשפר תמונה של אחיה שנפל במלחמת לבנון. זאת היתה תמונה שדרשה הרבה עבודה כי המצב שלה לא היה טוב ועשו שם עבודה יפה. או למשל בקשה להכניס חיים לתמונה של קרוב משפחה שנפל במלחמת ההתשה ובגלל שנשארו למשפחה תמונות בודדות ובשל הסמיכות ליום הזיכרון היתה צריכה תמונה טובה לטקס. יש עוד המון דוגמאות, כמו למשל אישה שביקשה להוסיף לה בפוטושופ שיניים תחתונות, מפני שלצערה הן נשברו לפני כשנה ואין באפשרותה לעשות חדשות. לפוסט הזה הגיב רופא בשם ד"ר אלכס רפפורט שטיפל לה בשיניים בחינם. אני גם זוכר מקרה של ילד שאיבד את אבא שלו כשהוא היה קטן ובבר המצווה שלו הוא ביקש תמונה עם אבא שלו כשהם עומדים ביחד. עשינו את זה עבורו בזכות הפרסום שהיה, ומישהו מארצות הברית שלח לו לגו ענק באלפי שקלים במתנה".

קראו גם:

מה הייחוד של הקבוצה?
"הייחוד של הקבוצה זה השילוב של הומור, רגישות, עזרה לזולת ונתינה אמיתית. אנשים יכולים להיקרע מצחוק בפוסט אחד ולבכות בפוסט שאחריו. וכל זה קורה בקבוצה אחת שעושה פוטושופ לתמונות. זה נע מצחוק, לעצב והתרגשות. מבחינתי, הרעיון הזה שיש מאות אנשים שעושים את זה בחינם בשביל לשמח מישהו אחר מדהים בעיניי. לתקן תמונה יכול לקחת לפעמים שעות אבל התוצאה שווה את זה. מבחינת מי שבקבוצה, ההערכה לעבודה שלנו מתבטאת בלייקים ובתגובות".