בשנים האחרונות חווה נתניה רנסנס נדל"ני ומספר התושבים בה הולך וגדל. אלא שבעוד שהעיר גדלה והתפתחה, אזור התעשייה נותר כבימים עברו. בקרוב, כך נראה, המצב הולך להשתנות, זאת לאחר שהעירייה קיבלה אישור להקמת מטרופולין עסקי חדש באזור.
3 צפייה בגלריה
מילניום נתניה
מילניום נתניה
מילניום נתניה
(כנף פרנס אדריכלים)
"בתוך כעשור, ישתנה קו הרקיע של אזור התעשייה", מצהיר מהנדס העיר, ארז טל. "בנוסף למגדלי המשרדים שצפויים להיבנות על שטח של כשמונה מיליון מ"ר, ייהנו המבקרים מעירוב שימושים דוגמת מסעדות ומשרדים, תחבורה ציבורית מתקדמת הכוללת 'מהיר בעיר', תחנת רכבת נוספת (המכללות) שתצטרף לשתיים שכבר קיימות (ספיר, נתניה) וגם רכבת קלה, שתחבר בין נתניה לערים שכנות כמו הרצליה וכפר סבא".

בנייה לגובה: עד 40 קומות

החלטת הוועדה המחוזית לאשר את אזור התעסוקה, המתפרש על שטח של 5,200 דונם, ויהווה את אזור התעסוקה הגדול ביותר במחוז המרכז, מהווה בשורה גדולה לעיר. התוכנית צפויה למשוך לאזור חברות היי-טק ומשקיעים שיחזקו את מעמדה הכלכלי של נתניה.
''התוכנית מאפשרת חידוש וחיזוק של מתחמי תעסוקה, בילוי ופנאי והפיכת אזור התעשייה לאזור תעסוקה עירוני פעיל. בנוסף התוכנית תגדיל את היצע מקומות העבודה בעיר ותמשוך חברות חזקות לנתניה", מסבירה אלבירה גולדשטיין בן יוסף, אדריכלית העיר. "משמעות אישור התוכנית היא שניתן לקדם תוכניות בנייה בסמכות הוועדה המקומית ובתוך כך – לקצר משמעותית את הליכי התכנון.
''התוכנית החדשה תאפשר מגוון רחב מאוד של שימושים (תעסוקה, מסחר, מלונאות עסקית, תעשייה עתירת ידע ועוד), בבניינים בגובה של עד 40 קומות ובסטנדרט בניה גבוה, אשר יחליפו את המבנים הוותיקים, רובם עד גובה של חמש קומות", ממשיכה גולדשטיין בן יוסף ומבהירה כי מיקומו של האזור, במרחב שבין חיפה לתל אביב (מכביש 57 בצפון ועד 553 בדרום), הופכים אותו לאחד משטחי התעסוקה הגדולים בישראל. "התוכנית הזו היא אחד הנדבכים המרכזיים בתוכנית המתאר הכוללת של נתניה נת/2035, שעתידה לשנות את פניה של העיר עם הוספת עשרות אלפי יחידות דיור וכן הכפלת שטחי התעסוקה של נתניה, והגדלת השטחים המיועדים למוסדות ציבור".
"כיום מציע אזור התעשייה הקיים משרדים ובתי מלאכה דוגמת מוסכים ונגריות הנחשבים לתעשייה מסורתית בבנייה ומסביר וברמת בנייה שאינה תואמת את הפוטנציאל של האזור", מסביר טל, "המצב הזה קיים בשל תוכניות ישנות שהגדירו את האזור והשימושים בו".

תחבורה: מהיר לעיר ושבילי אופניים

בעירייה מסבירים כי בתוכנית ניתן דגש מיוחד לסוגייה התחבורתית. "אנחנו מקדימים תרופה למכה ובמסגרת ההסכם שלנו עם משרד התחבורה, יהיה קו מהיר לעיר שיעבור בכל אזור התעסוקה ויספק חיבורים למשרדים, לתחנות הרכבת ושבילי האופניים אל מרכז העיר", מסביר טל. "בנוסף אנחנו בתהליך שיפור כבישי, כמו למשל כביש 561 שעתיד לעבור שדרוג בשנה הבאה כי הוא מייצר חיבור נוסף בין כביש 2 לכביש 4".

3 צפייה בגלריה
יהלום נתניה
יהלום נתניה
יהלום נתניה
(טטרו שחר אדריכלים בע"מ)

"אזור התעשייה הוא מרכז התעסוקה הראשי של מרחב השרון ולכן פיתוחו יפחית באופן ניכר את הגודש בצירי התנועה באזור נתניה, חדרה ומחיפה דרומה ובכך יתרום באופן ישיר להעלאת איכות החיים של מאות אלפי תושבים, מועסקים ומשתמשי דרך", מסבירה אדריכלית העיר. "בנוסף האזור יהיה מרושת בתחבורה ציבורית אפקטיבית ושבילי אופניים מתוכננים".
מהנדס העיר מאמין כי תושבי נתניה יבחרו בתחבורה ירוקה דוגמת שבילי הליכה ואופניים, ומאמין כי הרכבת הקלה המתוכננת להיבנות בעשור הקרוב, תקל על העומסים הקיימים.
"בנוסף לתחנת רכבת נתניה ותחנת רכבת ספיר, תהיה תחנה שלישית - המכללות שתקום ברחוב לנטוס ותשמש את האצטדיון ואת בית החולים שעתיד להיבנות באזור בעוד כעשר שנים", מסביר טל. "יש גם תכנון להקמת רכבת קלה שתנוע ברחבי העיר ובתוך אזור התעסוקה החדש, ותחבר בין נתניה ותחנת המטרו של הרצליה, ומהצד המזרחי תתחבר לתחנת המטרו של כפר סבא''.
"המטרה שלנו היא להגיע למצב בו התחבורה הציבורית תהיה אפקטיבית ואנשים פחות ישתמשו ברכבים פרטיים ואפילו יגיעו ברגל או באופניים. ישנה חשיבה לקדם חניון חנה וסע בין כביש 2 לקריית ספיר, שם אנשים יוכלו לחנות בבוקר ולקחת שאטל שיביא אותם לתחנת הרכבת או למקום העבודה. בנוסף, כל אחד מהפרויקטים שייבנה במתחם, צריך לספק חניה לפי התקנים הרלוונטיים (עילי או תת קרקעי)".

שטחים ציבוריים: מסעדות וחללים ציבוריים

בתוכנית מתוכננים שטחים פתוחים, מעברים להולכי רגל, כיכרות עירוניות, מבנים הנדסיים ושטחים בנויים לטובת הציבור. ''הולכי הרגל לא יהיו מנותקים מהמרחב ולכן באזור התעשייה יהיה מיתון תנועה ומספיק מעברי חצייה" מסבירה גולדשטיין בן יוסף.
"התוכנית החדשה שתעצים את זכויות היזמים דורשת מהם משהו בחזרה לציבור'', מסביר טל. "כבישים יורחבו לטובת בתי קפה ומסעדות, יהיה שימוש בחללים ציבוריים דוגמת משרדי היי טק לטובת בית ספר טכנולוגי".

כבר בבנייה: עשרה פרויקטים

עד כה אושרו במסגרת המהפכה הנדל"נית 30 תוכניות, מתוכן 10 כבר בהליכי בנייה.
בין עשרת התוכניות שכבר אושרו ויצאו לפועל, נמצאת גם זו של קבוצת איציק תשובה שתקים את מתחם העסקים מטרופולין שישלב מרכז עסקים בהיקף כולל של כ-26,000 מ"ר ברחוב גיבורי ישראל. בנוסף, החברה קיבלה לאחרונה את אישור הוועדה המקומית להוספת מגדל משרדים בן כ-40 קומות של תעסוקה ומלונאות על שטח של כ-60 אלף מ''ר, הכולל חמישה מפלסי חניה תת-קרקעית בפרויקט.

3 צפייה בגלריה
שכטרמן הפלדה
שכטרמן הפלדה
שכטרמן הפלדה
(דורון אהלי אדריכלים ומתכנני ערים)


"בניית הפרויקט כבר החלה והיא צפויה להסתיים בתוך כשנתיים, לא כולל בניית המגדל שצפויה להתחיל בקרוב'', נמסר מקבוצת תשובה. "מדובר במיקום שיקנה לפרויקט נראות ובולטות יוצאות דופן. בנוסף, במתחם ייבנו ארבעה מפלסי חניה תת קרקעית. המבנה המזרחי, המשתלב בקו הרקיע של רחוב גיבורי ישראל, נמצא בשלבי ביצוע מתקדמים ויכלול קומת קרקע מסחרית, בשטח בנוי של כ- 6,000 מ"ר ומעליה חמש קומות משרדים".
''אתגר התכנון המרכזי בתכנון פרויקט כמו המטרופולין היה לייצר מקום בו מתרחש שילוב השימושים של מסחר, תעסוקה ומלונאות, תוך השתלבות במרקם העירוני הקיים'', מסביר האדריכל רמי וימר שעומד מאחורי תכנון פרויקט המטרופולין של תשובה. "לשם כך תוכנן המבנה המזרחי סביב פטיו בצורה אליפטית הפתוח לשמים, אך מוצל מפני השמש שבכל היקפו חנויות ובמרכזו דוכנים מקורים המעצימים את הפעילות המסחרית לכל באי המתחם מכיוון רחוב גיבורי ישראל. בדופן הצפונית של המבנה תוכננה קומת קרקע בלבד ומעליה – על גג הקומה – משטחים ירוקים ומגוננים. אלמנט מיוחד נוסף הוא גשר להולכי רגל שיחבר בקומה החמישית את שני המבנים".

קראו גם:

"כבר היום אנחנו רואים שהרבה מהביקושים למשרדים בפרויקט מטרופולין, כמו גם בפרויקט חלוצים שנבנה ונמסר, מגיעים מצד חברות היי-טק וחברות שמחפשות לעבור מתל אביב ומאזור גוש דן לנתניה'', מסביר איציק תשובה את הבחירה בעיר נתניה לפרויקט. ''אנחנו מציעים שטחי משרדים למכירה ומזהים ביקושים גבוהים מצד חברות וגם משקיעים. החברות מבינות כי העבודה מהבית או במודל היברידי מייתרת את הצורך להישאר בתל אביב ולשלם את המחירים האסטרונומיים שם. החברות מבינות כי ניתן להתרחק לטבעת השנייה או השלישית ולהשיג סביבת עבודה נוחה, טובה וזולה''.
"ישנה פעילות ערה בשוק המשרדים והמסחר, כאפיק השקעה אטרקטיבי לאור מחירי הדיור הגבוהים, עליית הריבית והמיסוי הגבוה על דירות'', מסביר תשובה את ההתעוררות והביקוש הגבוה לאישור תוכניות בפרויקט. ''העיריות מצידן, מקבלות מענה לאזורי בילוי, מסחר ותעסוקה, נהנות מהארנונה הגבוהה בהם, וגם יכולות להציע לתושביהן פתרונות דיור בבניינים החדשים".

איפה יהיה אזור התעסוקה החדש?

האזור מתחיל מאצטדיון נתניה, כולל גשר פולג ואיקאה ועד גשר האר"י, וכולל את: קריית אליעזר (כביש 57 ממחלף נתניה וכביש 2 - כביש חוף), אזור תעשייה קריית יהלום (סמוך לכיכר האחדות), "רצועת האמצע" - בין כביש החוף למסילת הרכבת, ברכת חנון (אצטדיון עירוני נתניה, גשר השרון), קריית ספיר (פולג) ופארק המדע (מזרחית לקרית ספיר).
ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר: "אישורה של התוכנית היא מהלך חשוב ובשורה נהדרת לעיר. צריך לזכור שאנחנו מקדמים את התוכנית מזה כעשור. מדובר באזור תעסוקה מרכזי, בעל נגישות גבוהה לצירי תחבורה ארציים והוא יהיה מאזורי התעסוקה הגדולים במדינת ישראל. אזור התעסוקה יאפשר מגוון רחב של שימושים, כאשר כיום הייעוד שלו נשען ברובו על תעשייה ומלאכה והוא מוגבל בזכויות הבנייה שלו. מעבר לכל – הוא יוסיף מקומות עבודה באזור השרון לטובת תושבי נתניה והסביבה".