תושבים וסוחרים במרכז נתניה טוענים כי דוכני מפעל הפיס גזלו מהם את המדרכות ברחבי העיר ומבקשים להרחיקם.
2 צפייה בגלריה
דוכן של מפעל הפיס בנתניה
דוכן של מפעל הפיס בנתניה
דוכן פיס בפינת הרחובות שמואל הנציב והרצל
(צילום: פרטי)
''מדובר במטרד בחסות המדינה'', אומר חבר מועצת העיר רני אלוש. הוא מספר כי יש תלונות רבות מצד תושבים וסוחרים על מיקום הדוכנים שמפריעים לטענתם למעבר חופשי של הולכי רגל, בהם קשישים והורים עם עגלות. ''הדרך של מפעל הפיס 'לצוד' את העוברים ושבים היא 'על הדרך', ולכן במקום שהם יישבו בתוך חנות, הם בוחרים להיות בדרך על המדרכות, כי ברור לכולם שכל חנות שתהיה באמצע המדרכה תשלש את הרווחים שלה, ולכן עמדות המכירה האלו נמצאות על המדרכות, חלקן במרחקים קצרים אחד מהשני, כמו למשל באזור מרכז העיר, אזור השוק, רחוב הרצל, שמואל הנשיא, סמילנסקי ושער העמק, שם קיימים דוכנים שנים רבות''.
''הדרך שייכת לציבור ואי אפשר להפקיעה ממנו", אומר אלוש. לטענתו, ''יש פה יד רוחצת יד בין העירייה למפעל הפיס. העירייה נמנעת מלהתייעל כי נכנס לה כסף חיצוני ממפעל הפיס כדי לבנות מבני ציבור וספורט. הנושא הזה עלה בישיבת מועצת העיר לפני שנתיים כשמפעל הפיס ביקש להסדיר, להוסיף ולהגדיל את הדוכנים, להפוך אותם למבני קבע עם גגון, ממש קזינואים קטנים עם קפה על הדרך הציבורית, וזה לא צלח''.

2 צפייה בגלריה
דוכן פיס בפינת הרחובות שוהם והרצל
דוכן פיס בפינת הרחובות שוהם והרצל
דוכן פיס בפינת הרחובות שוהם והרצל
(צילום: פרטי)

בעל חנות בשוק, שבסמוך אליו ממוקם דוכן של מפעל הפיס, אומר: ''כל מי שעוצר פה לרגע למלא טופס לא רק מפריע לתנועה אלא גם מונע מלקוחות להגיע אליי לחנות''. לטענתו, ''אי אפשר לעבור פה בימים עמוסים, כי אנשים באים לקניות ואז נעצרים ליד הדוכן. זה מפריע מאוד, אבל אין עם מי לדבר. מי יזיז אותם מפה? העירייה? היא צריכה אותם בגלל שהם בונים בעיר. אז אנחנו התושבים נמשיך לסבול". מוכר נוסף מספר: ''כל דבר שאני מוציא החוצה, אפילו ארגז או שלט, מגיע לי פקח, אבל להם לא עושים כלום. מעניין איזה היתר יש להם וכמה ארנונה הם משלמים, אם בכלל. מישהו בודק את הדברים האלו?"
תושבת נוספת שעמדה סמוך לדוכן מפעל הפיס ברחוב הרצל טענה כי לא רק המיקום של הדוכן מפריע לה, אלא גם הפרסום והשילוט שהם מציבים ברחוב. "כמעט נפלתי על השלט שהיה פה, כשהפרס היה גבוה במיוחד. לצערי זה מפתה וגם אני מגיעה לגרד כרטיס או למלא טופס, כי זה פשוט תקוע באמצע הדרך. לצערי מי שבעיקר מתפתה למלא טופס אלה האוכלוסיות החלשות, הקשישים שמשעממם להם והמובטלים, שזורקים את הקצבה שלהם על השטות הזו. תכלס זאת הדרך של המדינה להחזיר לעצמה את הקצבאות האלה''.
בישיבת הוועדה המקומית לתכנון ובניה התקיים אתמול (יום רביעי) דיון באישור התכנית להפיכת דוכני הפיס למבני קבע גדולים עד פי ארבעה מהקיים, את התכנית העלה חבר המועצה רני אלוש לאחר שזו אושרה בוועדת המשנה. לאחר שמיעת טענותיו של רני אלוש הצביעו רוב חברי הוועדה המקומית בעד קיום דיון נוסף בעניין בוועדה המקומית. אליש אמר לאחר הישיבה: "לאחר ההצבעה שהתקיימה כחוק, ולאחר שכנראה התוצאה לא התאימה להם, הוצעה הצעה אחרת שהתכנית תחזור שוב לוועדה המקומית לאחר שיגיע נציג מפעל הפיס. כך למעשה, עם הרוב שיהיה לקואליציה יוכלו גם לשנות את ההחלטה לטובת מפעל הפיס''.

קראו גם:

ממפעל הפיס נמסר: "מפעל הפיס הוא מפעלן של הרשויות המקומיות בישראל ובבעלותן, כאשר כל רווחיו חוזרים לתושבי הרשויות המקומיות: הן בהקמת מבני ציבור, הן במאות אלפי מלגות ובאינספור מיזמים חברתיים בתחומי הרווחה והחינוך. הביתנים הם חלק אינטגרלי מהנוף העירוני משנת 1951 והם מוקמים וממוקמים תוך תיאום מלא עם הרשות המקומית. בניגוד לקמפיין שמנוהל על ידי חבורת אינטרסנטיים שמצאו את הנושא כקרדום פוליטי לחפור בו, מפעל הפיס הוא זה שיזם את השיח בנושא מול הרשויות המקומיות, וזאת בדיוק כדי למנוע מקרים כמו אלה המוצגים בכתבה ולגבש תכנית שתסדיר ביתנים 'ידידותיים' ככל האפשר למרחב הציבורי, תוך התחשבות בצרכי ההתפתחות העירונית. אין במפעל הפיס אף תכנית להרחיב את מספר הביתנים ולמעשה בשנים האחרונות הם רק צומצמו, חלקם הפכו לעמדות החייאה (דפיברילטורים) פעילות במרחב הציבורי ועוצבו מחדש כך שיותאמו באופן מיטבי לנוף האורבני המשתנה".
מעיריית נתניה נמסר: "דוכני מפעל הפיס הוקמו בנתניה כמו בשאר ערי ישראל במהלך שנות ה-60 וה-70. אנו פועלים להסדיר את השימוש בהם במסגרת תוכנית כלל עירונית בסמכות מחוזית. אשר לאכיפת חוקי התחבורה, אלה נאכפים באופן שוטף".