ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יתאספו חבריו של רס"ן בר פלח ז"ל, סגן מפקד סיירת הנח"ל ותושב נתניה שנהרג בחודש ספטמבר בהיתקלות סמוך לג'נין, בחוף הים ויערכו טקס לזכרו. ברקע יושמע השיר ''כריסטופר קולומבוס'' שכתב לזכרו חברו הטוב הראפר איזי (איתן ארז). יחד עם השחקן והקומיקאי אלי פיניש ריכז איזי בימי השבעה את הודעות הוואטסאפ של בר והפך אותן לשיר: "נשארתי נתניה בלב וצ'ירשי זורם בוורידים", הוא כתב, "הנשמה שלי מרחפת מעל כולכם תמיד".
6 צפייה בגלריה
בר פלח ז"ל
בר פלח ז"ל
בר פלח ז"ל
(צילום: פרטי)
הם היו שלושה חברים טובים. הלוחם בר פלח, הראפר איזי והשחקן אלי פיניש. הם חלקו חלומות ותחביבים משותפים, למשל על טיול גלישה גדול אליו נסעו לבסוף רק איזי ופיניש, כיוון שפלח שהה באותו הזמן עם יחידתו הצבאית. פלח, מספרים חבריו, היה איש של נתינה, אהבה ועשייה שתרם רבות מזמנו למען אחרים. תמיד חייך והפיץ אור ואהבה ובעיקר נגע ברבים. גם היום, שבעה חודשים אחרי שנהרג, חבריו ומשפחתו עושים הכול על מנת להמשיך את דרכו באמצעות עשייה והפצת הטוב.
בדצמבר האחרון שיחרר איזי את אלבומו הרביעי ''אייקון''. שיר אחד באלבום מיד תפס את האוזן. הוא נכתב לזכרו של בר פלח ז"ל. השיר מורכב מהודעות, מילים ומשפטים ששלח בר לחברים ולמשפחה.
"את פיניש הכרתי בפסטיבל ב-2013 ששנינו השתתפנו בו, והחברות האמיתית נרקמה דרך האהבה שלנו לגלישה", מספר איזי. "כך גם היה החיבור עם בר. הוא נוצר דרך הגלישה, חיי הלילה של נתניה ופעילויות התנדבותיות שהוא יזם. בנוסף, היה לשלושתנו תכנון לצאת לטיול גלישה במלדיביים שלצערי לא קרה בסוף".

6 צפייה בגלריה
מימין: בר פלח, אלי פיניש ואיזי
מימין: בר פלח, אלי פיניש ואיזי
מימין: בר פלח, אלי פיניש ואיזי
(צילום: פרטי)

את הבשורה על מותו של בר, איזי ופיניש קיבלו בדרך חזרה מהחופשה שבר לא הצטרף אליה, כשהם כבר על המטוס. "כששמעתי שבר נהרג בכיתי. קיוויתי שפיניש טעה והידיעה שהוא קיבל לא נכונה", אומר איזי, "אבל כשנחתנו בקונקשן הבנתי שזה אכן מה שקרה ומשם היינו במרוץ להספיק להגיע להיפרד ממנו בהלוויה".
החיבור המיוחד, האנרגיות הטובות שבר הפיץ וגם העובדה שהוא נגע בכל כך הרבה אנשים הובילה לפתיחת קבוצת ''צוות פלח'' כבר בימי השבעה, שבה החברים שהכירו אותו והמשפחה שיתפו על ההיכרות עם בר. שם גם נולד הרעיון לשיר.

6 צפייה בגלריה
איזי
איזי
איזי
(צילום: ינאי מורדי)

"היה לי ברור שאני רוצה להנציח את בר ולתת לו מקום של כבוד גם באלבום וגם בהופעות", אומר איזי. "בעקבות הקבוצה, משפטים והגיגים שאנשים שיתפו שפלח אמר או כתב, הקלטות והודעות שלו, הפכו לשיר", מסביר איזי. ''השיר הזה היה מוכן כבר בשבעה. לא לקח לי יותר מחצי שעה בשביל לחבר את המשפטים שלו. הרגשתי שזה קורה לי כמעט על אוטומט. כשעבדתי על השיר ניסיתי לחשוב מה בר היה רוצה שישמעו בשיר לזכרו''.

תגובות מרגשות


''כריסטופר קולומבוס'' הוא שיר זיכרון קצבי, מזיז ונוגע, כך שגם אנשים שלא הכירו את בר פלח מתחברים לז'רגון הייחודי שלו. התגובות לשיר מרגשות, בעיקר מצד החברים הקרובים והמשפחה שנחשפו אליו לראשונה באירוע גולשים שנערך לזכרו של בר בחוף הים שהוא כה אהב, עשרה ימים אחרי נפילתו. "מעבר לתגובות המאוד מרגשות שקיבלתי, בעיקר ריגשה אותי התגובה של המשפחה שהתרגשה מאוד מהמחווה הזו", אומר איזי. "אני חושב שדרך השיר הזה, אנשים שהכירו את בר קיבלו ממנו תחושה שיש עוד קצת ממנו, מעבר לסרטונים ותמונות".
רוב שירי הזיכרון עצובים. אתה בחרת בכיוון אחר.
"כי ניסיתי לחשוב על בר. מה הוא היה רוצה שישמעו בשיר לזכרו. אני די בטוח שהוא היה נותן לי פצצה לפנים אם הייתי כותב שיר עצוב או שיר יום זיכרון טיפוסי".


השיר כאמור נכנס לאלבומו החדש של איזי, שכולל שיתופי פעולה עם פיניש, גיא מזיג ונועה קירל. "יש באלבום הזה שיתופי פעולה שחלקם קרו ביוזמתי וחלק באופן מאוד טבעי כמו למשל שיתוף הפעולה עם נועה קירל באלבום עם השיר 'גושפנקא' שקרה כי אני הצעתי לה להתארח בהופעה והיא אמרה לי שהיא תשמח אבל בתנאי שאכתוב לה שיר'', מסביר איזי. ''ברגע שהבנתי שיש רצון מהצד שלה הרגשתי בנוח לשלוח לה סקיצה לשיר וכשהיא שמעה היא מיד ענתה לי 'עשית לי דמעות מתי מקליטים'. אגב, זו לא הפעם הראשונה שאני עובד עם נועה. כתבתי לה שיר לפני שבע שנים. הפעם היא באה לאולפן כל כך מוכנה וכל כך מדויקת שזה היה מלחיץ. היא כל כך חרוצה שזה באמת היה מרגש לראות כמה אהבה יש לה למקצוע וכמה היא מקצועית''.

"בר היה איש שנכנס ללב"


"בעיני השיר על בר הוא מהמם, כי הוא גם שמח, גם עצוב וגם מרים, בדיוק כמו שפלח היה רוצה", אומר השחקן והקומיקאי אלי פיניש שהיה חברו של פלח. "השיר מורכב ממשפטים שבר כתב או שלח לכל מיני חברים, כי הוא היה כזה מרים, גם אם בפנים הוא היה טרוד או עצוב או לחוץ מהמשימה הבאה שיש לו בצבא או מהמארב שהחיילים שלו כרגע שוכבים בו, הוא היה מגיע לכל מקום ומפיץ אור, וההודעות שלו גם נשמעו ככה, הודעות מצחיקות, מרימות וזה משהו שמאוד ייחד את בר והופך את השיר הזה של איזי למיוחד.
"בעיני כל היצירה של השיר הזו מיוחדת, כי בדרך כלל נהוג ללכת על שירים עצובים עם לחן כואב. ופה איזי בכישרון גדול ורגישות גבוהה ידע מה הווייב והאנרגיה הכללית, ולא הלך על שיר קלאסי ועצוב, אלא יצר שיר שהוא עצוב ממילא מהמקרה ומהמשפטים של מישהו שהוא לא איתנו, והפך אותו לשיר זיכרון מרים, כמו פלח שהוא בעיני גיבור ישראל, וחבר יקר ואהוב. לא סתם החברים שהכירו אותו שומרים על קשר. ולא סתם בהלוויה שלו היו אלפים וקבוצת הוואטסאפ פעילה, זה לא קורה אם אתה לא מיוחד כמו שבר היה. אני עדיין בקשר עם המשפחה דרך הקבוצה ולא מזמן התראינו במסגרת כתבה על בר, מדי פעם כשיש עניינים שקשורים לבר כולם מתגייסים ובאים. גם אני".

6 צפייה בגלריה
אלי פיניש ואיזי
אלי פיניש ואיזי
אלי פיניש ואיזי
(צילום: פרטי)

"היינו חברים טובים, כי בר היה איש שנכנס לך ללב, הוא היה גיבור ישראל. אנחנו איבדנו את אחד הטובים", אומר פיניש על חברו שנהרג. פיניש היה זה שחיבר בין בר לאיזי.
"אני מכיר את בר בכל מיני פעימות בחיים שלי, החל מזה שהתנדבתי לעשות פסח לנוער במצוקה במתנ"ס בנתניה, והוא היה שם חניך – מדריך, ואחר כך בים, כי בנתניה כל הגולשים מכירים אחד את השני ויש לנו את חוף הגולשים, חוף הבית שלנו בקונטיקי, זו היתה היכרות של שלום-שלום. בהמשך הדרך הכרנו לאחר שהוא פתח בר בעיר, שם בעצם הכרנו יותר, ואפילו דיברנו על לעשות את המלדיביים ביחד. אפילו פתחנו קבוצה בשביל לתכנן, אבל לצערי זה לא יצא לפועל גם בגלל המצב בארץ וגם בגלל כל מיני סיבות. נשארנו חברים ובקשר, ברמה שהוא והחברה שלו שמרו לי על הבית והכלב בתקופה שהייתי בסרילנקה עשרה ימים.
"זאת לא היתה היכרות של הרבה שנים, עמוקה או ותיקה, אלא היכרות אמיתית עם איש שנכנס לך ללב, כי בר מסוג האנשים שאתה אוהב וזהו, למרות הפער בגילאים בינינו של למעלה מעשור. איזי הכיר את בר דרכי, כי אנחנו התחברנו בפסטיגל שעשינו יחד, ודרך הגלישה הפכנו לחברים".

משהו ממנו


מאז מותו של בר, חבריו ומשפחתו לא מפסיקים להמשיך את דרכו ואת העשייה הבלתי נדלית שלו. בר השאיר אחריו חמישה אחים ואחיות שלא מפסיקים להתגעגע.
"ביום הזיכרון אנחנו נהיה בבוקר בבית העלמין ואחר כך בים, עם החברים של בר'', מספרת ריקי פלח אחותו הקטנה לה היה קשר מיוחד איתו. ''בר היה בשבילי גם אח, גם אבא וגם חבר. הכל. לאחר מותו אנחנו מאוד התגבשנו, כל המשפחה, יותר ממה שהיינו לפני שהוא נפל. הבנו שכל אחד עובר את הכאב בצורה שונה, אבל בגלל מה שקרה אנחנו מאוחדים, ממשיכים את המורשת של בר, כי אנחנו רוצים להמשיך את כל מה שבר עשה, לעזור לשורדי שואה, נשים מוכות ומשפחות נזקקות.

6 צפייה בגלריה
ריקי ובר פלח
ריקי ובר פלח
ריקי ובר פלח
(צילום: פרטי)

"יש לנו קבוצת וואטסאפ 'צוות פלח' עם 550 איש וכל מי שצריך עזרה אנחנו מטפלים בזה. קלטנו שמה שבר עשה זה מטורף. אנחנו מאות אנשים וקשה לנו לארגן את זה והוא עשה את זה לבד. עשו לזכרו לא מעט דברים מאז האסון, מעגל גולשים בחוף הים, מרוץ אופנועים ומה לא. אנחנו גילינו שבר שלנו היה איש עסוק, עסוק מאוד שעשה המון ונגע בהמון אנשים, ראו את זה בקבוצה אחרי שהוא נהרג, משפטים שהוא אמר לאנשים, שמהם יצא שיר שממש מתאר את בר. לא רק בגלל המשפטים שיש בשיר, שהם משפטים ומילים שבר היה אומר. אלא בגלל הקצב המיוחד שמתאים לקצב המטורף שהיה לבר.

6 צפייה בגלריה
טקס לזכרו של בר פלח
טקס לזכרו של בר פלח
טקס לזכרו של בר פלח
(צילום: פרטי)

קראו גם:

''זה לא שיר שמישהו החליט לכתוב על בר, זה שיר שנכתב עם המילים של בר והוא קליל, נעים וכיף לשמיעה כשבסוף השיר יש הקלטה של בר וזה הדבר שאני חושבת שלנו כמשפחה היה הכי קשה לשמוע, כי אנחנו רק מחפשים לשמוע את הקול שלו, משהו ממנו. ובקטע הזה מרגישים את החיבור. מדהים. בעיני זה שיר שונה משאר השירים, בגלל זה. אני גם שומעת אותו מדי יום כשאני מתאמנת.
''לכולנו קשה מאז שבר נהרג, במיוחד לאמא שלי. לה קשה ממש אבל הילדים זה מה שמחזיק אותה להמשיך'', אומרת ריקי. ''מאז שהוא מת כבר יש במשפחה שלנו כמה תינוקות שקראו להם על שם בר, כולל חבר טוב שלו שקרא לבן שלו בר''.